Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jag har glömt (?) lösenordet, vad gör jag nu?


esdkawi2

Rekommendera Poster

Hjälp, någon!

Mina tonåringar blev osams och den ena (dottern) skulle hämnas på den andra (sonen) genom att lägga in ett lösenord i hans dator som han inte kände till (han hade inget lösenord aktiverat). Hon går via kontrollpanelen och lägger in ett nytt lösenord, men när det är klart säger datorn något i stil med "lösenord inte accepterat". Så hon tror att det inte funkade. Sedan visar det sig att datorn ber om ett lösenord iallafall, och det hon lade in funkar inte. Vad gör jag nu???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är enklare än så; vid inloggningrutan, tryck ctrl+alt+delete 2 ggr, så kommer en annan ruta upp där man kan logga in genom att knappa in användarnamn själv. Om det är svenskt Windows, skriv administratör utan lösenord och tryck Enter. Engelskt, skriv administrator. Kommer du då in, kan du via Kontrollpanelen gå in och ta bort lösenordet på sonens konto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade det kanske enklare tipset, och upptäckte två saker 1) operativsystemet är inte XP som jag trodde, utan Vista. Och 2) tipset funkade inte. Hjälp, igen!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men jag kollade på Lastons tips och det är för tekniskt för mig, jag förstår inte riktigit vad jag ska göra, och är rädd för att göra något fel som kanske förvärrar situationen. Kan du ge mig något annat tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, Lastons tips är det som brukar rekommenderas. Men om du och tonåringarna försöker tillsammans så kanske ni lyckas komma fram till hur man ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lastons tips har jag använt mig av många gånger (dock på XP & W2000,ej Vista)

och alla gånger har det bara varit att följa de alternativ som föreslås.

DON'T PANIC! Usually the defaults are OK, just press enter

all the way through the questions

Kan ju inte påstå att det kommer att funka för dig men om man bara skriver ut instruktionen http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/walkthrough.html på papper och läser den samtidigt som samma saker kommer upp på skärmen så bör det gå bra. Ta er tid att läsa vad som står, vid varje steg, så finner ni nog att de val som föreslås stämmer bra. Tror det var nåt val på slutet man fick ändra men det var typ "vill du avsluta så .."

 

[inlägget ändrat 2009-11-21 01:14:18 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, men det kör ihop sig redan från början. Jag menar, det står att det hela handlar om "using the CD to reset one user (admin) on a test Vista computer". Vilken CD talar de om då? Där är jag redan lite orolig, för jag frågade sonen om han gjort några backup-CD när han installerade datorn, och det har han inte gjort. Vad gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller den CD som du laddar ner från Lastons länk. Själva nedladdningslänken finns under rubriken Download.

 

Där är jag redan lite orolig, för jag frågade sonen om han gjort några backup-CD när han installerade datorn, och det har han inte gjort.
Se till att det blir gjort så fort som datorn är igång igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har gjort Lastons CD, men får inte datorn att boota från den. Man gör F12 och får upp en boot-menu, men fast att jag väljer CD istf HD:n så startar den som vanligt iaf. Vad göra? Kollade i BIOS-menyn, men det hjälper inte mycket. Boota från defaults var ju ett val där, men det hjälper väl inte. Annars, där står faktiskt "Change supervisor password", är det något man kunde gjort?

UNDRAR

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars, där står faktiskt "Change supervisor password", är det något man kunde gjort?
Det där är ett lösenord för BIOS.

 

Har du bränt den nedladdade filen på rätt sätt?

Packat upp zip-filen så det blev en ISO-fil?

Bränt ISO-filen som avbild/image i brännarprogrammet och inte som datadisk eller något annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag packade upp den nedladdade zip. filen genom att dubbelklicka på den. Då kom det upp ett fönster där det stod såhär i översta raden "cd080802.iso - ISO9660 archive, unpacked size 3 337 655 bytes". Nere i fönstret fanns det 12 objekt, några av dem hette isolinux.bin, insolinux.cfg, syslinux.exe. Så jag markerade dem och drog dem över i mitt CD-brännarprogram och brände. Om det blev en avbild/image vet jag inte, men nog blev det en datadisk för det var det jag markerade. Såg inget alternativ som hette avbild... Hur gör jag det, då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter att ställa frågor.Tycker fortfarande att jag gjort rätt med kopierandet till CDn, även om det där med image är över min horisont, förstår inte vad det betyder. Men en annan grej : Varför bootar datorn inte från CDn när jag faktiskt markerat detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker fortfarande att jag gjort rätt med kopierandet till CDn...

Det är .iso filen du ska bränna. Dubbelklicka på filen, så ska ditt brännarprogram med automatik starta och du kan köra igång skrivandet. Detta gäller i alla fall mitt brännarprogram Roxios Easy Media Creator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ens vanliga brännarprogram inte drar igång när man dubbelklickar på iso-filen och man inte hittar något med att bränna avbild/image/iso-filer i det så kan man använda ett program som bara hanterar iso-filer, t ex ImgBurn:

http://www.imgburn.com/

http://www.imgburn.com/index.php?act=screenshots#isowrite

 

Varför bootar datorn inte från CDn när jag faktiskt markerat detta?
För att du inte får med allt som behövs när du gör som du har gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...