Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tidig skiss på nya designen


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Hej!

 

Här är tidiga skisser på hur nya Eforum kan komma att se ut. Klicka på gemet här ovanför för att kolla. Kom gärna med synpunkter!

 

Obs! Det här är som sagt tidiga skisser, inte någon färdig form. Det är "work in progress" så att säga.

 

Obs 2! All text på bilderna är på engelska, men sajten kommer givetvis vara helt på svenska. Parallellt med design och utveckling jobbar vi också på att översätta språkfilerna.

 

/Pontus

 

[bild bifogad 2009-11-20 14:37:56 av Pontus Jeppsson]

[bild bifogad 2009-11-20 14:39:15 av Pontus Jeppsson]

1171858_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag förstår att detta är väldigt tidiga skisser, men jag har en fråga (en som var en av mina tidigaste och viktigaste krav vid migreringen): Kommer det finnas ett läge likt "Senaste inläggen", där även inläggstexterna visas (inte bara subject-raden)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte förtjust i de röda knapparna eftersom de drar ögonen till sig så det blir svårare att koncentrera sig på inläggen som trots allt är det viktigaste. PC för Alla går ju i rött också så det kan ju vara trevligt med något som avviker. För mig så är Eforum blåaktigt (bild) :)

 

[bild bifogad 2009-11-20 15:16:43 av Cecilia]

1171868.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Kommer det finnas ett läge likt "Senaste inläggen", där även inläggstexterna visas (inte bara subject-raden)?

 

Japp, vi har det som ett mycket högt prioriterat krav i utvecklingsarbetet. Det är många som efterfrågar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser helt okej ut, men som Cecilia säger, jag gillar inte heller färgen på knapparna, tycker också att vi kan ha en egen lite diskretare färg, rött är lite för "juligt" för mig att ha året runt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag säger som dom Cecilia och //gästen. Bort med dom röda knapparna. Sticker för mycket i ögonen. En annan neutral färg efterlyses. T ex lite mörkare som övrig färg för att precis markera knapparna.

 

En bit ned "Gäst" och "Anonyma användare"?

...finns inget sådant på Eforum. Vill man vara med här måste man registrera sig som medlem. Då behövs bara "Member" om man nu alls har något intresse av att veta hur många medlemmar som är online härinne.

 

Sedan är det en fördel om allt blir svenskt. Har stött på en del härinne som inte kan engelska alls. Förvisso kan man testa sig fram, men för dom som inte kan engelska kan det säkert bli lite krångligt.

 

Noterade först efteråt att det hela kommer att bli svenskt. Fastnade bara för skärmdumpen på den tidiga designskissen.

 

Däremot kommer jag att sakna översikten såsom idag. Ser inte ut att finnas i den nya designen. Kanske en inställningssak? Annars måste man klicka sig in på varenda forum och kolla igenom läget. Blir lite omständigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-11-20 18:23:21 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det en fördel om allt blir svenskt.
Det är meningen att allt ska vara på svenska.

 

En bit ned "Gäst" och "Anonyma användare"?

...finns inget sådant på Eforum. Vill man vara med här måste man registrera sig som medlem.

Nja, man behöver ju inte vara medlem för att läsa trådarna. Sådana personer anges som "guest" för forumet i sig känner av hur många som hämtat en viss sida/tråd under den senaste tiden (vet inte hur många minuter det är som gäller).

 

Däremot att ha anonyma användare, dvs en medlem som har loggat in men valt att det inte ska synas, verkar ju onödigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kommer jag att sakna översikten såsom idag. Ser inte ut att finnas i den nya designen. Kanske en inställningssak? Annars måste man klicka sig in på varenda forum och kolla igenom läget. Blir lite omständigt.

Tycker också det vore synd om det inte kommer att finnas en motsvarighet till nuvarande översikt, men hoppas också att det bara handlar om en inställning när det kommer igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot att ha anonyma användare, dvs en medlem som har loggat in men valt att det inte ska synas, verkar ju onödigt.

Håller helt med, sådant ska vi inte ha, varför ska man kunna vara anonym :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Tack för alla bra synpunkter! :thumbsup:

 

Vill bara förtydliga att det här är en tidig skiss som våra formgivare gjort utifrån standardkonfigurationen av plattformen. Så det är alltså bara en indikation på färg och form och sånt, och säger ingenting om hur sajten ska vara inställd. Ber om ursäkt att jag inte var tydlig med det från början.

 

Vi kommer alltså inte att tillåta oregistrerade medlemmar att skriva, däremot kommer det vara öppet för vem som helst att läsa inlägg, precis som idag. Så det där med anonyma medlemmar kan ni bortse från helt.

 

Forumöversikt kommer vi absolut att ha.

 

Allt kommer vara översatt till svenska.

 

Så med det sagt: fortsätt att tycka till! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är en tidig skiss, men lite synpunkter...

 

Designen tar för mycket plats, just för att det är design. Tex, området över varje inlägg, där bla användarnamnet står, varför måste den vara överdrivet stor? Eller det kanske är tänkt att det ska visas en bild på medlemmen?

 

Och precis under användarnamnet, ska det stå ointressant info där? Vill man veta spn info, så ska man klicka sig fram till det.

 

Till höger om anv.namnet står det "IP: private". Jag hoppas det fältet försvinner helt, varför vill man visa från vilken IP-adress någon skriver ett inlägg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designen tar för mycket plats, just för att det är design. Tex, området över varje inlägg, där bla användarnamnet står, varför måste den vara överdrivet stor? Eller det kanske är tänkt att det ska visas en bild på medlemmen?

Det är ju vanligt idag att man har en bild, så tanken kanske är så?

 

Till höger om anv.namnet står det "IP: private". Jag hoppas det fältet försvinner helt, varför vill man visa från vilken IP-adress någon skriver ett inlägg?

Att veta från vilket IP-nummer inlägget kommer, är helt oviktigt, det är ju bara IDG centralt som har nytta av detta.

Så jag håller med Mr Andersson, bort bort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Du kommer själv att kunna ställa in om infon om medlemmarna ska visas vid varje inlägg eller vara dolt. Ganska många sådana saker kommer varje person själv kunna ställa in efter tycke och smak. Det är en stor fördel med den nya plattformen, att den går att personalisera i hög utsträckning.

 

När det gäller ip-adressen så är jag lite osäker, men jag tror att det är en moderatorsgrej, att moderatorerna ser ip-adress för att kunna spåra om nån postar i olika användarnamn etc. Men som sagt, jag är på rak arm inte hundra på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller ip-adressen så är jag lite osäker, men jag tror att det är en moderatorsgrej, att moderatorerna ser ip-adress för att kunna spåra om nån postar i olika användarnamn etc. Men som sagt, jag är på rak arm inte hundra på det.

 

En IP-adress är helt ointressant om man inte vet vem som haft den vid en viss tidpunkt. Bort-bort-bort.

 

Du kommer själv att kunna ställa in om infon om medlemmarna ska visas vid varje inlägg eller vara dolt. Ganska många sådana saker kommer varje person själv kunna ställa in efter tycke och smak. Det är en stor fördel med den nya plattformen, att den går att personalisera i hög utsträckning.

 

Hmm... På vilket sätt är det en fördel? Skapar det inte utrymme för "vissa" personer att synas mer än de borde? Och varför skulle ett foto på användaren på något sätt höja seriösiteten / förtroendet / användbarheten mot övriga medlemmar? Det är väl ändå inte en datingsite?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Hmm... På vilket sätt är det en fördel? Skapar det inte utrymme för "vissa" personer att synas mer än de borde? Och varför skulle ett foto på användaren på något sätt höja seriösiteten / förtroendet / användbarheten mot övriga medlemmar? Det är väl ändå inte en datingsite?

 

Jag tror du missförstod mig. Det jag menar är att du själv kan ställa in vad du vill se. Om du inte vill se några foton så kommer de att vara dolda för dig. Och om du inte vill se annan information om användarna som kommer du inte att göra det heller. Men andra medlemmar kanske vill se foton och annan personlig info, och då kan de göra det. Och alla blir nöjda! :)

 

Med personalisering menar jag alltså att du kan få Eforum att se ut och funka så som du vill. Precis som du idag kan välja att dölja vissa ämnen som du inte är intresserad av osv, men i den nya plattformen kommer du kunna anpassa betydligt mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller ip-adressen så är jag lite osäker, men jag tror att det är en moderatorsgrej, att moderatorerna ser ip-adress för att kunna spåra om nån postar i olika användarnamn etc. Men som sagt, jag är på rak arm inte hundra på det.

Vet inte om moderatorerna kan ha nytta av detta, idag finns ingen nytta av detta, huvudmoderatorn kanske kan ha nytta av kunna se ip-numret, annars är det väl bara ansvariga, t.ex du Pontus och ditt gäng som har användning av att kunna se ett ip-nummer.

Men det visar sig, vi får vänta och se :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller ip-adressen så är jag lite osäker, men jag tror att det är en moderatorsgrej, att moderatorerna ser ip-adress för att kunna spåra om nån postar i olika användarnamn etc. Men som sagt, jag är på rak arm inte hundra på det.
Det är inte normalt att vanliga användare ser några IP-adresser i forum från IP.Board, se till exempel den här sidan

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20154-avatar

från ett forum som också använder sig av IP.Board.

 

Jag bifogar en bild på hur den inställningssida där man ställer in hur inlägg ska presenteras ser ut.

 

[bild bifogad 2009-11-20 22:30:32 av Cecilia]

1171919.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så ser det väl bra ut.

 

Det absolut viktigaste för mig är, precis som Anjuna mfl. nämner är att senaste inläggen skall vara synliga. Ogillar skarpt "subject"-orienterade forum...

Ta en titt i t.ex Antivirus- eller Språkforum för att få en bild av en kommande överblickbarhet där enbart ämnet (Hjälp/Översättning) syns :(

 

Att knappar och funktioner är tydligt utmarkeratde (i detta fall signalröd) tycker jag inte, som en del andra framför, behöver vara negativt. Många nya besökare/medlemmar blir förvirrade av dagens forum då de inte får tydlig vägledning. Därmed inte sagt att det måste vara rött.

 

Vidare såär jag inte speciellt förtjust i att avatar och user info skall behöva ta upp så mycket plats och stjäla uppmärksamhet. Men om jag som användare kan välja bort det så har jag inga som helst problem med att andra får möjlighet att se det.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

[inlägget ändrat 2009-11-20 22:56:35 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att markera en tråd som jag kan gå tillbaka till senare. Enklaste fallet, markera som oläst oavsett om man startat om datorn eller loggat ut/in. Annars tvingas man svara på ett i taget om man inte är säker på att hitta tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att markera en tråd som jag kan gå tillbaka till senare.
Du kan begära en bevakning av en tråd och då kommer den upp i en lista över bevakade trådar som du kan se bland dina inställningssidor. En bevakning behöver inte innebära att man får något mejl vid nya inlägg utan det finns olika alternativ att välja på och det är för varje tråd, se bild.

 

[bild bifogad 2009-11-20 23:26:21 av Cecilia]

1171930.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Kan inte läsa ut av dina bilder om den typ av sammanfattning finns med som idag går att skapa under rubriken Mina favoriter och Nya inlägg i Mina favoriter.

 

Anser att den funktionen definitivt är en kvalitet i nuvarande Eforum och bör finnas med i den nya versionen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte läsa ut av dina bilder om den typ av sammanfattning finns med som idag går att skapa under rubriken Mina favoriter och Nya inlägg i Mina favoriter.
De där bilderna och frågan från Pontus handlar om designen, dvs utseendet på nya Eforum.

 

Jag vet ju inte precis vad du menar för typ av funktion men det finns möjlighet att bevaka ett eller flera forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Att diskutera designen innebär väl även att titta på vilka funktioner som planeras att lägggas in. Andra inlägg i tråden tyder i alla fall på det.

 

Det jag avser kanske tydligare framgår av bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...