Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort för 3+ skärmar?


millepag

Rekommendera Poster

Körde WinXP x64 innan, med två grafikkort. Två "ganska lika" Nvidia Quadro-kort som använde samma drivare. Funkade klockers. Men efter uppgradering till Win7 muppar det stenhårt. Funkar finfint med ett kort, men såfort jag aktiverar det andra får datorn flipp.

 

Kan nån hitta en lösning till det vore det fint, men det tvivlar jag på (särskilt med den felbeskrivningen, heh) :) Så jag satsar istället på steg 2: Vilket kort rekommenderas om man vill ha 3 skärmar? Alla de kort som har exempelvis HDMI+DVI+VGA, kan man använda alla portar samtidigt eller det går bara med en åt gången? Eller kan det vara olika från kort till kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kort som har så många som tre utgångar har nog i många fall stöd för att ha alla aktiva parallellt men du bör nog bekräfta det innan köp.

 

Kan tänka mig att kort med 2xDVI + en displayport så kan DP och DVI dela på resurserna.

 

Men men prisjakt har alltid ett filter som man kan använda :)

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s44987331

 

Kontrollera dock en gång extra att uppgifterna stämmer där.

Kort med flera utgångar än tre blir snabbt dyra konstaterar jag.

 

fast du, vänta med köpet. Kanske RN har lösning på ditt problem.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har kikat lite på prisjakt, såg dock inte egenskapen "Max antal bildskärmar som stöds", så jag gick på antal DVI-portar och då blev det inte lika många träffar. Så tack :)

 

Detta kortet verkar ju ypperligt, men det verkar vara ganska ovanligt eftersom endast en butik säger att de har det på lager:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=359331

 

Dock skriver i princip alla andra att de får in kortet imorgon, så det blir ju spännande att se :)

 

Vill helst inte gå över 2000 ex moms.

 

Tycker det är konstigt att det inte finns fler kort med 4xdvi, tycker det borde vara en eftertraktad egenskap, men jag kanske har fel.

 

Tack iaf ska kolla vidare på din länk.

 

---

 

Uppdatering:

Tyvärr verkar de flesta kort kräva att man kör DisplayPort på en av skärmarna för att kunna köra tre skärmar. Jag citerar:

"To support 3 displays, one of the monitors has to support DisplayPort."

// http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&pid=289

 

Ingen av mina skärmar stödjer DP :(

[inlägget ändrat 2009-11-19 22:12:00 av millepag]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer snart kort med Eyefinity

 

http://www.idg.se/2.1085/1.249881/amd-eyefinity--sex-skarmar-med-radeon-hd-5800

fast det kostar nog en del mer än vad du önskar betala.

 

Annars vettet tusan om inte 5750-korten är mer prisvärda men de har ju DVIx2 på DP och någon skärm som tar DP har du väl inte?

 

Eller 5850 för den delen, då får du ett snabbt kort men de är liksom det du länkade till sällsynta.

 

Samt 4850x2 kräver en hel del av nätagget, undrar om inte det vill ha ett på 550-600 W. Ja, det vill nog 5850 också.

 

Har din dator det? Vad för dator har du? Någon nytta av ett urstark snabbt kort?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut ingen nytta av ett snabbt kort. Hade gärna stoppat in en 400-kronors-modell med 4 dvi om det fanns ;) Jag använder inga krävande applikationer.

 

Jag har inte tillgång till datorn just nu, så jag kan inte kolla nätagget och det står inte i orderbekräftelsen. Det är en Dell Precision WorkStation T5400 iaf. Där finns två PCI-E 6-pins-strömkontakter på nätagget iaf, det minns jag... Tycker det borde duga.

 

Eyefinity verkar ju grymt coolt. Men, "AMD säger samtidigt att de nya grafikkorten ska finnas i butik innan Windows 7 lanseras."... Antar att de missade den deadlinen?

 

Vad menade du med "Kanske RN har lösning på ditt problem" innan förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inte fel för mig fungerar bara (Dual-/)TrippleHead2Go som "en stor skärm". Jag vill ha möjlighet att "maximera fönster på tre olika skärmar", så att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning från jobbet där vi kör Matrox är att den upplösning Matrox anger är kortets totala upplösning. Tex ett Matroxkort med upplösning 2096x1536 blir på skärmarna när fyra skärmar ansluts, max 1024x768 på varje skärm

 

Hittade det här

Max upplösning är 3840x1024

dvs på 3 skärmar 1280x1024

från

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2007/07/06/matrox_triplehead2go_digital_edition/1

 

[inlägget ändrat 2009-11-19 23:16:38 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN en stjärna på grafikkortsproblem som härskar här. Ungefär. Kanske.

 

 

och mmh, kolla vad som står på nätagget. Märkesdatorer har inte sällan nätagg som klarar vad datorn som ny klarar och inte mycket mer.

 

fast hittar en sådan på Tradera som säger 875 W nätagg.

 

vad för grafikkort är det du har idag i den? Och du, det kanske bara är skakiga drivrutiner som fixas om en vecka eller två. Sedan kanske korten fungerar som du vill igen. Eller kanske två nya enkla kort som samarbetar bättre?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, får väl hoppas att RN tittar in här då :)

 

Jag har två Quadro 3400/4400 idag, och man kunde peta i tuffare kort vid konfigurering inför köp så där bör finnas ett OK nätagge. Ska dubbelkolla imorgon (det gäller alltså min arbetsdator).

 

Jag provade att byta ut ett av korten mot Quadro 1700 som jag hade på hyllan, och problemen yttrade sig likadant. Jag har testat med både gamla och nya drivare, drivare från Nvidia själva och MS (som väl iofs är i princip samma drivare ombrandad). Höll på ett par timmar och problemen bestod så länge jag hade båda kort aktiverade.

 

Jo, jag tänkte också på att köpa två nya 400-kronors-modeller med dual-DVI. Men risken är ju att det blir trubbel då också, och det vore ju tråkigt...

 

Tänkte även prova två GeForce 7600GT imorgon, om jag kan få låna ett av en polare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet sök på nätet ger, troligen, att Win7 är lite striktare med vad för drivrutiner som tillåts. Det går att ha två grafikkort i datorn men de måste spela inom samma regelbok, dvs gå att köra med samma drivrutin. I praktiken då vara två exakt lika grafikkort.

 

Det är vad jag får ut av nätet.

 

Med andra ord bör två GF7900GT tillsammans fungera. Se bara till att blåsa datorn helt ren på grafikkortsdrivrutiner innan du installerar dem, dvs gå igenom datorn med Driver Sweeper.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det du säger stämmer så vitt jag vet på Vista, men i Win7 ska man kunna köra olika grafikkort med olika drivrutiner. Men hur som haver är modellbeteckningen på mina kort samma (Quadro 3400/4400), men utseendemässigt ser de annorlunda ut. Men oavsett använder de ändå samma drivare.

 

Jag får bild när jag kör med två kort, men allt går långsamt och datorn hänger sig titt som tätt. Och jag får "flimmer", typ bakgrundsbilden försvinner från en av skärmarna emellanåt etc.

 

Jag fick tyvärr inte tag på min vän igår, så jag kunde inte testa med GF7600GT-korten. Får bli på måndag isf.

 

Tack för allt så länge! Jag återkommer om jag kommer fram till något. Och du/ni får gärna fortsätta på tråden om ni har något att tillägga.

 

---

 

Uppdatering:

Förresten, jag kollade, och jag hade också 875W nätagge.

[inlägget ändrat 2009-11-20 12:07:27 av millepag]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, men då är det väl som jag misstänker. Att "datorn tror att det bara är en skärm". Dvs, jag kan inte maximera ett fönster på varje skärm, för om jag maximerar ett fönster täcker det alla skärmar.

 

Tack iaf :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

Det går att ha två grafikkort i datorn men de måste spela inom samma regelbok, dvs gå att köra med samma drivrutin. I praktiken då vara två exakt lika grafikkort.

 

Det är vad jag får ut av nätet.

Envis/knäpp som jag är tycker jag andras regelböcker är för tråkiga och vill istället få saker att fungera som kanske ändå inte är tänkt att de ska fungera. ;) Som exempel, nog har väl du sett min tråd om Radeon- plus Nvidiakort (PhysX) här Monshi..? :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1151356

(det vill säga två dödsfiender samarbetar i datorn, med en härlig spelupplevelse som följd)

 

För att summera en slutsats från den tråden:

 

Vista med fler än ett grafikkort inkl olika grafikdrivrutiner = glöm det. :thumbsdown:

 

Win 7 (och även XP) med fler än bara ett grafikkort inkl olika grafikdrivare = kör hårt. :thumbsup:

 

millepag skrev:

"To support 3 displays, one of the monitors has to support DisplayPort."

// http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&pid=

289

 

Ingen av mina skärmar stödjer DP :(

Det finns adapter DP -> DVI, exempelvis här...

https://www.inet.se/kablar/bildskaerm/displayport-till-dvi-d-dual-link-adapter--ha-ho/8903457/

...men eventuellt så följer det redan med en sådan i grafikkortskartongen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här dök han upp med några klargöranden.

 

ja, din tråd med ärkefienderna i, den har jag sett.

 

DP -> DVI hade jag glömt.

 

Win 7 (och även XP) med fler än bara ett grafikkort inkl olika grafikdrivare = kör hårt.

fast uppenbarligen har TS problem med två parallella grafikkort men kanske det är nvidias drivrutiner som bråkar och egentligen inte Win7?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DP -> DVI, sweet :)

 

Så du menar att om jag köper exempelvis detta kort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502599

 

(som det står såhär om på tillverkarens sida: "To support 3 displays, one of the monitors has to support DisplayPort.")

 

Och en sådan adapter som du länkade, så ska jag kunna köra 3 skärmar på DVI?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kanske det är nvidias drivrutiner som bråkar och egentligen inte Win7?

 

Kan ju vara, men med tanke på att jag kört både gamla och nya drivare från både Nvidia.com samt MS Update så vore det ju ganska kasst om alla skulle ha samma problem.

 

Och med tanke på att korten fungerade under WinXP + att jag bytt ut båda korten mot ett Q1700 och fick samma problem utesluter jag även hårdvaran i sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara, men med tanke på att jag kört både gamla och nya drivare från både Nvidia.com samt MS Update så vore det ju ganska kasst om alla skulle ha samma problem.

Men har du tänkt på att ha uppdaterad bios samt moderkortsdrivare? Är det inte helt OK där så hjälper det ju inte så mycket hur bra drivarna "ovanför" än är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en sådan adapter som du länkade, så ska jag kunna köra 3 skärmar på DVI?

Hm, det måste vara en s k "active adaptor (inte passive)"... hur man nu ska veta det av butikernas "suveräna" produktbeskrivningar.

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-20 13:25:56 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios är uppdaterat till det senaste, men vad gäller chipset har Dell inga Win7-drivare på sin sida. Så jag provade först att hämta drivaren från intel.com. 5-series ska det vara enligt Dell, men den gick inte att installera, fick "Systemkonfigurationen uppnår inte minimikravet för blablabla".

 

Efter mycket huvudkliande gav jag upp och drog ner Vista-chipset-drivaren från dell.se istället, och den gick att installera. Men den gjorde ingen skillnad :(

 

Kanske ska forska närmre varför jag inte fick in drivaren från intel.com.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas något jätteutbud på DP->DVI, och priserna verkar vara ganska lika, så hur får jag reda på om den är aktiv/passiv? :/

 

Kikade lite här men det gör mig inte klokare:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1208#rparams=k=s45008488

 

---

 

Uppdatering:

Deltaco har hela kablar från DP till DVI också, men jag antar att samma sak gäller där?

 

http://www.deltaco.se/?itemid=dvi+displayport

 

[inlägget ändrat 2009-11-20 13:35:18 av millepag]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deltaco har hela kablar från DP till DVI också,

Hmm, det måste vara en adapter kopplad direkt till grafikkortet och då en aktiv sådan som kan konvertera signalen. Med bara två skärmar ska det gå bra med passiv adapter (signalen från GPU:n konverteras då inte) men vid tre st behövs alltså en aktiv DP till DVI.

 

I alla fall så säljer Dell en (tämligen dyr) aktiv adapter:

http://accessories.us.dell.com/sna/products/Cables/productdetail.aspx?c=us&l=en&s=dhs&cs=19&sku=330-5521#Overview

 

Eller här:

http://sewelldirect.com/Accell-UltraAV-DisplayPort-DVI-D-Dual-Link-Adapter-10.asp

 

Med övergångskabeln du länkar till måste skärmen så att säga redan ha en inbyggd "aktiv adapter". Så då beror det på vad det egentligen är för skärm som kopplas.

 

P.S. Detta s k Eyefinity kräver också Vista/7 och funkar inte under XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast med det får du två fläktar som för oväsen och en massa prestanda du inte behöver så frågan är om det är det bästa alternativet för en arbetsdator.

 

 

/T.

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-22 19:42:17 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du iofs rätt i. Man kan ju dock hoppas på att de inte låter så mkt när de går på lågvarv. Och i värsta fall går det ju att byta fläkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...