Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelnings/FTP-Server -Hur gör jag?


Micke.F

Rekommendera Poster

Jag har länge grunnat på att skruva ihop en enkel "Fildelnings/FTP-server" av datordelar jag har liggandes och lägga in all min musik, mina bilder, filmer + andra "bra att ha-filer" jag har. Sen vill jag göra datorn/mapparna åtkomligt för mig från vilken dator eller plats som helst i världen och ev. skall jag kunna dela ut vissa mappar till nära vänner och bekanta. Sagt och gjort jag hade en gammal dator med windows 2000 server ståendes med liten 18Gb scassi-disk i som lät kopiöst illa så jag lyfte ur den och tryckte i ett ide > sata konverteringskort och pluggade in 2 st 160 Gb Sata diskar istället. Utökade det ynka 256 Mb ECC minnet till 2 st. 256 Mb ECC och Installerade därefter Windows XP Pro. Datorn är hyfsat snabb trots att processorn ligger på bara drygt 700 Mhz men det räcker till för mitt ändamål. Datorn skall ju bara tjäna som lagringsserver åt mig. Därefter tänkte jag ställa den i min hobbylokal på annat håll i stan där jag också har en enkel bredbands-uppkoppling så slipper den stå hemma på golvet. (Den är inte vacker och min sambo morrar över den fula x-tra burk jag tillfört hemmet temporärt). Nu har jag testat att installera Bulletproof först därefter Filezilla men begriper inte hur jag skall konfiguera programmen för att jag skall komma åt "servern" från annan dator? Jag har testat att ladda ner Free NAS som bara finns som iso för CD eller img för att bränna ut en installationsfil på skiva men försöker jag bränna ut img-filen med image burner så talar den bara om att det är ett okänt filformat?? Blir inte klok på detta och de enda beskrivningar och guider jag hittar över nämnda program är skrivna på engelska.. Är det någon ute i landet som kan ge mig enkla fakta vilket ftp-program jag skall använda och hur jag konfiguerar dito, det kanske finns någon enkel beskrivning för mig som är nybörjare att hämta någonstans men var? Google ger mig för många obegripliga svar att plöja igenom.

 

[bild bifogad 2009-11-19 09:47:56 av Micke_online]

1171621_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTP-servrar vet jag just inget om, men du verkar ha några allmänna problem först.

 

Nu har jag testat att installera Bulletproof först därefter Filezilla men begriper inte hur jag skall konfiguera programmen för att jag skall komma åt "servern" från annan dator?
Har du öppnat portar för FileZilla server i router och datorns brandvägg?

 

Jag har testat att ladda ner Free NAS som bara finns som iso för CD eller img för att bränna ut en installationsfil på skiva men försöker jag bränna ut img-filen med image burner så talar den bara om att det är ett okänt filformat??
Det kan ha blivit något överföringsfel vid nedladdningen så pröva med att ladda ner igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard porten för ftp är 21 som du måste öppna i routern för att komma åt utifrån.

 

Vidare, om du vill ha tillgång till administrationsverktyget från annan plats måste du även öppna denna port (standard är 14147), som Cecilia skriver, men det rekommenderar jag egentligen inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen i routern hemma har jag stängt av likaså routern i lokalen där severdatorn skall stå och kör bara med mjukvarubrandväggar. I den enkla "serverdator" jag vill ha åtkomst till varhelst jag befinner mig använder jag gratisalternativet comodo internet security. Kör med standardinställning fn dvs såsom den är inställd vid installation. Jag gör ett nytt försök att installera Filezilla och försöker öppna nämnda portar men jag vet ändå inte hur jag skall konfiguera Filezilla. Finns det någon enkel svensk guide någonstans att hämta ner som ni känner till? Det tar så länge att sitta klura själv utan en enkel svensk begriplig beskrivning..

 

Det man inte kan, kan man ju lära sig.. Det finns mycket teknik på ett järnspett! Försök att plocka isär ett får du se ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att konfiguera FileZilla Server är buslägg och självsägande, tycker jag.

Jag har inte ändrat något i huduvinställningarna förutom att lägga till grupper och användare samt att koppla till de mappar de skall ha rättigheter till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...