Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera till Windows 7 på LG LW20 Express


BenkeBunker

Rekommendera Poster

Jag försöker installera Windows 7 på min LG LW20 Express.

Datorn startat upp på Windows skivan och jag får välja språk.

Sen väljer jag Installera.

Efter en liten stund kommer det upp en ruta som säger.

"Välj drivrutin.

En nödvändig drivrutin för CD/DVD-enhet saknas. Om du har den på CD/DVD, USB-flash .... så ladda den nu" Eller något liknande.

 

Jag har försökt att använda LG's driver-CD som kom med maskinen men vet inte vad jag skall leta efter (egentligen). Det jag har provat med har inte hjälp. Jag som trodde att Windows alltid kan läsa från en CD/DVD.

 

DVD heter HL-DT-ST DVDRAM GSA-4083N.

 

Jag undrar vad det är för driver Windows 7 saknar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Upgrade Advisor hade bara åsikter om grafik-kortet.

 

Kan vara så att jag har en DVDRAM, den heter HL-DT-ST DVDRAM GSA-4083N. Vad är det för speciellt med en DVDRAM?

 

Ja jag kunde läsa utan problem med Windows XP.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-RAM är ett format, men inte så vanligt i dag. Säkert läser också din spelare DVD-ROM. Ska inte spekulera i varför Windows 7 anser sig behöva en drivrutin till din spelare.

Det finns ett mycket smidigt sätt att installera Windows 7 och det är via ett USB-minne. Har gjort det några gånger och det går snabbare än från skivan.

 

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd535816.aspx

 

För att starta från USB, tryck F8 i uppstarten då moderkortsloggan visas. Där väljer du USB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som bugg i W7 installationsprogrammet. Det är ju inga problem i början av installationen. Eller att W7 blir förvirrad när det indentifierar CD/DVD-läsaren. Din modell finns inte med bland de som det finns drivare till.

Har varit med om det här på 2 datorer av ca 20st jag pillat med, nya Windows har drivareproblem som inte fanns i äldre Windows

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hittat någon lösning till dina problem. Själv har jag inte hittat några drivers till min DVD...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Jag börjar misstänka iso-filen, för monterar jag den i Daemon tool och sen försöker kopiera filer från den så kraschar explorer. Min fil är 228 MB (239 920 213 byte). Window 7 Prof. Jag har laddat ner filen från MSDN AA där jag har konto. Någon som har råkat ut för det. Visst det kan vara bränningen också men när jag försöker bränna den med Nero så säger den att filen är felaktig. Dock går det att bränna med iso-burner, konstigt att det kan bli fel på nedladdningen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fil är 228 MB

Antar att du menar 2228 MB, men storleken ska inte ha betydelse. Har du sett till så att filen verifieras efter att du laddat och innan du stänger? Inte ovanligt att man har en "bad burn". Det finns CRC check program för att kontrollera. Testa med andra brännarprogram, som finns gratis för t.ex. .iso.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hämtar mina testversioner av Windows på TechNet och där är Windows 7 Professional stor enligt bifogad bild.

 

 

[bild bifogad 2009-11-19 21:36:03 av Maratonmannen]

 

[inlägget ändrat 2009-11-19 21:37:34 av Maratonmannen]

1171764_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning blev akut att återgå till den äldre fungerande Windowsversionen, W95B. W98SE krånglade. Därefter blev det bra linuxreleaser i den burken.

 

För den andra (också problem med W98SE) blev det så småningom ett hopp från W95 till W2000 med SP och då funkade det igen. Ett tag.

Efter uppgradering till Telia ADSL bredband (från 56k modem) så lyckades vi inte koppla upp Windows mot Telia via nätverkskortet.

Däremot så var det bara att starta webbläsaren i Mandrake 10.1 linux som låg på en annan partition på hårddisken för att vara ute på internet.

I Mandrake gick bytet från 56k modem på serieport till internet

till nätverkskort kopplat till Telias ADSL-modem automatiskt.

Inte en enda inställning behövde göras.

 

Datorägaren kände här att det var dags för nått nytt, en iMac

och det var inget problem med att ansluta till Telias bredband med Macen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu vet jag vad som gick fel.

 

Nedladdningen från MSND AA (Kärrtorps skolan) fungerade inte som den skulle. Iso-filen blev korrupt.

Jag har nu med lite knep äntligen fått ned den och den verkar fungera.

 

Det som irriterar mig mest är att installations appen påstår att det är fel på DVD drivern när det är fel på skivan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Kan jag "tillverka" USB'n i XP?

 

Jag gjorde så utan problem.

 

 

 

Har precis samma problem! Har försökt med 3 olika skivor 32swe, 32eng och 64eng.

Tror det är cd/dvd brännaren det är fel på. Försökte bränna en iso men programmet (iso burner) föreslog att jag skulle bränna skivan på en annan dator!? :/

 

 

Allstå frågan lyder: Hur"tillverkar" man USB'n??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Gick bra tills det skulle skapa bootsec. Tydligen funkar det inte att köra med

32 bitars os och skapa 64 bitars bootbar USB.

 

Nu vill MS att jag loggar in på mitt ms konto och laddar ned bootsect.exe!

 

Något sådant konto har jag icke:/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootsect.exe finns i mappan boot på installationsmediet (DVD-skiva eller iso-fil) för Windows. Om du har ett 32-bitars installationsmedie så använd filen från detta.

 

Om du inte har tillgång till rätt media kan du hitta bootsect.exe för Windows Vista och Windows 7 i både 32-bitars (x86) och 64-bitars (x64) varianter här:

http://eforum.kicks-ass.net/download/bootsect.zip'>http://eforum.kicks-ass.net/download/bootsect.zip

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...