Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator som dör i köket!


berneboy

Rekommendera Poster

Min syster har ett väldigt konstigt problem. Hennes dator dör varje gång hon tar ut den i köket. Den kan fungera hur bra som helst i resten av huset och så tar hon och ställer den på köksbordet, vilket resulterar i att den dör efter allt från 1 min till 1 timme.

 

Hon har testat att köra med sladd ikopplad, bara batteri, dra förlängningssladd till vardagsrummet, men det hjälper inte.

 

Är det någon som har en idé på vad det kan vara? Jag har antagit att det är nått elektriskt fält som lyckas störa ut datorn på nått sätt! Hon påstår att hon har haft problem med mobil och dylikt också ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör hon trådlös koppling från datorn till internet är det inget konstigt den lägger av.

Störningar från

microvågsugn

granne

tex.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det gäller väl om det är den trådlösa förbindelsen som dör, men jag fick intrycket av att det är hela datorn som stänger av sig. Lite förtydligande vore ju bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men jag fick intrycket av att det är hela datorn som stänger av sig"

 

ja det fick jag också det intrycket

men tänkte att det kunde vara internet/det trådlösa nätverket som avsågs

 

eller

 

det går ju starta datorer via nätverkssignal (har sett det i BIOS)

så antagligen går det att stänga av dem också via nätverkssignal????

 

sedan finns ju överhettning, datorn på bordduk i köket som tätar lufthålen i botten och så dör den av överhettning??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum.

 

När jag läser tråden här, så får jag som övriga här intrycket av att det är hela datorn som dör, eller är det bara nätuppkopplingen som lägger av?

Du nämner också att hon har/har haft liknande problem med sin mobil också?

Kan som sagt handla om olika störningar som kan ligga på samma frekvens som dator och mobil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla inlägg så här långt.

 

Som förtydligande så kan jag ju säga att det är som ni tror! Det är hela datorn som lägger av! Och det är INGEN: "Nu stänger datorn ner..." och så loggar den ut, UTAN mer att den bara slocknar.

 

Jag har med tänkt på det här med överhettning, men tror att Hon har testat att ha den på fönsterbrädan mm, så då tycker man att den borde ha dött i resten av huset nån gång med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mja, men vilken typ av störningar borde vara kapabel att störa ut både mobil och dator koncentrerat till en sån liten yta? Kan man mäta detta på något sätt? Skulle vara kul att veta isåfall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går säkert att mäta upp, men då måste man ha lämpliga instrument, och någon som kan läsa av rätt.

Har hon möjlighet att låna en bärbar av någon och kolla om det blir samma fenomen med en annan dator?

Fungerar det bra med en annan bärbar, så kan det ju vara något med hennes som felar ändå?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men vilken typ av störningar borde vara kapabel att störa ut både mobil och dator koncentrerat till en sån liten yta?"

 

tex att det är en elcentral på andra sidan väggen till köket

tex att köket ligger med flera våningar ovanför och elmatningen till våningarna ovanför går i väggen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...