Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att hitta del av hårddisk


interstella

Rekommendera Poster

Jag har haft min pc inlämnad för byte av moderkort. När den kom tillbaka saknades den delen (partitionen?) av hårddisken där jag sparar mina filer. c: finns kvar där mina program ligger men d: är numera DVD-RW-enhet som innan låg på f:.

 

Jag ringde reparatören som sa att han inte gjort något annat än att byta moderkort. Han sa att kanske har sökvägarna ändrats men allt skall finnas kvar.

 

Hur gör jag för att hitta mina filer???

 

 

Datorn är också väldigt långsam och låter som en hårtork. Kan detta bero på nya moderkortet? Inte heller detta ville reparatören kännas vid.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du klickar på F:?

Om du törs öppna datorn så finns det ett enkelt sätt att få tillbaka din C och D partition.

Stänga av datorn. Öppna datorn och lossa på strömsladden till DVD-RW-enheten. Starta datorn. Nu är dina partitioner tillbaka.

Stäng av datorn igen och återanslut strömsladden till DVD-RW-enheten och starta datorn.

Nu borde det vara som det var förut.

Datorn är också väldigt långsam och låter som en hårtork

Kolla fläktarna i datorn. Eventuellt så kan en sladd eller något annat ta i en fläkt.

Har du exakt samma modell av moderkort i datorn nu efter bytet? Om det är en annan modell så kan det vara felaktiga drivrutiner som gör datorn seg.

 

Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-11-13 20:57:40 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lämnat in den hos en firma för denna reparation, så har du någon form av garanti, jag skulle gå tillbaka och kräva att det blir fixat/återställt så alla diskar verkligen syns, det förutsätter jag att denna reparatör har kollat innan den blev utlämnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem har du?

 

Kör diskhanteraren och se om det finns okända enheter och se om det går att importera den i så fall.

 

Kolla enhetshanteraren efter gula utropstecken som indikerar att det finns något fel med enheten eller dess drivrutin.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att F: inte finns kvar alls. DVD-RW-enheten har tagit över D: och F: har försvunnit helt.

 

Kan det vara så att mina filer ligger på F: och om jag bara får fram den i utforskaren finns mina filer där nu istället?

 

Jag har inte koll på vilket moderkort som satt i innan. Däremot fick jag med asken och CD till det nya. Hur kollar jag att drivrutinerna är riktiga? Jag borde utgå från att reparatören installerade de riktiga men det är ju mycket annat som är fel efter hans hantering.

[inlägget ändrat 2009-11-14 13:08:34 av interstella]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har XP.

 

Hittar inget som ser konstigt ut i enhetshanteraren. Var finns diskhanteraren? Är tyvärr lite novis när det gäller sånt här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på "Den här datorn" (WinXP) eller "Dator" (WinVista) i startmenyn och välj "Hantera". Klicka på Diskhantering. Kan du se F: i diskhantering? Vad står det om du klickar på F: i diskhantering?

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar det om två partitioner på samma fysiska hårddisk, eller har du två hårddiskar?

Gå in och titta i Start->Run (Start->Kör program) och kör "compmgmt.msc"

Klicka sedan på "Computer Management->Storage->Disk Management" och meddela hur det ser ut där

 

Jag borde utgå från att reparatören installerade de riktiga men det är ju mycket annat som är fel efter hans hantering.

Det förekommer så mycket amatörer att man inte bör förutsätta att något är korrekt utfört.

[inlägget ändrat 2009-11-14 13:12:55 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde som sagt och förklarade vad som hänt men han hävdade att han inte rört något annat än moderkortet som var det enda han kunde hitta som det var fel på. Han ser det inte som en reklamation utan som ytterligare fel i datorn.

 

Jag känner mig inte trygg med att lämna datorn där igen. Kan jag inte fixa detta själv får jag hitta någon annan. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot fick jag med asken och CD till det nya. Hur kollar jag att drivrutinerna är riktiga?

 

Sätt in CDn i datorn och kolla om programmet som startar vill installera några drivrutiner.

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns fortfarande inget F: Se bif bild.

 

[bild bifogad 2009-11-14 13:20:30 av interstella]

[bild bifogad 2009-11-14 13:20:57 av interstella]

1170728_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen men jag vet inte hur jag laddar upp skärmdumpen. I vilket fall så finns bara c: och e: som är recovery i diskhanteraren. Därefter kommer g: h: i: j: som är flyttbara och tomma sedan d: som är DVD.

 

[bild bifogad 2009-11-14 13:28:46 av interstella]

1170734_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om din gamla D: partition låg på en separat härddisk? Om den gjorde det så är troligen den hårddisken ej ansluten. Om D: låg som en partition på samma hårddisk som C: så verkar det som om din reparatör har raderat din D: partition.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns bara a: diskett (som jag inte har fack för), c: och e: som är hårddisk och recovery. g: h: i: j: som är tomma flyttbara. d: är dvd numera. Jag är ganska säker på att den låg på f: tidigare.

 

Jag har dålig koll tyvärr men är ganska säker på att jag hade en hårddisk uppdelad på c: och d:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att jag bara har en hårddisk. Det är några år sedan men jag tror t o m att jag gjorde partitioneringen själv med lite hjälp.

 

Betyder det att både filerna OCH utrymmet är borta då? D: var ändå på över 200 GB. Jag har en back-up som skulle kunna rädda lite av materialet men vet inte var jag skall lägga allt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att både filerna OCH utrymmet är borta då? D: var ändå på över 200 GB.

Om D: är formaterad bort så borde C: ha ökat med samma storlek som den gamla D: partitionen hade. Om man tittar på din bifogade bild så verkar nuvarande C: och E: tillsammans vara ca 233 GB. Ded borde betyda att din hårddisk är på 250 GB. Med andra ord så finns inte plats för en D: partition som är 200 GB. Har du kollat att det inte är några lösa sladdar i datorn? Kanske du har en hårddisk som inte är ansluten.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får helt enkelt öppna och titta efter. Jag kommer inte ihåg vad totalen var men jag hade i alla fall ca 200 GB på d: tidigare. Jag kommer också ihåg att jag tyckte att c: var onödigt stor (och tom).

 

Tack för all hjälp hittills!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnade lådan och där var ett virrvarr av både kopplade och lösa sladdar. Kan mycket väl tänkas att någon av de lösa borde sitta någonstans men omöjligt för mig att säga.

 

Jag får helt enkelt lämna in den igen. Den är dessutom långsam trots uppdatering av drivrutiner och fläktarna låter olidligt högt.

 

 

Om någon känner till en pålitlig datorreparatör i Gbg-området tar jag tacksamt emot tips.

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för att kolla sladdar så kan du kolla om du hittar en eller två hårddiskar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rddisk

Där finns ju ett antal bilder, de första är på hur en hårddisk ser ut inuti men bild 4 och 5 är exempel på hur en hårddisk kan se ut. Här är ett till exempel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive#Manufacturers

och det är nog en bättre bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det verkar sitta en sådan under vad som verkar vara hållaren för personal media drive. Svårt att se där under men det verkar bara vara en. Dock har den fler kontakter än den på bilden. Det sitter en liten och en bredare plugg kopplat i den nu.

 

Verkar var så att d-partitionen raderats alltså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du bara hittar en hårddisk. Det går normalt två kablar till en hårddisk, en för ström från nätaggregatet och en för datat till/från moderkortet. Datakabeln kan antingen vara ca 5 cm bred som den här

http://en.wikipedia.org/wiki/AT_Attachment

eller 1-2 cm smal som den här (fast oftast inte böjd kontakt)

http://en.wikipedia.org/wiki/SATA#Data

 

Med tanke på vad du har skrivit tidigare om storlekar på C: och D: så börjar jag undra om verkstaden plockade ur hårddisken för att komma åt bättre och sedan glömde sätta tillbaks den.

 

Men kör några filräddningsprogram och se om de, på C:, kan hitta igen några av filerna som du hade på D: utifall att C: och D: blivit hopslagna. Fast i så fall bör du helst inte använda Windows på C: eftersom det då är risk för att fler filer blir överskrivna och inte kan räddas utan flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk.

 

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa):

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...