Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inget men jag måste köpa ny skärm


Cacke

Rekommendera Poster

Jag kan inget om bildskärmar till datorn men jag måste köpa en ny.

 

Vilka typer av bildskärmar kan inte ha pixel fel?

 

Jag vill ha

FullHD

Hög kontrast

Låg responstid

Inte mörk bild

22" eller 24"

Känt märke

max pris 6000 kr

Jag har asus och intel i min dator

Jag håller på mycket med bilder, surfar, kollar på online filmer eller ondemand som det heter, spelar spel.

 

Har en ADi ProVista 17" idag som har blivit gammal och sliten mörk och otydlig bild.

 

har plockat bort foten som gjorde att man kunde vicka och vrida på skärmen för jag vill ha min skärm lägre ner och jag tänkte komma till de att den nya får inte ha en lång arm.

 

Först blev jag tipsad om denna: Samsung SyncMaster P2270 men enligt vissa internet användare så var den inte bra.

 

Sen sökte jag fram en med hjälp av en site och hitta denna: Asus 23.6" TFT MS246H

 

Men jag vet inte om den är av den varianten att den kan ha pixel fel.

 

MVH

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka typer av bildskärmar kan inte ha pixel fel?
CRT-skärmar, alltså de gammaldags tjocka bildskärmarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en sökning på prisjakt efter skärmar med minst 8 i recensionsbetyg

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s44672435&o=produkt_betyg#rparams=l=s44672563

ordnade efter kundomdömen.

Man får en del tips om nackdelar genom att läsa kundomdömen och recensioner för varje aktuell skärm

 

Vad det gäller pixelgaranti så är det väl så att de dyraste skärmarna (typ över 8000:-) har 0 pixelfel garanti och övriga hänvisar till en standard.

 

Den standarden har en rad nivåer från typ 50 pixelfel OK till 0 pixelfel OK

Så det är ingen risk att deras skärm inte uppfyller typ 50 pixelfel OK.

Du har ju bara 30 pixelfel.....på din skärm.. ;-(

 

Med kravet pva skärm återstår

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s44672563&o=produkt_betyg#rparams=l=s44673289

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan har de flesta tillverkarna en hård pixelgaranti. Kan inte vad de olika säger men en del har nollvision, dvs en död pixel => kassering.

 

Tipsa om skärmar? Prisjakt är bra på det...

 

Sedan det du får titta på är givetvis att de har en bra fot. Du kan kanske återanvända den fot du har nu?

 

Dvs en de fasta fötterna är ofta cirka decimeter höga till nederkant på bild vill jag tro. Om du vill komma lägre ned kanske det krävs en sådan fot du just dissade för din gamla skärm, en som är flexibel.

 

Samt full HD på en 22" skärm? Blir inte det lite väl hög upplösning? 1680x1050 duger bra på 22", nog bäst att titta på 24" om man villa ha den storleken.

 

Rekommendera någon kan jag inte. Kan bara säga att Samsung, de är störst.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s44673300&o=prod_rank

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era svar.

 

Går de att köpa CRT skärmar idag som är nya?

 

för 8000 och 10000 kronor känns mycket om jag inte väntar med att köpa en skärm lite till och sparar mer.

 

Vad är PVA för panel?

Jag vill ha en med 0 pixel fels garanti och då blir det dyrare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...visst finns det men inte något jag rekommenderar och de är få, relativt dyra och sällsynta.

 

TFT är såååå mycket skönare för ögonen och klår CRT-skärmar på nästan allt. TFT är numera snabba nog för nästan alla, några extremt kräsna spelare kanske än håller fast vi CRT. Det finns skärmar med mycket bra färgåtergivning för de som arbetar med foto och liknande och inte minst drar de mindre ström och har inga problem med elektromagnetiska fält.

 

Pixelfel är ytterst ovanligt.

 

 

Låter inte på din användarbeskrivning som om du ska behöva lägga mer än kring 2 000 kr på en ny skärm. Då får du en bra 22"-24" skärm.

HD-upplösning tycker jag som sagt du enbart ska satsa på om 24" skärm. Men notera för att driva spel (FPS-spel) i 1920x1080 krävs det att du har ett ganska kraftfullt system.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går de att köpa CRT skärmar idag som är nya?

Finns inga nya CRT att köpa, begagnade kan du få tag på för några hundringar.

Dom är oftast inte värda mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då finns det någon butik som fortfarande tror dom kan sälja sådana.

Skulle själv aldrig slänga ut summan på en crt, när man kan få en duglig plattskärm för några extra hundralappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var inte lätt.

Jo det är faktiskt ganska enkelt med tanke på önskemålet "FullHD". Då krävs en skärm som klarar 1920x1080 vilket med stor säkerhet leder till en på 23-24 tum.

 

Full HD 1920x1080 innebär förhållandet 16:9 och alltså bredbildsskärm. Här kan du se en översikt av skärmar mellan 23-28 tum:

http://www.digitalversus.com/article-357.html

 

Tänk på att också en större på 1920x1200 kan visa 1920x1080 och då bara med svart remsa upptill och nedtill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev inte klokare så inatt innan jag la mig skrev jag till expert och fråga dom sa att alla samsungs skärmar ska ha 0 pixel fels garanti och så tipsade dom mig om denna: Samsung SyncMaster P2370

 

Jag vet inte om den är bra eller inte men vilka testare ska man lita på?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-14 11:46:56 av Cacke]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur min synvinkel kan jag inte rekommendera P2370 för dina ändamål helt enkelt för att den har TN-panel. Som jag ser det bör du hellre hålla utkik efter PVA- eller kanske hellre MVA-panel. De är otvivelaktigt bättre för "bilder och filmer". De fungerar också bra för spel (jag har MVA och spelar varje dag) även om TN brukar vara den traditionella rekommendationen för spelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok får använda prisjakt och leta efter en sådan.

 

tack för tipset

 

Det finns olika MVA och PVA vad ska jag kolla efter?

[inlägget ändrat 2009-11-14 15:56:18 av Cacke]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika MVA och PVA vad ska jag kolla efter?

Kanske framförallt kontrasten... När det gäller svarstider duger "alla" som finns idag för spelande men kontrasten gör skillnaden mellan bra bild eller grådaskig sådan, det lyfter fram färgerna eller tvärtom gör dem trista och bleka, det gör skärmen ljusstark eller matt och livlös.

 

Det rör sig kort och gott om skillnaden mellan mörkaste svart och ljusaste vitt. Om skärmen t ex har konstrasten 2000:1 så är svart då 2000 gånger mörkare än vitt.

 

När jag valde skärm gick TN naturligtvis bort. Kvar stod MVA och PVA (proffsfotografer eller andra dylika människor kanske vill ha IPS, men den tekniken är mindre bra för rörliga bilder). VA är en slags kompromiss mellan TN och IPS, och till slut föll valet på just MVA då den metoden ändå är bättre för film än PVA (den senare tenderar att visa filmen på ett sätt som ett modernt grafikkort förvisso kan kompensera för, men det är en annan historia).

 

Problemet som folk kan tycka är att MVA kan kosta dubbelt så mycket som TN – men som med så mycket annat så får man vad man betalar för.

 

P.S. Jag kan tala varmt för BenQ FP241W (MVA) som mitt val föll på till sist. Den ersatte en Samsung 226CW (TN). Skillnaden är som natt och dag. Tidigare skärmar var ViewSonic VA2025wm (PVA) och BenQ FP91E (PVA).

 

Men idag finns det säkerligen ännu bättre VA-skärmar.

 

[inlägget ändrat 2009-11-15 10:49:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...