Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stort problem med att likaställa celler i kolumner och få svar


jorgen76

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett problem som är stort för mig då jag inte är någon klippa på excel. behöver värklingen hjälp av någon där ute.

 

Jag har några blad i excel filen där jag vill matcha ett värde i kolumn A på blad 2, med sökning av samma värde i kolumn A i blad 1. Och när det är lika så vill jag att informationen för kolumn AC till AP i den aktuella raden(eller säger man posten?) på blad 1 skall kopieras över till samma kolumner i blad2.

 

Är det någon som kan hjälpa mig?

ni får hemst gärna vara snabba med svaren.

 

/Michelle & Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkat dig rätt så har du lyckats ställa den vanligaste frågan vad gäller Excel. :)

 

Ett litet exempel.

Säg att du på Blad1 i kolumn A har unikt identifierbara värden. I kolumn B, C, D osv har du värden du vill hämta till Blad2.

 

På Blad2 har du i A1 ett värde som återfinns i kolumn A på Blad1. Men vilken rad?

=PASSA(A1;Blad1!A:A;0)

får fram den relativa raden som värdet A1 återfinns på Blad1.

Okej, nu har du raden, säg att formeln som ger den står i B1, då kan du skriva

=INDEX(Blad1!B:B;B1)

eller

=INDEX(Blad1!A:D;B1;2)

 

Det är mitt enkla tips.

 

Givetvis kan man likaväl använda LETARAD men det har nackdelen att om man ska ta fram flera värden från samma rad måste sökning av rätt rad ske i varje cell. Därmed är en cell med PASSA och flera med INDEX att rekommendera. Enklare och snabbare helt enkelt.

 

Frågor på det?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret,

 

värderna som finns i kolumn A1 i blad 2 finns på okänt radnr då det finns flera hundra rader som värdet kan finnas i. Det är lika dant i de andra bladen.

 

i A kolumnen består raderna av olika tal..

135,195,267 osv.

 

motsvarande tal finns på någon av blad 2, blad 3 osv. på olika rader i kolumn A.

 

så jag vet inte vad jag skall skriva för formel...

kan vi ta det steg för steg?

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-12 12:58:38 av jorgen76]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, du menar att du har ett värde i cell A1 som KAN finnas på blad2, blad3, blad4 eller något helt annat blad?

 

Du vill söka reda på värdet på något av dessa blad och hämta andra värden på samma rad på detta blad?

 

Då är vi där igen, det är dumt att sprida likartade data över flera blad. Man ska helst behandla Excel som en databas med enkla tabeller med unika värden i. Liknande data samlas företrädelsevis på samma blad, i samma tabell.

 

 

Inte för att det inte går att lösa problemet du målar upp utanför att det komplicerar saker och ting om data är utspritt.

 

Eller har jag (ännu) inte greppat dit problem?

 

Enkelt sagt behövs det en PASSA-sats per blad och värde du vill söka efter.

PASSA-formeln byggs upp enligt

=PASSA(sökvärde;sökvektior;villkor)

sökvärdet är då cellen/värdet det ska sökas efter

sökvektorn är den kolumn/rad som ska sökas igenom

villkor sätts vanligen till 0 för att visa att det är en exakt träff som eftersöks.

 

PASSA returnerar då index för värdet inom vektorn eller #Saknas om inget hittas.

 

Om du nu ska söka efter flera blad, då behövs det som sagt en PASSA per blad.

 

Jag stannar där, kanske du har fått råd? Om inte, beskriv lite mer i detalj i ett förenklat exempel vad det är du egentligen eftersöker.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag provar skicka upp en bild på hur det serut.

 

Jag vill att den information som i exp. på blad 1, kolumn A (cell AC - AO) skall kopieras över till samma kolumner på blad 2,

där kolumn A (OBJECTID) har samma värde exp. 134. detta vill jag att samtliga förekomster där värdet i kolumn A på blad 2 stämmer överens

med kolumn A på blad 1.

 

[bild bifogad 2009-11-12 15:56:41 av jorgen76]

 

[inlägget ändrat 2009-11-12 15:58:51 av jorgen76]

1170435_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen, detta har jag väl svarat på ? :)

 

Min rekommendation alltså - avsätt en kolumn för PASSA och använda INDEX för att hämta. Alternativt använd LETARAD om nu inte en kolumn kan avvaras.

I stil med det jag skrivit ovan.

men visst, tar den en gång till.

Vi säger att kolumn B är ledig på blad2.

I b2 skriver du då

=PASSA(A2;Blad1!A:A;0)

I AC2 skriver du sedan:

=OM(ÄRFEL(A2);"";INDEX(Blad1!AC;B$2))

eller

=OM(ÄRFEL(A2);"";OM(INDEX(Blad1!AC;B$2)="";"";INDEX(Blad1!AC;B$2)))

om du vill eliminera nollvärden.

 

Sedan bara att kopiera det i B2 i hela tabellen och det i AC2 nedåt och åt höger.

Fast jag noterar att du har Excel 2007 och då går formlerna att göra mer läsliga genom att använda tabellens och kolumnernas namn. Rekommenderas att du använder dessa namn.

Samt OM(ÄRFEL(...)...) kan bytas mot enklare OMFEL(....;..)

 

Ett exempel med LETARAD också

=OMFEL(LETARAD(Blad1!$A:$AP;A2;kolumnnr);"")

där då OMFEL returnerar "" om LETARAD ger ett felvärde annars det värde LETARAD ger.

 

mmh, har jag inte sagt samma sak nu i tre inlägg? Måste vara något jag missar...

 

Fast notera, formlerna kopierar inte värdena, de letar reda på och hämtar värdena. Är det senare det du vill eller vill du låsa resultatet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack för utförliga svar.

jag antar att det är något fel på excel då det inte går att använda formlerna för mig. jag är vanligtvis rätt bra på att få datorprogram att fungera..

 

/Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du försöker använda formlerna?

 

Fungerar enkla formler som

=A1+A2

 

En sista utväg, min e-post finns i min profil. Du kan skicka ett ark med det problem du vill ha löst, jag stoppar in de formler som behövs och skickar tillbaka det så kan vi sedan konstatera vad det var som fallerat i detta fall.

 

Skicka ett dumt eller skarpt ark. Jag bryr mig inte vilka kunder ni har eller liknande. Jag lovar men om du är rädd om dina uppgifter byt ut dem mot dummy-värden.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag har svarat och väntar spänt på vad för dummy fel du gjort :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...