Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Provanställning


Gosebusan

Rekommendera Poster

Hej jag har en liten fråga om provanställning.

Jag undrar om man kan bli provanställd efter det att man har varit vikarie i tio månader på samma bolag samma typ av tjänst. Jag tycker att det låter jätte konstigt eftersom provanställning är väl för att se om företaget är nöjd med mig och att jag är nöjd med min arbetsuppgift.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man måste ha innehaft ett vikariat längre än två år för att den skall övergå till en tillsvidaretjänst enligt LAS, så jag tror inte man kan kräva att det ska ske efter bara tio månader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provanställning är väl för att se om företaget är nöjd med mig och att jag är nöjd med min arbetsuppgift.

Det är ju tanken, men väldigt många nyttjar det säkert (speciellt i lågkonjunktur) för att ha enklare möjligheter att göra sig av med personal och med mkt kortare uppsägningstider.

 

Jag lästa någonstans att man inte får anställa någon på provanställing om personen jobbat på företaget tidigare, men jag vet inte om man med "jobba" menar en fast anställning enbart, eller om vikariat även räknas.

 

Kontakta facket för just din bransch är mitt tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju vanligt idag, och fullt tillåtet, att företaget går omvägen via ett bemanningsföretag för att lösa en sådan sak.

Är facket och arbetsgivaren lokalt överens om detta, så brukar inte facket centralt göra något åt detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Det är säkert olika regler i olika kollektivavtal. I vårat avtal får man ej ha provanställning om medarbetaren kan visa att denne haft liknande anställning i företaget eller koncernen under minst 6 månader de senaste 2 åren.

 

Har du varit inhyrd i företaget vet jag inte om reglerna gäller. Logiskt sett bör dom ju göra det - vem som betalat lönen tycker jag borde ha föga betydelse. En arbetsgivare skulle kunna hävda motsatsen så det bästa är att kontakta facket för regler just om din arbetsgivares kollektivavtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert olika regler i olika kollektivavtal. I vårat avtal får man ej ha provanställning om medarbetaren kan visa att denne haft liknande anställning i företaget eller koncernen under minst 6 månader de senaste 2 åren.

 

Har du varit inhyrd i företaget vet jag inte om reglerna gäller. Logiskt sett bör dom ju göra det - vem som betalat lönen tycker jag borde ha föga betydelse. En arbetsgivare skulle kunna hävda motsatsen så det bästa är att kontakta facket för regler just om din arbetsgivares kollektivavtal.

 

Känner en som vart anställd sen december via bemanningsföretag. I augusti får han provanställning hos själva kundföretaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...