Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

acer aspire 3000 problem med recovery skivorna


larslars

Rekommendera Poster

hej

nyss bytt hdd på min aspire 3000 till en wd120gb ( den gamla dog).

nu kan jag inte få recover skivorna att funka.

sätter i boot skiva (skiva 1 ) o bootar om, upp kommer en meny med språkval väljer ett, kommer nu meny med 2!! val 1 hårddisken återställd

2 exit. fråga 1 ska man inte kunna välja återtälla hårddisken också?.

i alla fall så står det att man ska byta till recover skiva 1 o trycka ok, gör det ( disk 1/3 ) den börjar göra något liknande norton gost o sen blir det skriv/läsfel. fråga 2 vad göra nu då? har formaterad disken med en win 98 dator då det tydligen är fat o inte ntfs på den.

satte in en xp skiva och såg då ( innan sista formateringen ) att det fanns 2 partitioner och 4 okända delar på disken. läste någonstans om linux fixning, kan de vara något?

tacksam för hjälp

 

larslars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatering är inget du ska behöva göra. Det sköter väl recoveryskivan om antar jag.

 

Att det blir skriv/läsfel är säkert pga skivan är repig eller något sådant. Om den inte är det kan du ju prova med en annan dvdläsare.

Det kanske också blir detta fel pga hårdisken är utbytt till en annan och den känner av detta? Osäker här eftersom jag inte har erfarenhet av recoveryskivor.

Du kan kontrollera hårdisken för eventuella hårdvarufel med xp:s hjälpkonsoll och commandot chkdsk tror jag.

 

Onödiga partitioner kan du ta bort med xp:s tillhörande installationsprogram.

Annars om du inte får igång recoveryskivorna kan du ju bara installera med din xp-skiva du nämde. Eventuella drivrutiner går att ladda ner från tillverkarens hemsida i ditt fall Acer.

 

[inlägget ändrat 2009-11-11 18:07:22 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...