Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird


kelby

Rekommendera Poster

Har tidigare haft Thunderbird som e-post client, men efter div strul avinstallerade jag efter att gått över till Vista. I Vista använde jag Windows Mail som fanns i Vista. Nu har jag uppgraderat till Windows 7 där Windows Mail inte finns kvar utan man blir hänvisad till andra mail-program. Då tyckte jag att var dags att installera Thunderbird igen eftersom jag var van vid programmet. Efter installering fick jag felmeddelande enligt bif bild. Eftersom jag inte kört Thunderbird före installationen, vet jag inte vad jag skall stänga. Har startat om datorn efter installation.

/kelby

 

[bild bifogad 2009-11-11 12:34:40 av kelby]

1170250_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Troligen hänger Thunderbird kvar i Aktivitetshanteraren.

 

Du får gå till aktivitietshanteraren och där avsluta Thunderbird. Prova starta Thunderbird på normalt sätt igen efteråt.

 

Hur man får fram Aktivitetshanteraren i Windows 7 vet jag inte. Troligen samma som i Vista (CTRL + ALT + ENTER). Du möts då av en meny med olika val och där längst ned Aktivitetshanteraren. Välj det.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, enligt aktivitetshanteraren är Thunderbird inte igång.(Du menade väl CTRL+ALT+DEL för att komma till aktivitetshanteraren?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kelby skrev:

Nej, enligt aktivitetshanteraren är Thunderbird inte igång.(Du menade väl CTRL+ALT+DEL för att komma till aktivitetshanteraren?)

 

Jupps, jag menade Aktivitetshanteraren.

 

Mysko! Råkade ut för samma med Firefox för en tid sedan, och då kördes programmet fortfarande i bakgrunden när jag tittade i Aktivitetshanteraren.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat och installerat om, men fortfarande samma problem. Jag funderar på om det finns några gamla rester kvar från tidigare Thunderbirdanvändning som gör att detta problem dyker upp. Jag har kollat i registret men det är ju som att "visa fa´n bibeln" får inte ut någon förklaring därifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om det ligger kvar någon profilinformation som stör. I Vista (bör väl vara ganska likt i Win 7) ligger profilen här:

C:\Användare\<anv.namn>\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut i Windows 7 men tidigare har Aktivitetshanteraren haft aktiva program på första fliken. Även om du inte ser Thunderbird där kan du på nästa flik Proceser kanskee hitta Thunderbird där om någon del av Thunderbird startats som Service. Markera den och välj Avsluta Process. Sitter inte med Windows nu så jag kommer inte ihåg exakta namnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia: Borde det inte finnas en profil för Thunderbird? Firefoxprofilen finns, men eftersom jag använder Firefox som webbläsare skall den väl finnas där?

Till Erki: Under Processer finns ingen Thunderbird igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kelby skrev:

Till Cecilia: Borde det inte finnas en profil för Thunderbird? Firefoxprofilen finns, men eftersom jag använder Firefox som webbläsare skall den väl finnas där?

 

Jag heter inte Cecilia, men profilen för Thunderbird är följande:

 

On Windows Vista/XP/2000, the path is usually %AppData%\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\, where xxxxxxxx is a random string of 8 characters. Just browse to C:\Documents and Settings\[user Name]\Application Data\Thunderbird\Profiles\ on Windows XP/2000 or C:\users\[user Name]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ on Windows Vista, and the rest should be obvious.

 

Källa:

http://www.mozilla.org/support/thunderbird/profile

 

OBS

 

ApplicationData kan vara dold för att inte missöden ska ske. Du får försöka hitta var i Win 7 du kan bocka för "Visa dolda filer och mappar".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt det blev lite kortslutning i hjärnan där, jo Thunderbird har sin egen:

C:\Användare\<anv.namn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hittat Thunderbirds profilmapp är den tom.

När jag skrev "Cecilia" var det svar på hennes inlägg.

Nu skall jag läsa mer på din länk om Thunderbird Profile

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken till Mozilla. Där fanns lösningen på problemet. Fick gå in i Thunderbirds AppData och ändra i "profiles.ini". Ändrade "IsRelativ=1" till "IsRelativ=0"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...