Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konstig processorfläkt


b202

Rekommendera Poster

Byter moderkort nu, från fujitsu, till Intel.

Den gamla CPU fläkten har 4 genomgående chassie skruvar och en fästram på motsatta sidan under moderkortet, i form av ett slags kors som det är 4 gängade hål i som fläktens skruvar skall passa i. När jag tog bort ramen från det gamla moderkortet, var det dubbelhäftad tejp som klistrade fast ramen i undersidan av moderkortet, kan jag använda den iallafall på det nya moderkortet utan att den klistras fast??

Och det är en orginal fläkt från fujitsus moderkort, där det uppenbarligen finns en del problem med just kortet, vågar jag använda fläkten ändå??, Det borde väl räcka med att kolla tempen i BIOS i några timmar för att se att cpu tempen ligger rätt ????får gärna lämna åsikter om detta (obs det är LGA 775 sockel och 3.2 ghz cpu. fläkten kommer från en scaleo d 1826.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i teorin använda korset på det nya moderkortet. Utan tejpen

 

Det som i praktiken oroar är möjligheten att den dubbelhäftande tejpen

hade en isolerande funktion.

Att hindra att metallkorset kortsluter några lödningar eller komponenter

under processorn.

Jag hade satsat på en ca 1mm tjockpappskiva mellan korset och moderkortet

På samma plats som där den dubbelhäftande tejpen satt,

Papp för det inte så lätt laddas upp statiskt som plastfolie, risk för att statisk el dödar CPU / moderkort

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lyckades utan problem klistra ihop tejpen/folien så det blev som nytt med kontakt lim.

det var bra det där du skrev om kortslutning tänkte inte påå det....

men funkar fläkten om jag bara kollar tempen i bios-då är det bra alltså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tempen bra i BIOS är allt bra.

Men i BIOS får man bara reda på hur det ser ut när datorn startat.

Vilket duger bra om man inte utsätter datorn för nån större belastning, tex kollar på film, har Flash aktivt. Flash dubblar datorns effekt i det här testet eftersom batteritiden halverades.

"Our 7.4+ hours now drop down to 3.7 hours on the 13-inch MacBook Pro" från

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3672&p=6

så det kan vara av intresse att se vilken temperatur det är under drift, normal Windowskörning.

 

Har själv använt

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Kruxet är att det är inte säkert programmet visar rätt temperatur men visar det samma som BIOS när datorn startat och stått stilla utan användning några minuter tror jag att det visar rätt.

(Svårigheten göra sådana här program ligger i att det finns många temperaturchip, väljer programmet fel chip när det kollar hårdvaran så blir tempen, spänningar osv också fel.

Det enda jag litar på är BIOS temp, BIOS spänningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

nu kom det nya moderkortet och efter lite pusslande lyckades jag klämma ner det i en gammalt HP big tower, allting startade upp fin-fint,

när jag hittade tempen i bios steg den oroande fort upp till 55 grader för att sedan lägga sig på 60 till 61 grader, (efter belastning), fläkten verkar funka eftersom den ändrar varvtal efter belastning.

enligt intels hemsida gällande "SL7J7" (p4 3.20ghz) .. finns det något som heter termal specification eller något sådant, som har en siffra på 67.7 grader!!?? betyder detta nu att mina siffror i bios är ok? jag tycker det är på tok för höga värden, min 2.0 ghz ligger på endast 44 grader under belastning...vad är det som egentligen gäller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...