Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Otroligt seg dator...

Ultra

Recommended Posts

Hejsan,

Min fru har fått en bärbar dator av en bekant men den är så otroligt seg att man blir vansinnig när man ska använda den. Internet funkar hyfsat när man väl efter lång väntan fått igång Explorer och det tar väldans lång tid innan program/mappar/filer osv öppnas. Alltså en jätteseg dator!

Den har väl inte direkt nån superprestanda men så här jädrans seg kan ju inte vara meningen att den ska vara. Det är en:

Acer Extensa 5220

Vindows Vista Home Basic

Celeron 530 1,73GHz (533MHz FSB, 1MB L2 Cache)

512 MB DDR2

Up to 64 MB Mobile Intel Graphics Media Accelerator X3100

80 GB HDD uppdelat på två partitioner, C: 6,1 GB ledigt av 32,3 GB och D: 32,2 GB ledigt av 32,3 GB

Är det någon som har några tips om vad man kan göra för att få datorn lite snabbare? Finns det några funktioner/program man kan stänga av? Sätta i mer minne? Osv...

Att sätta i mer minne helst upp till 2 gib men att stoppa i 1 gib extra kommer att göra datorn snabbare.

Kanske stänga av aero funktionen om den är aktiverad.

[inlägget ändrat 2009-11-09 20:27:32 av AcidFrog]

Hej och tack för svaret. Hur vet man vilket slags minne man ska ha, måste man öppna burken och kolla?

Vad är "aerofunktionen"?

Har hört att Vista har en massa funktioner som man kanske inte har användning av och som man kan stänga av, stämmer det?

Hitta denna guide på techworld,

http://techworld.idg.se/2.2524/1.224850/inaktivera-funktioner-i-vista---och-fa-en-snabbare-dator

http://www.idg.se/2.1085/1.110551

Angående minnen så är det so dimm PC2-5300 du ska ha. dubbelkolla på det ramminnet som sitter i om där står något.

[inlägget ändrat 2009-11-09 21:49:38 av AcidFrog]

Är datorn ominstallerad i samband med att din fru fått den? För en ominstallation så man blir av med allt gammalt skräp kan ju göra en dator mycket piggare.

Alt 1) Datorn har CD/DVD läsare.

Ladda hem och bränn Puppylinux ett komplett operativsystem+bra att ha programm på ca 100MB

dvs mindre än 10% av Vista i storlek och generellt går det ju fortare ju mindre programmen är.

starta sedan datorn från CD/DVD läsaren (går ofta välja det genom att trycka F12 i starten)

Alt2) Datorn saknar CD/DVD läsare. Installera Puppy på ett USB minne.

http://puppylinux.org/main/index.php?file=Overview%20and%20Getting%20Started.htm

http://www.pendrivelinux.com/puppy-linux-on-usb/

Tack alla för era förslag :thumbsup:

AcidFrog,

Jag kollade lite på nätet och tydligen går det inte att ha så stort som 2 GB men jag hittade ett PC2-6400 på 1GB (som också skulle funka enl sökning på nätet), det stod inget på minnet som satt i. Minnet kostade 249:- och sitter nu i burken och det blev verkligen som en helt ny dator, den öppnar program, mappar, bilder osv blixtsnabbt. HURRA!!!

Vad är det egentligen som skiljer de olika minnena, tex PC2-5300 och PC2-6400? Har inte hunnit kolla dina länkar än men kommer att göra det också. Tack så länge.

Cecilia,

Nä, datorn har varit lika seg från början så det har till en stor del minnet (eller snarare bristen på minne) som det verkar ha hängt på. Jag blir lite orolig så fort jag hör ordet "ominstallation" och tycker att det verkar så krångligt och komplicerat men det är kanske bara nåt jag har fått för mig...

JanneJanne,

Nä, det där verkar vara lite för mycket överkurs för mig och min fru men tack ändå.

[inlägget ändrat 2009-11-11 23:33:27 av Ultra]

Vad kul att det funka!

Skillnaden på 5300 och 6400 är bland annat hastigheten på minnena.

Men som cecilia sa en ominstallation är inte alls fel om det inte blivit gjord.

Är inte alls så komplicerad som det låter, har du fått med skivor med datorn?

oftast är det recovery skivor som återställer datorn till fabriksinställningar.

Om du får problem så finns vi här på forumet och hjälper dig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...