Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Fråga om IP-nummer! En bedragare härjar!


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hm, vet inte om jag postar rätt, men hoppas det. Jag har funderingar kring IP-adresser.

 

En kompis till mig begick det dumma misstaget att betala i förskott när hon skulle köpa en sak på ett forum. Dessvärre visade sig säljaren vara en bedragare så hon fick ingen vara... Saken är polisanmäld men inget händer trots kontonummer och mailkonversationer. Dessvärre fortsätter bedragaren att annonsera med nya signaturer, mailadresser och varor. Personen skapar hotmail / live adresser och jag har läst mig till att man kan kolla IP nummret när man fått ett mail. Min fundering är om IP numret alltid blir unikt. Det vill säga om jag får ett mail från två olika hotmailadresser och IP numret är samma, är det då samma användare/dator?

 

Tusen tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Min fundering är om IP numret alltid blir unikt. Det vill säga om jag får ett mail från två olika hotmailadresser och IP numret är samma, är det då samma användare/dator?

 

Beror väl på var bedragaren sitter. Befinner bedragaren sig hemma är det ingen större konst för internetleverantören att spåra IP-numret till just den datorn vid den tidpunkten när mailet skickades iväg.

 

Är han smart kan han befinna sig vid en offentlig dator t ex bibliotek. Då är det tämligen omöjligt att spåra IP-nummer till en fysisk person som satt vid just den datorn. Såvida inte biblioteken för listor/loggar över personer som besöker deras offentliga datorer, men det har jag svårt att tänka mig.

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2009-11-09 18:18:30 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Telia igår då IP numret visar Telia ADSL. De sa då att de inte kunde söka på annat än de forum som jag dvs Who is etc.

 

Så här ligger det till:

Vi har säljare 1. Denne har haft (minst) tre olika namn och mailadresser. Vi VET att det är SAMMA person då personen uppger SAMMA kontonummer för betalning. Alla tre mailadresser har haft SAMMA IP-nummer.

 

Vi har säljare 2. Vi har anledning att tro att det är samma person som säljare 1. MEN personen uppger ett annat kontonummer. Där blev vi fundersamma. MEN IP-numret är samma som säljare 1.

 

Kan vi då VETA att säljare 1 & 2 är SAMMA person (använder samma dator)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag pratade med Telia igår då IP numret visar Telia ADSL. De sa då att de inte kunde söka på annat än de forum som jag dvs Who is etc.

 

Det finns sådana tjänster som till och med pekar ut longitude och latitude. Sedan kan man bara googla efter en sådan karta. Skriva in longitude och latitude. Då kan man med nästan exakthet peka ut var personen bor. Område och även gatuadress. Dock inga fysiska personer på adressen.

 

Kan vi då VETA att säljare 1 & 2 är SAMMA person (använder samma dator)?

 

Är dom två personer som jag förstår det som är det svårt att bevisa vilken av dom som använt vilken dator. Då får vi leka CSI och ta fingeravtryck på tangentbordet eller varför inte DNA. Räcker med en nysning eller ett litet hårstrå så är personen fast.

 

Har svårt att tänka mig att Polisen ägnar sig åt sådant när det gäller IT-kriminalitet. Dom saknar både utbildning och personal för att det där.

 

Om det alls ska hända något ska straffskalan vara fängelse. Sedan krävs det säkert att fler blivit drabbade. Alltså en hel del anmälningar mot samma bedragare/händelse.

 

IP-numret är det Polisen som spårar eller rättare sagt kan få fram en fysisk person bakom siffrorna. Det pekar då på den person som har abonnemanget. Bör ju vara någon av dom två som står för abonnemanget, tycker jag.

 

Vilken epostadress personerna har spelar ingen roll. Det ändrar inte IP-adressen, som alltid kan avslöja en person bakom. I alla fall den som står för abonnemanget.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag pratade med Telia idag igen och då sa killen som svarade att det INTE går att se vem det är via ett IP nummer utan att det går till en mailserver (i dett fall hotmail), men kollade sedan numret och såg själv att det gick till en Telia. Han menade på att det kan gå till en Telia mailserver. Men blev osäker när jag drog alla paralleller. Det verkar onekligen svårt att få bekräftat eller dementerat: kan två olika bredbandsuppkopplingar generera samma IP nummer?? Jag ska prova och ringa en annan avdelning imorgon! Vad säger ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu IP-adressen hör till dem som Telia delar ut till privatpersoner så är i stort sett alla Telias privatabonnemang sådana som har dynamiska IP-adresser, dvs ett visst hushåll kan ha en IP-adress idag men imorgon så kan det hushållet ha fått en ny IP-adress och någon annan har fått deras gamla. Telia har ju uppgifter så att de kan koppla ihop en IP-adress och ett abonnemang vid en viss tidpunkt men det är ingen uppgift som de får lämna ut till dig utan bara till polisen.

 

Sedan har du ju fallet som Stefan var inne på att IP-adressen går till ett internet-café, bibliotek eller liknande och då går det ju inte att knyta till en person för det är ju väldigt många personer som använder en sådan IP-adress. Eller som Telia var inne på att det är IP-adressen för en server som används av dem som använder Telias webbmejl, då lär ju den IP-adressen stå i alla mejl som skickas från den mejlservern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...