Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator låter väldigt mycket


Quartz

Rekommendera Poster

Hej, min dator har alltid låtit väldigt mycket.. Byggde den själv och det var den första datorn jag byggt. Datorn är stationär.

 

Går kanske finns någon lösning men vet inte hur jag ska göra då jag inte vet vad i datorn det är som låter..

 

Spelade in ljudet med min telefon och laddade upp så någon kanske kan höra vad det är som låter. http://rapidshare.com/files/304152542/Memo.m4a.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du har en väldigt surrig fläkt i datorn. Vanligtvis så brukar det vara grafikkortsfläkten som låter. Men även processorfläkten kan surra mycket.

Stanna fläkten genom att sätta ett finger försiktigt i centrum av fläkten. (ej i fläktbladen. det gör ont i fingret och kan skada fläkten) Om ljudet försvinner så vet du vilken fläkt som behöver bytas ut.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att stanna fläkt på det viset är knappast rekommendabelt heller då det kan bränna till i lagret och därmed försämra fläktens livslängd.

 

Brukar inte vara något större problem att lyssna sig till vilken det är som låter och man kan ofta via programvara stressa exemplevis grafikkort och få det att varva upp eller stressa CPU för samma sak där.

 

vad för delar finns det i datorn?

 

Klart är att grafikkort kan låta men även standardkylaren som följer med processorn kan ofta vara en bov, det är därför det finns en ganska stor marknad med kylare till främst processorn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att stanna fläkt på det viset är knappast rekommendabelt heller då det kan bränna till i lagret och därmed försämra fläktens livslängd.

Jag var nog dålig på att förklara vad jag menade. När man har lyssnat sig fram till fläkten som låter illa så kan man stoppa den med ett finger för att vara säker på att man har hittat rätt. Om den skadas så gör det ingenting eftersom den ändå ska bytas ut.

Fast risken för att skada lagret måste nog anses som väldigt liten om man är försiktig. Å andra sidan så finns förståss Murphys lag. (Ett modernt tänkespråk som formuleras ungefär "om något kan gå fel så kommer det göra det".):)

 

Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-09 00:19:20 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Ska medge att även jag stoppat fläktar på det viset utan att de synbart tagit skada. Minimera tiden den är stoppad är rekommendabelt i vilket fall som helst. Må så vara för att fläktens skull eller kretsen den ska kyla.

 

Och hoppas att Murphy inte blandar sig i men å andra sidan, en ny fläkt till en dator kostar inte många kronor.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Sant. Ska medge att även jag stoppat fläktar på det viset utan att de synbart tagit skada. Minimera tiden den är stoppad är rekommendabelt i vilket fall som helst. Må så vara för att fläktens skull eller kretsen den ska kyla.

 

Och hoppas att Murphy inte blandar sig i men å andra sidan, en ny fläkt till en dator kostar inte många kronor.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

Okej, efter att ha stått ut med detta oväsen i ett par månader måste fläkten bara bort.

 

Det är grafikkortsfläkten som låter så extremt.

 

Ska jag försöka mig på att byta ut fläkten eller är det passiv kylning som gäller? Är inget fel på fläkten annat än att den låter så mycket, temperaturen är rätt låg skulle jag säga.

 

Om fläkten ska bytas ut, hur gör man?

 

Det är ett sapphire radeon 4650 kort, så fläkten är ej skyddad bakom plast. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...