Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ramminne


corado

Rekommendera Poster

En av mina minnesmoduler krånglar. Jag har kollat ramminnet med windows memory diagnostic och det fann 165 fel på ett av minnena. Jag kollade sedan med memtest86+ och det hittade 1498 fel.

 

Men sedan kollade jag mina drivers med ett program som heter DriverScanner och enligt det så är "pci standard ram controller" gammalt.

 

Kan problemet med ramminnet bero på gamla drivrutiner? Om det är så vaför har det fungerat fram tills nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan problemet med ramminnet bero på gamla drivrutiner?
Inte särskilt sannolikt utan mycket sannolikare att en minnesmodul har gått sönder.

 

Det är normalt att drivrutiner är nästan lika gamla som datorn. En drivrutin blir ju inte felaktig bara för att den har fungerat under lång tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att drivrutiner är nästan lika gamla som datorn.

Jo precis – gammal dator; gamla drivrutiner. Men så beror det också mycket på användningen av datorn hur pass man bör tricksa med drivrutinerna.

 

Jag brukar olja och smörja till exempel min systers samt svågerns datorer. På hennes uppdaterar jag i princip aldrig några drivrutiner, det behövs inte utan riskerar bara att skapa fel som inte fanns där från början. På hans uppdaterar jag däremot så fort jag har tid och ork. Han spelar nämligen jämt de senaste spelen. Eventuella fel som tillkommer får man leva med, liksom man får glädjas åt andra fel som då kanske försvinner. ;-) Det bör hursomhelst uppdateras för honom med tanke på att drivrutinerna kan innebära skillnaden mellan spelbart och icke spelbart (för ett visst specifikt spel).

 

Men i alla fall så, jag håller med om corados krånglande minnesmodul – den bör bytas ut. I det här fallet har drivrutiner ingenting med saken att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...