Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg ny minipc


Villaforever

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt en ny minipc asus Eee pc1101HA. Tycker dern är väldigt seg. Den ska ha ram minne 2 gb. I affärentyckte de att man behövde ha det om den skulle t ex klara av photoshop. Men bara att starta datorn tycker jag går segt. Installera msn live messenger förut och det tog ju en evighet. Varför är det så?

 

Känns ju jättetråkigt att ha köpt en helt splitter ny dator så är den mycket segare ens andra 2 år gamla bärbara hp pavilion dv6700

 

Tacksam för hjälp/svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Asus Eee PC1101HA sitter Intel Atom Z520 som är en lågprestandaprocessor:

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Atom+Z520+%40+1.33GHz

 

Jämför med Intel Core2 Duo T8300 som vissa HP Pavilion dv6700 är utrustade med:

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core2+Duo+T8300+%40+2.40GHz

 

Den senare är nästan sex gånger snabbare!

 

[inlägget ändrat 2009-11-07 23:44:18 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej

men vad betyder ram minne 2 gb då?

 

Alltså datorn är SEG!!!!!!!!!! tar sekunder när man ska klicka på en länk innan man kan klicka, när man högerklickar föt t ex uppdatera sidan man är inne på internet. Nått är ju fel, var väl dålig jämförels med min bärbara vanliga dator då... alltså mammas 10 åriga stationära dator är snabbare. så segt är det liksom...

 

Betalar inte 4200 för win 7 och rosa dator... Känner mig jävligt blåst om det är meningen att det ska vara så här.

 

(gick inte ens besvara på inlägget fick ta min andra bärbara och svara på...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad betyder ram minne 2 gb då?

Det betyder ju att det sitter 2 Gb ramminne i den i så fall, och det brukar vara max man kan klämma in i en sådan här liten bärbar.

En sådan här liten är inte heller lämplig att köra t.ex Photoshop och liknande som kräver mer av t.ex grafikkortet.

 

Betalar inte 4200 för win 7 och rosa dator...

Låg det verkligen Windows 7 i den??

Det brukar bara följa med Windows XP home i dessa små "mini" bärbara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minnet är arbetsminnet. Om det är för litet måste datorn använda hårddisken, vilket tar mycket längre tid. 2 GB räcker för att surfa med, iaf för XP och Vista. Win 7 borde heller inte vara nåt problem med.

 

Datorn blir inte snabbare än den svagaste länken, i ditt fall processorn.

 

Jag tycker du ska gå tillbaka till affären och visa datorn, så du får veta om det är normalt eller inte. Jag provade en mini-PC, PackardBell med Vista, häromdagen med en obetydligt snabbare processor samt 2GB RAM. Den dög att surfa med, men var hopplöst slö när det gällde att hämta och installera uppdateringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså datorn är SEG!!!!!!!!!! tar sekunder när man ska klicka på en länk innan man kan klicka, när man högerklickar föt t ex uppdatera sidan man är inne på internet.
Lite sega är ju de där små, men inte så mycket.
Mine is running XP. I have been quite pleased with the 1101 thus far. It gets a little sluggish if I have too many applications running at once, however.
http://www.myasuseee.com/eee-pc-1101-ha-reviewed/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga:

Har din nya dator Windows 7 eller XP Home?

 

Har du Flash i datorn, ta bort det.

Flash kan på en dator med "bara" en processorkärna förbruka upp till 100% av CPU kapaciteten.

Och då blir den seg.

Sök på c:\ efter Flash och dra allt du hittar som kan vara Adobe Flash till papperskorgen.

Starta om datorn.

 

Och tyvärr, det blir inga fler Flashiga annonser på aftonbladet eller filmer på youtube.

Men i de 2 datorer W2k 1,6GHz P4 512MB respektive XP Pentium Mobile 1,7GHz 512MB där jag som jag känner det själv

varit tvungen ta bort Flash har de känts som racer jämförelsevis efter deletandet av Flash.

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-08 07:57:21 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash kan på en dator med "bara" en processorkärna förbruka upp till 100% av CPU kapaciteten.
Men påverkar Flash även uppstarten av datorn?

 

Om man nu ska ta bort Flash så bör man nog avinstallera det i stället för att bara ta bort filerna så man blir av med referenserna till Flash i webbläsaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är win 7.

 

hur vet man att man har installerat dricrutiner då?

 

de medföljer med en skiva men den kan ju inte sätta i när datorn inte har något uttag för skivor. Konstigt att en skiva då medföljer. Den skivan vara ändå hur man använder win 7.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men påverkar Flash även uppstarten av datorn?

 

Förmodligen inte, jag tänkte mest på det här symptomet

 

"Alltså datorn är SEG!!!!!!!!!! tar sekunder när man ska klicka på en länk innan man kan klicka, när man högerklickar föt t ex uppdatera sidan man är inne på internet. Nått är ju fel, var väl dålig jämförels med min bärbara vanliga dator då... alltså mammas 10 åriga stationära dator är snabbare. så segt är det liksom... "

 

typiskt för surfning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska ta bort Flash så bör man nog avinstallera det i stället för att bara ta bort filerna så man blir av med referenserna till Flash i webbläsaren.

Helt rätt, testade på min "minipc" som står här, tog bort flashen via lägg/ta bort i kontrollpanelen, gick utmärkt, nu går det ju inte och se vissa saker/film/videosnuttar naturligtvis, men det är ingen större skillnad på surfhastigheten, jag kör med XP home.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är win 7.

Då måste dom ha börjat precis nyligen att sälja dessa små 10-11-pc med windows 7, för alla har matats med xp home före 7:an kom, och dom flesta säljs fortfarande med xp home fortfarande.

dessa små, fungerar helt enkelt bättre med Xp home.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Vad jag läst i Datormagazin är Windows 7 som klippt och skuret för netbook.

 

Tror ni mig inte kan ni säkert låna nummer 10 2009 av Datormagazin på biblioteket och slå upp sidorna 030 - 037. Där kan ni läsa om vinnande OS Windows 7 bland många andra OS som testades och jämfördes.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men flashen verkar ju vara boven som jag läst på era svar. Kollade i min stationära dator och la bort förut saker i lägg till ta bort program och där hittade jag adobe flash player. Räcker det alltså att bara ta bort i de programmet "lägg till och ta bort program"?

 

När man har gjort detta kan man alltså inte så några filmer på t ex youtube. Hur ser det ut om man testar? Kan man inte heller se vanliga filmer på datorn?

 

Alltså datorn är ju inte bara setg när man surfar även lite segt när man bara använder datorn t ex installerar msn messenger.

 

Är det någon ide uppdatera det som finns i windows update?

 

[inlägget ändrat 2009-11-08 20:47:51 av Villaforever]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det alltså att bara ta bort i de programmet "lägg till och ta bort program"?
Efter det så bör det vara borta. Men det påverkar bara om man ser på sidor som innehåller Flash-annonser eller annat med Flash.

 

Hur ser det ut om man testar?
Du kan inaktivera Flash i Internet Explorer (Internetalternativ - Program - Hantera tillägg) för att pröva.

 

Kan man inte heller se vanliga filmer på datorn?
Då är inte Flash inblandat så det blir ingen skillnad.

 

Är det någon ide uppdatera det som finns i windows update?
Viktiga uppdateringar från Microsoft ska man ju absolut installera. När det gäller drivrutiner så är troligen Asus webbplats bästa stället att hitta de bästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, datorn är en vän till mig. Hon ska åka till butiken och fråga vad de säger om datorn och se om de kan hjälpa till. Om de inte kan det så får jag väl försöka via telefon hjälpa henne.

 

Tack för alla svar iaf.

 

en sista fråga bara vad är det för skillnad på processor hastighet och ram minne? Trodde det var viktigt ram minnet var bra för det skulel gå hyffsat snabbt använda datorn och 2 gb är väl helt okej, det är ju vad jag har på min bärbara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bara att starta datorn tycker jag går segt

Har en Samsung NC10 står här, det mesta är lika som den du har, med batteridrift så tar det exakt 45 sekunder att starta upp den med XP home, rätt normalt för en liten minipc.

 

Testade att ladda ner och installera Live Messenger trådlöst, tog 4 minuter, sedan var det bara att messa på, anser det också vara helt normalt för en sådan här liten maskin.

 

Om du anser att det tar så mycket längre tid med allt, så kanske det är något fel på din lilla dator, en reklamering är kanske läge för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja vi var nära köpa nc10 men ramminne är väl lägre där, och för att vi ville ha photoshop och hade hört man var tvungen ha minst 2 gb i ramminne så köpte vi asusen istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja vi var nära köpa nc10 men ramminne är väl lägre där

Jupp, 1 Gb sitter i när man köper den, men jag köpte till 1 Gb direkt och har 2 i nu, fungerar smidigt och bra, men 2 Gb är max man kan ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sista fråga bara vad är det för skillnad på processor hastighet och ram minne?
Processorn (CPU) är den som utför instruktionerna. RAM-minnet används för lagring av värden under tiden processorn jobbar.

 

Många program ställer höga krav på processorhastighet, andra kräver stort minnesutrymme, t ex Photoshop, vissa program kräver ett bra grafikkort, t ex spel.

 

Det var alltså rätt att köpa 2 GB till Photoshop, vilket f ö är minimikravet för CS4. Men du kan inte använda vilken processor som helst, vilket du märkt. Ska köra spel, kan det bli mycket dyrt om du ska använda en bärbar dator, eftersom dessa ofta inte har de bästa grafikkorten. De kräver bra kylning, vilket är svårt att åstadkomma i en bärbar dator.

 

Samsung NC10 har processorn Intel Atom N270, vilken är något snabbare än Asus processor Intel Atom Z520:

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Atom+N270+%40+1.60GHz

 

Detta i kombination med Windows XP i stället för Windows 7 kan göra datorn betydligt snabbare att surfa med. Skulle dock gissa att Windows 7 är boven i dramat, trots alla lovord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta i kombination med Windows XP i stället för Windows 7 kan göra datorn betydligt snabbare att surfa med. Skulle dock gissa att Windows 7 är boven i dramat, trots alla lovord.

Tror det också, dom flesta vet ju att XP Home av erfarenhet kräver lite av datorn, oavsett storlek och kraft, medan vi ännu inte riktigt vet vad 7:an kräver och uppför sig i dessa små maskiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...