Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn blir varm


Kokaren

Rekommendera Poster

Har haft min Acer ms2231 nu i ca 1 år, den blir väldigt varm för nästan ingenting har nyligen installerat SpeedFan 4.39 som då ska kolla temperaturen i datorn, när jag inte kör ett enda program så är tempen 47-50 grader, har nyligen börjat spela "Heroes of newert" och när jag är inne i ett game så ligger tempen på 80 grader och då dör hela datorn :o

Någon som kan förklara vad felet är och om det finns någon lösning på det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn en bärbar dator? I sånna fall borde inte temperaturen vara något problem då dagens processorer klarar över 100 grader...

 

Ett test jag gjorde med min dator var att "maxa" den och kolla tempen,88 grader på processorn och fläkten gick inte ens Max...

 

Det jag vill komma till är att nuförtiden prioriterar många tillvärkare tystnad före svala komponenter, då datorn troligen slängs innan den får problem med slitna komponenter...

 

Tryckluft oå burk kan du köpa och spruta rent alla ventilationshål i datorn då de troligen är fulla med damm (jag förutser Att det handlar om en bärbar,lite äldre dator)

 

Det borde göra susen, samt ha INTE datorn i sängen eller liknande då det kväver den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den BÄRBARA datorn helt ny för ett år sen och har den alldig i sängen eller i knät och eftersom den bara är ett år gammal borde den ju inte vara dammig?

Vilket program testar du max-tempen med?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder prime 95 och samtidigt använde jag ett program för att stressa grafik kortet till max som jag tyvär ej kommer ihåg namnet på (men endå bara viktigt om du har ett "externt" grafikkort i datorn, då integrerade grafikkort inte drar mycket alls, och således inte höjer temepraturen...)

 

Jag läser av processor temperaturen med coretemp då speed fan inte är särskilt precisis, det kan skilja 10 tals geader hit eller dit...:thumbsdown:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför min dator crashar när jag spelar "HoN" :/

 

[inlägget ändrat 2009-11-07 00:49:25 av Kokaren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den borde inte vara det.

 

Titta under eller på sidan av datorn efter ventillationsgallret. Är där damm så är där. Jag med min Acer 5220 laptop har visserligen en supertyst dator där fläkten aldrig går upp i högvarv men nog tar jag dammsugaren och suger bort dammet ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nog tar jag dammsugaren och suger bort dammet ibland.

Då hoppas vi att du ser till så det inte uppstår någon statisk elektricitet, när du trycker dit din dammsugare och låter den suga...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt dammsugaren i tio års tid för att rensa fläktar och kylflänsar från damm i allehanda datorer. Jag har väl haft tur då ja för jag har aldrig förstört något.

 

I fallet med min laptop kör jag ju inte in munstycket i datorn.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar inte att öppna en bärbar för att försöka få bort eventuellt damm inuti, utan kör bara vid dom luftintag, eventuella fläktar som kanske finns på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl haft tur då ja för jag har aldrig förstört något.

Jo, lite tur kanske du har haft, visst oftast kanske det inte händer något, men jag vet att risken alltid finns där ändå, speciellt när det gäller stationära burkar som man öppnar chassit på, jag har sett live vad som kan hända med statiskt elektricitet "ESD", och man vet ju vilken smäll man kan få av t.ex en bilddörr, när man öppnar eller stänger den och man är uppladdad.

 

T.ex såg jag en kille från Bofors torpedfabrik, som kom till mitt f.d jobb för många år sedan, han hade en föreläsning om just ESD, och bl.a demonstrerade hur man kan få ett vanligt lysrör att svagt lysa/glimma, genom att bara hålla det med bägge händerna, efter att ha "laddat" upp sig, han gick barfota och gnuggade sina fötter på en tjock heltäckningsmatta, och det fungerade faktiskt, trodde inte på det först, men blev helt övertygad efteråt.

 

Så man ska inte bara ignorera detta.

En dag kan det hända något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

DET FINNS en risk att det i munstycket på en dammsugare bildas statisk elektricitet som slår över och skadar någon komponent..Därför finns speciella dammsugare för ändamålet.

 

Jag har trots detta använt dammsugare utanpå mina bärbara datorer.Hittills har det gått bra.

 

Snabbt över eventuella luftintag på undersidan(oskyddade komponenter direkt under gallret som kan skadas),mera noggrann där fläkt och värmeväxlare sitter oftast i ett hörn på datorn.Samlas damm är det nog i växlaren dammet sitter.OBS Risk att övervarva fläkten.

 

Allt på egen risk.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-07 13:30:15 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blåst ur fläkten nu den går ca 5 grader kallare :) farsan tar hem tryckluft på burk imorrn så får vi rengöra lite noggrannare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter perfekt, för just tryckluft på burk är faktiskt det man brukar rekomendera då det fungerar bra, utan bieffekter (som som förstörada kretsar mm)

 

Dock enligt mig dyrt, 60:- för en flaska, för bara "lite luft" men men, man sparar någ in det priset i längden, då datorn håller längre;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt dammsugaren i tio års tid för att rensa fläktar och kylflänsar från damm i allehanda datorer. Jag har väl haft tur då ja för jag har aldrig förstört något.
Det luriga med ESD-skador är att de inte behöver märkas på en gång utan efter ett halvår eller så blir det plötsligt problem med datorn. Då kan det t ex vara ett minne som gått sönder därför att den lilla skada som en ledning fick vid dammsugningen då har växt och nu orsakat ett avbrott i ledningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Problemet med tryckluft i en bärbar dator är att man blåser bara omkring dammet .Man har ingen som helst kontroll som i en stationär vad det hamnar så man kan avlägsna det.

 

Dessutom så blir gasen kall när den strömmar ut .Det medför kondensutfällning som också kan ge skador.Finns ingen som helst anledning att hejdlöst blåsa omkring i elektroniken i en oöppnad bärbar dator.

 

Skador på ledningar p.g.a statisk elektricitet??

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock enligt mig dyrt, 60:- för en flaska, för bara "lite luft" men men, man sparar någ in det priset i längden, då datorn håller längreIroni

Ja, har man att välja på att datorn håller sig renare från damm, blir svalare, och håller längre totalt, eller bli av med 60 spänn en gång i månaden kanske, så tycker jag det är värt detta, dom där 60 spännen gör man antagligen av med på annat skräp ändå annars ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar ju upp den underifrån så att allt damm flyger ut

Bara du tänker på vad du gör, du gör ändå allt helt på egen risk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, mycket kan hända.

 

Precis som du säger, så kan det uppstå "krypande" skador som inte visar sig på rätt länge, kan ta flera år med lite otur, finns många som råkat ut för detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...