Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken laptop ska JAG köpa?


Marcusito

Rekommendera Poster

Jag ska lägga ca 12,500kr på en ny laptop i dagarna (pga konstiga skatteregler).

 

Men jag är helt på noll - till att börja med, Mac eller PC? Som vanligt ska alla gamla hackers förespråka PC och alla i mediebranschen Mac - men kan någon med erfarenhet av båda vara lite objektiv?

 

Det jag främst använder datorn till:

 

* InDesign och Photoshop och ett par hemsidor ska ENKELT kunna köras samtidigt.

 

* Jag redigerar en del musik.

 

* Vill klippa lite mer film än jag gör nu, och datorn får gärna fixa After Effects eller liknande.

 

 

 

Ett par saker till att ta hänsyn till:

 

* Skärmen får inte vara alltför liten.

 

* Jag behöver många program, och kan SJÄVKLART inte köpa alla lagligt, även om jag skulle vilja. I framtiden när jag har råd så lovar jag! Blir detta ett problem i Mac - måste man i princip köpa allt hela tiden?

 

* Jag har en iPhone...några fördelar att ha Mac?

 

Någon sa att jag ska skaffa en MacBook Pro, men då blir det en med pytteskärm - eller så sticker priset iväg till 17:000kr eller däromkring.

 

 

 

Tack på förhand, behöver verkligen hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft PC sen 1988 och Mac sen 2007.

 

Är priset viktigt så får du kraftfullare dator om du köper en PC. Det är ju inte så konstigt, Apple är ju bara en datorleverantör. På PC-sidan finns det ju väldigt många olika att välja bland. Apple är dessutom inget lågprismärke.

 

Men återigen, om priset är viktigt så får du kraftfullare dator om du köper en stationär. När man väljer en bärbar så gör man ju avkall på prestanda för att få ett mindre format. Dessutom får man sämre ergonomi i och med dåligt tangentbord, liten skärm och dålig sittställning i och med att tangentbordet sitter ihop med skärmen och dessutom i fel vinkel.

 

Kort sagt, en bärbar dator är inget man använder långa stunder utan som man tar till i nödfall när man är någonstans där man inte har stationär dator.

 

Men men, med de faktorer du räknar upp så är ju inte MacBook lämplig pga av antingen för högt pris eller för liten skärm.

 

För 12 000 inklusive moms kan du få en bärbar PC med 16"-skärm och upplösning 1920x1080 (MacBook med 13" har upplösning 1280x800). 4 GB RAM (dubbelt så mycket som MacBook). 500 GB hårddisk (MacBook har 160 GB). Det enda som är lite bättre på MacBook är att processorn är på 2,26 GHz mot 2,13 GHz, men det gör inte så mycket i sammanhanget. För att kunna köra flera program samtidigt och jobba med bilder och video är det mycket RAM som är viktigt.

http://www.dustinhome.se/pd_5010364432.aspx

 

(Dessutom kan DVD-brännaren i PC:n spela Blu-ray-skivor och så har grafikkortet 512 MB eget minne, medan MacBook lånar upp till 256 MB av datorns totala RAM.)

 

[inlägget ändrat 2009-11-04 13:21:38 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

 

Jag måste ha en laptop, finns inte plats för någon stationär.

 

Okej, PC-Mac 1-0.

 

Somliga säger att prestandan i PC måsta vara bra mycket högre än i en Mac, eftersom systemet drar mycket kraft med alla sina små skumma program. Så även om PC:n har högre prestanda så går Mac:en bättre, just av den anledningen.

 

Några nackdelar att tänka på om jag skulle skaffa Mac, saker som jag inte vet som gammal PC-användare? Problem med kompabilitet, att skaffa program osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur mycket jag betalar för Blue-Rayen (som jag aldrig kommer att använda) om jag köper den där datorn? Usel batteritid = man måste alltid släpa adaptern som förmodligen är större än datorn.

 

Fler åsikter någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan har en Mac Book Pro och den är hon - givetvis - nöjd med.

De fördelar jag märkt är att brandvägg/antivirus = bekymmersfritt. Lång batteritid (hon slår aldrig av den). Hittar nätverket smidigt. Bra mjukvaror generellt. Inga problem att skaffa dessa heller. Såväl inbyggd skärm som tangentbord & styrplatta duger till 10h arbete om dagen.

 

Nackdelar är att det kan vara svårt att hitta/välja/installera skrivardrivrutiner, kan vara svårt att ansluta till printserver. Rent allmänt krångligare att administrera men det beror ju på att "ingen", som ska göra sådant (ex. jag), är van vid Mac. Inte så stor disk men USB-diskar finns ju. Priset.

Spelutbudet är troligen starkt begränsat.

Ovant med filhantering/filstruktur/installation.

Ovant när en del program stängs med "krysset" - andra inte..

Verkar kunna knasa till sig rejält om det blir något strul med inloggningen på hennes arbetsplats. Skulle tro det motsvarar bekymret ang behörigheter till mappar i Windows.

 

Windowsprogram körs via Parallels Desktop.

 

Har du funderat på alternativet med PC och Linuxmiljö?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering: Du räknar ju upp några program som kostar skjortan. Om man inte har råd med dem, är kanske ett alternativ att leta reda på billigare eller gratis alternativ.

Om du inte måste ha just Photoshop, finns Gimp för både Mac och PC. Gratis (Open source). Folk brukar klaga på att det är svårt att lära. Jag, som mest jobbat med Paint Shop Pro (600:-), tycker att det är mycket enklare än det lilla jag provat Photoshop.

Om du inte måste ha Indesign, finns Inkscape för både Mac och PC. Simplare än Indesign, men gratis. Annars tror jag att Corel Draw (bara PC) är billigare än Indesign. Jag tycker att det är mycket trevligare.

Som allmän fördom är program med roten i Macmiljö oftast svindyra. För PC finns det alltid väldigt många alternativ.

Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Somliga säger att prestandan i PC måsta vara bra mycket högre än i en Mac, eftersom systemet drar mycket kraft med alla sina små skumma program. Så även om PC:n har högre prestanda så går Mac:en bättre, just av den anledningen.

 

Om man vill köra Windows så är det klart att det behövs lite kunskap för att undgå den typen av problem. Vanligt folk, som inte kan Windows, brukar ju få installera om det efter något år eftersom det samlats på sig så mycket skräp som de inte vet hur man rensar.

 

I Mac slipper man det till viss del på grund av att Mac inte är så vanligt men mest på grund av att Mac kör Unix vilket, precis som Linux, är en stabil grund.

 

Några nackdelar att tänka på om jag skulle skaffa Mac, saker som jag inte vet som gammal PC-användare? Problem med kompabilitet, att skaffa program osv?

 

Programmen måste ju finnas i Mac-version. Det finns inte så många program till Mac. Det är främst spel och gratisprogram som det är ont om till Mac.

 

För att kunna köra Windowsprogram så kan du i och för sig installera Windows också på Macen och köra dem parallellt där Windows blir en virtuell maskin.

 

Men en virtuell maskin kräver mycket RAM, och med bara 2 GB som ingår i MacBook Pro kommer du inte långt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur mycket jag betalar för Blue-Rayen (som jag aldrig kommer att använda) om jag köper den där datorn?

 

Förmodligen ingenting eftersom det är en Sony-dator och Sony ligger bakom Blu-ray-standarden.

 

man måste alltid släpa adaptern som förmodligen är större än datorn.

 

Adaptern till min nästa fyra år gamla Sony-dator väger 300 gram. Jag tror knappast att dagens är tyngre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för åsikter!

 

Jag måste med anledning av förmodade framtida jobb vara up to date med programmen i fråga. Började använda programmen för några årsedan, och nu kan jag programmen bra - men kan inte betala för dem ännu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit, jag försöker hitta förevändningar för att skaffa en Mac, men de verkar inte riktigt hålla...

 

Tack för åsikter och info!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit, jag försöker hitta förevändningar för att skaffa en Mac, men de verkar inte riktigt hålla...

 

Nej, inte med de krav du ställt upp. Mac kostar mer. Och man köper ju inte en Mac för att köra Windowsprogram.

 

Jag köpte Mac för att mitt mixerbord med firewire inte funkade tillfredsställande i Windows. I Linux funkade det bra, men jag hade ju betalat cirka 10 000 för Cubase och Reason och de funkar ju inte i Linux, så det kändes lite surt. Men så upptäckte jag att de versioner jag hade köpt var både för Windows och Mac, så jag lånade en MacBook, installerade Cubase och Reason och provade mixerbordet. Allt funkade bra, så då köpte jag en egen iMac.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste med anledning av förmodade framtida jobb vara up to date med programmen i fråga. Började använda programmen för några årsedan, och nu kan jag programmen bra - men kan inte betala för dem ännu...

 

Du gör ju egentligen Adobe en tjänst, för när du börjar på något företag och du bara kan Adobes program så måste de ju (fortsätta) köpa in licenser från Adobe. Men Adobe är ju inte ett dugg tacksamma för det, utan du är ju piratkopierare...

 

Skulle du använda program som är gratis i stället så skulle de som skapat programmet vara tacksamma och företaget du senare börjar jobba på skulle slippa köpa in licenser åt dig.

 

Jag driver själv ett företag och jag skulle inte anställa någon som bara kan Adobes (eller bara Microsofts) produkter. Att köpa in licenser tycker jag är en onödig kostnad när det finns så många bra program som är gratis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bestämt mig. Det blir ändå en MacBook Pro 13". Det blev till slut miljövänligheten som avgjorde, annars KANSKE det hade blivit PC.

 

Tack alla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Marcusito skrev:

Nu har jag bestämt mig. Det blir ändå en MacBook Pro 13". Det blev till slut miljövänligheten som avgjorde, annars KANSKE det hade blivit PC.

 

13 tums skärm känns för liten för det du ska syssla med, tycker jag. Mac kostar med större skärm, men du kommer säkert inte ångra dig om du investerar i en bärbar med lite större skärm.

 

Morsan köpte en begagnad netbook för ett tag sedan. Jag påtalade skärmens storlek att den är för liten att sitta och jobba vid hela tiden. Ändå köpte hon datorn och idag ångrar hon köpet på grund av skärmens lilla storlek.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är förstås ett stort dilemma, men jag tänker att jag fixar en större skärm som jag kan plugga in datorn till när jag kör långa sessions med något pillrigt program.

 

Men då är det förstås så att bara Mac-skärmar är kompatibla med datorn, eller??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är det förstås så att bara Mac-skärmar är kompatibla med datorn, eller??

 

Nej, tack och lov har Apple skärpt till sig. Men du måste köpa en adapter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...