Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk påminnelse via epost


KarlGunnar

Rekommendera Poster

Jag har i min ASP.NET-applikation (VB) en funktion som när man går in i programmet skannar igenom en databas för att se om någon kund skall få en påminnelse via epost. Om så skulle vara fallet skickas automatiskt ett email till kunden för påminnelse om den bokade tiden.

Detta sker ju endast när man öppnar programmet. Jag skulle ju vilja att detta skedde låt oss säga en gång per dygn utan att man öppnar programmet.

Min fråga är nu om det är någon som känner till om det finns något enkelt "tidsprogram" som kan läggas in i programmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra men vad menar du med schemalagd händelse och hur gör man detta? Var lägger man in denna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en fil som heter ex.vis schedule.vbs med följande innehåll...

 

Sub myAspxJob()
Dim oXMLHttp
Dim sURL

Set oXMLHttp = CreateObject("MSXML2.XMLHTTP.3.0")
sUrl = "http://yourwebsite.se/schedule.aspx"

oXMLHttp.open "GET", sURL, false
oXMLHttp.send()

Set oXMLHttp = Nothing
End Sub

myAspxJob()

 

Skapa sedan filen schedule.aspx som innehåller koden för att skicka e-postmeddelandet.

 

Schemalägg sedan körning av schedule.vbs enl. förslag från Jonas_Bo.

 

Har du inte tillgång till webbservern så har du en länk här för att skapa schemaläggning på ett annat sätt.

 

http://www.codeproject.com/KB/aspnet/ASPNETService.aspx?fid=229682

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-05 15:58:39 av Pedro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning var att det inte var en webbapplikation utan en exe-fil (eller motsvarande) som användaren kör lokalt, men så var kanske inte fallet, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning var att det inte var en webbapplikation utan en exe-fil (eller motsvarande) som användaren kör lokalt, men så var kanske inte fallet, eller?
Läs första raden i hans inlägg :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...