Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visa en range som uppfyller två kriterier på specifikt ställe i en plan


dkz

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem som jag försöker lösa i Excel 2007.

 

1 tabell innehåller 3 kolumner som innehåller ID-nr, Datum samt kategori.

 

Sedan vill jag att dessa ID nr ska dyka upp på specifikt ställe i en planerings vy, beroende på datum samt kategori. Se bifogad bild så förstår ni nog vad jag är ute efter.

 

Hur hade ni löst det? Pivot käns lite begränsat när det gäller färgkodning och font storlekar.

 

 

[bild bifogad 2009-11-03 08:27:57 av dkz]

1168914_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha färgerna formaterade på det viset är Pivot lite begränsat men du kanske kan jämka dig med det faktum att Pivot är enkelt och löser själva problemet effektivt?

 

Pivot är primära alternativet, alternativ två är att du baserar det på en Pivot men med formler "speglar" resultatet av Pivot-tabellen i det format du önskar om du kan få ut exakt de data du vill ur Pivot.

 

Fast när jag tittar på din bild ser jag inte hur en Pivottabell skulle kunna ta fram de data du vill ha, den matris du vill få fram måste jag nog fundera lite på...

...

...

 

Stämmer dessa påståenden:

En grupp kan ha max ett givet, känt, antal unika ID per dag.

Du vill få fram alla unika IDn givet en grupp och dag.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar ja på frågorna.

 

En formel, en matrisformel:

{ =OMFEL(STÖRSTA(OM(($C$2:$C$10=$I2)*($B$2:$B$10=K$1);$A$2:$A$10;"");$J2);"") }

Måsvingarna ska du inte kopiera, de för Excel in när du matar in det som en matrisformel, dvs avslutar inmatningen med CTRL+ SHIFT + Enter.

 

Se bifogad bild för förståelse av använda områdena. Formeln används i cell K2 och bortåt/nedåt.

 

Kolumnerna grupp och index kan du dölja.

 

Notera att matrisformler är ganska beräkningsintensiva och om stora matriser används kan de sega ned arbetsboken rejält.

 

ed: ja, man man minska antalet beräkningar genom att lägga till villkor till formeln ovan. Man vet ju att om inte det finns ett andra ID att hämta finns det heller inte något tredje. Med en enkel OM-sats runt OMFEL så kan man bespara sig de onödiga beräkningarna.

Denna matrisformel ger uppskattningsvis 3*antal rader i datatabellen per cell i beräkningar. Inte så farligt alls.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-11-03 10:50:07 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2009-11-03 10:54:48 av Monshi]

1168936_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, svaret på dina påståenden är ja. Jag har testat din lösning och måste säga att jag lärde mig något nytt och användbart. Tack för din hjälp. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att kunna hjälpa och tack för poängen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...