Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandväggsinställningar i F-Secure


Euro

Rekommendera Poster

 

Hejsan,

 

Jag tänkte att jag skulle försöka få igång nätverket hos min pappa. Han har en trådlös router och det är inga problem att dela på Internetuppkopplingen den vägen. Han har en stationär dator och det går att surfa från våra bärbara men jag skulle även vilja kunna skriva ut och dela dokument från/till de bärbara datorerna.

 

Han har ett säkerhetspaket från Bredbandsbolaget som heter "F-Secure Säker Bas". Stänger man av det så går det at komma åt att skriva ut från de bärbara men inte om F-Secure är på så det borde ju vara Brandväggen som stoppar trafiken. Jag har försökt läsa instruktionerna men jag verkar vara lite trög för jag fattar inte hur jag ska göra för att tillåta nätverkstrafik mellan datorerna. Man ska skapa regler och undantag, knappa in OIP-adresser osv. men jag får det inte att funka. Är det någon vänlig själ här som vet hur jag ska konfigurera Brandväggen/säkerhetspaketet för att få det att fungera på ett bra sätt?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej,

 

Jag gör ett nytt försök med den här tråden då det blivit aktuellt igen. Det är alltså så att jag försöker komma åt att skriva ut från en bärbar dator men så länge F-Secure är på så går det inte men stänger jag av F-Secure så funkar det utan problem. Jag behöver hjälp med att konfigurera säkerhetsprogrammet så att det godkänner nätverkstrafik till/från min bärbara dator och "huvuddatorn/skrivare".

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Cecilia :thumbsup:

 

Nu funkar det, som vanligt när du är inblandad... Tack igen och God Fortsättning och ett Gott Nytt År till alla hjälpsamma och kunniga här i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...