Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP lösningscenter kompatibelt med PSC 2350?


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Hej. jag hade till en HP Deskjet 4100 ngt som heter Lösningscenter, som bl.a. gör att man kan skanna från datorskärmen direkt . Nu har jag en skrivare HP PSC 2355, kopplad till en notebook HP med Windows Vista. Den kopplade skrivaren känner inte igen "Lösningscenter". Kan man konfigurera på ngt sätt så att man kan använda Lösningscenter till 2350? Kan man uppgradera drivrutiner? Finns väl inget annat sätt att utföra kopiererings- och skanningsfunktioner i 2350 än att trycka på knapparna på själva skrivaren, eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade faktiskt testat det igår, och då hämtade den drivrutinerna, men installerades tydligen inte, jag försöker igen nu. Så det finns ingen inbyggd funktion i dator eller PSC 2355 som automatiskt kan skanna och kopiera på skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte. Installationen vill inte slutföras. Finns det inget annat sätt att skanna från skärmen? Ska man kanske fråga HP support?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar ska du inte koppla in skrivaren förrän installationsprogrammet säger till. Vad får du för felmeddelande, eller när stannar installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-) Jag kopplar inte USB-kabeln heller förrän den säger till. Bilden med sladdkopplingen visas ju sedan på skärmen och då står den och tuggar en bra stund, sedan kommer det bara upp ett runt rött kryss i mitten på sladden på skärmen. Sedan är det bara att stänga, för det händer inte mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... givetvis är skrivaren påslagen och kabeln korrekt. Jag kan ju skriva ut med skrivaren från datorskärmen på vanligt vis! MEN - jag upptäckte att skannerfunktionen överhuvudtaget inte fungerar, displayen visar "inga skanningsalternativ", när jag trycker på scannerknappen på skrivaren, och att man ska köra eller installera HP-programmet. (?) Jag har som sagt försökt med den länken du angav från HP, tre gånger nu. jag har försökt installera om programvaran, men HP-skivan är inte kompatibel med Vista. Och jag har försökt att avinstallera hela HP-köret (för att sedan ev. kunna försöka ominstallera enl. länken ovan), men inte ens det lyckas!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag kanske försöka avinstallera skrivardrivrutinerna i felsäkert läge och sedan försöka installera om igen med den Vista-kompatibla programvaran från nätet? Eller...??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så hemma på Vista, men installerar du som administratör?

 

Det röda krysset över kabeln bör väl betyda att nånting går fel.

 

Om du installerat från skiva som innehöll drivrutin för XP, kan det vara idé som du säger att ta bort dessa drivrutiner. Tror inte att du behöver köra i Felsäkert läge.

 

Kör som administratör. För XP gör man så här, Vista bör vara nåt liknande:

Öppna Skrivare och fax. Högerklicka på det vita fältet under installerade skrivare och välj Serveregenskaper, flik Drivrutiner. Där kan ta bort drivrutiner för alla skrivare som är installerade. Obs att om du bara högerklickar på skrivarikonen försvinner bara ikonen och inga drivrutiner.

 

Prova sen att köra in programpaketet från länken jag skrev igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara jag som är användare, så jag kör väl automatiskt som administratör, hur gör jag annars?? För jag har följt dina anvisningar, men när jag markerar aktuell skrivare i drivrutiner så är "Ta bort"-rutan fortfarande inaktiv! Hur göra...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hajade jag, jag körde som administratör i skrivarrutan och kunde klicka på "ta bort"-rutan, men vad hjälpte det? Jag får svaret att det inte går att ta bort drivrutinen. "Skrivaren används redan". Men jag har inget program öppet, och skrivarkabeln drog jag ur. Hur får jag bort drivrutinen då, egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skrivaren används redan" kan vara ett tillfälligt fel. Starta om datorn och prova att ta bort drivrutinen igen.

 

Tack för poängen:thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2009-11-02 21:45:37 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte! "Skrivardrivrutinen används redan" kommer ändå upp! Och så undrar jag om jag ska bocka för ta bort drivrutin elleer ta bort hela drivrutinpaketet? kvittar i och för sig, för det funkar ändå inte att ta bort. Jag försöker med felsäkert läge! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää - det gick inte att komma åt skrivardrivrutiner i felsäkert läge! Har du fler tips, eller ska man skrota skrivaren?

Jag använde mig av systemåterställning oxå, men det går lik förbaskat inte att ta bort drivrutinerna!

 

[inlägget ändrat 2009-11-03 13:04:50 av Farbror Blå]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01743005&lc=sv&dlc=sv&cc=se&lang=sv&swfsequence=1&softwareitem=mp-47823-2&os=2093&product=422000

 

 

Om man klickar på det i Floras länk jag tror du försöker installera så finns "visa anvisningar" därifrån "se felsökningshj........." och då är man framme vid länken åvan.

 

I Floras länk finns dessutom en intressant nedladdning under Uppdatera Kritisk....... som jag nog skulle installera .

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-11-03 13:22:55 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men den felsökningslistan har jag gått igenom; det som möjligen skulle vara relevant är diskrensning, vilket jag gör nu. jag har kollat att allt är ok i enhetshanteraren. Problemet är ju att jag måste ha bort de gamla skrivardrivrutinerna, för att kunna installera nya; det är ju det som inte vill lyckas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det jag tänkte närmast på var under felsökning av program

 

framför allt Steg två: Avinstallera HP-programvaran (Det är väl det du vill)

 

Steg ett: Uppdatera Enhetshanteraren i Windows (Intressant hur det står till där)

 

Men dom stegen har du tydligen utfört.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-03 14:17:44 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur uppdaterar jag enhetshanteraren? jag har varit inne där, hittar ingen uppdatering. Och varför uppdaterar inte sådant automatiskt? Vad har man Windows update och HP Update till? Dessa är för övrigt uppdaterade, om du kanske skulle fråga om det.

Dessutom har allt detta medfört ytterligare problem, nämligen att jag får upp ruta om "trayApp" vid omstart hela tiden. Det har jag efterforskat och hittat ett forum hos er om detta, så det får jag försöka åtgärda senare, det har tydligen oxå att göra med skrivaren.

naturligtvis har jag inte ngt i skrivarkön. En gång till: Finns det fler förslag om hur jag får bort de gamla skrivardrivrutinerna+ Det är ju det som ska göras, för att jag ska kunna installera relevanta drivrutiner till Vista.

Nu är det ju denna Visadator och denna äldre skrivare som är intressant för mig just nu, har inte möjlighet att installera på ngn annan dator, det är ju Problemet här som är intressant och som man måste få bukt med. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lyckas installera skrivaren på en annan dator med full funktionalitet, betyder det att problemet sitter i din dator. Du frågade ju om du skulle skrota skrivaren, eller hur? Dessutom finns detta föreslaget i steg 7 under Felsökning av program i LARSAS länk. Eftersom du kan skriva ut från skrivaren, men inte skanna, kan det betyda att skanningfunktionen är defekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att problemet sitter i min dator, och det betvivlar jag inte nu, ngt har väl hänt, eftersom jag får upp att msi-filer som trayapp och destinations saknas. Men samtidigt säger du att skanningsfunktionen är defekt i datorn. Nu är det så här om jag inte klargjort det tidigare att datorn är en hp med Vista, skrivaren var ursprungligen kopplad tii dator med xp. Hur kan skanningsfunktionen plötsligt sluta fungera? Det är väl ändå skäl till att förmoda att jag behöver hjälp med att utröna varför jag inte kan ta bort gamla drivrutiner från datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde från din länk larsas förslag om kritisk uppdatering men svaret blev bara att den inte stöder datorns hp-enhetsdrivrutiner. That's it.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kollat på nätet och sen på min egen Vista .

 

Start ----kontrollpanelen --ej klassisk vy utan den övre ----maskinvara och ljud - skrivare markera den skrivare du vill avinstallera --Markera Ta bort skrivare i övre fältet .(skall betyda att skrivaren avinstalleras)

 

Prova olika USB portar

 

Säker att kabeln klarar USB2 hastighet .Var det en gammal XP kanske den hade USB1.1

 

Uppdateringen för att säkerställa USB kommunikationen borde i vilket fall göras.

 

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-11-03 21:03:40 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skrivaren har fungerat i en XP-installation, och inget annat hänt med den eller kabeln, bör som sagt problemet sitta i Vistadatorn. Antingen är då drivrutinerna felaktiga, något som HP borde kunna svara på, eller så är något fel i datorn som gör att du inte vare sig kan installera eller ta bort gamla installationer.

 

- Vad händer när du stoppar i USB-kabeln med både dator och skrivare igång?

- Har du provat alla USB-uttag, inga andra USB-enheter än mus och tangentbord anslutna?

- Ingen konflikt i Enhetshanteraren i USB-styrenheter?

 

Det finns de som haft samma problem med TrayApp.msi som du, när de försökt installera en HP-skrivare:

 

http://www.vistaheads.com/forums/introduce-yourself/270685-trayapp-msi-system-administrator.html

 

Hon lyckades fixa bort popup-fönstret iaf, men inte installera skrivaren. Lösningen finns eventuellt på internet, annars bör HP kunna förklara varför det inte går. Drivrutiner för Vista fungerar dock i vissa fall, annars skulle de inte finnas för nedladdning.

 

Kanske chkdsk kan reparera fel i filsystemet, bara en gissning.

 

Avinstallation av skrivardrivrutiner har jag inte möjlighet att testa på Vista, men klart är att man måste köra som administratör vid installation/avinstalltion, vilket du också provat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...