Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med skrivare

stonnew

Recommended Posts

Hejsan

Vad kan man göra åt en skrivare som varje gång vill installera drivrutiner och program när man kopplar in skrivaren till datorn?

För det första är det ovanstående problem, sen är det också så att den liksom installerar två skrivare av samma vilket ibland gör så att den inte vill hitta skrivaren och då ställer sig utskrifterna i kö och inget skrivs ut?

Vad kan vara fel? Vad kan man göra åt det?

Tacksam för hjälp.

Om du kopplar in skrivaren i en ny USB-port, söker datorn efter drivrutiner. Dessa finns dock redan, så installationen sker automatiskt. Om du inte kopplar ur skrivaren, utan bara startar (om) datorn, ska skrivaren inte installeras om.

När skrivaren installerar om sig, sätt den som standardskrivare. Då bör utskrifterna fungera.

Lösningen är att aldrig koppla från skrivaren. Om du måste, ta bort den den när datorn är avslagen, och sätt den i samma USB-port den satt tidigare innan du startar datorn.

Men den har redan installerat sig i båda USB-portarna men den vill ändå installera sig trots att den redan installerat sig där. Alltså varje gång vill den installera sig. När den väl installerat sig i en USB-port ska den väl inte göra detta mer?

Jag tror främst att det är när man tar ut den och sedan kopplar in den, sen om man tar ut den direkt efter och sätter i samma USB-port så funkar det. Men om man tar ut sätter i andra USB-porten installerar och sedan tar ut och sätter i första USB igen så vill den installera sig där igen?

Det är vad jag vet vad den gör, men drivrutinerna ska väl inte behöva installeras om bara för man byter portar. Jag tror, inte 100% säker, att den vill installera sig igen när man startat om datorn och har i skrivaren, antingen det eller så hittar den inte skrivaren eller "rätt skrivare" i och med att det ibland skapas två skrivare.

Prova att ta bort registernyckeln

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\LPTENUM

som beskrivs i denna länk:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;298370

För säkerhets skull, ta backup på den först genom att högerklicka och välja Exportera. Spara på t ex Skrivbordet.

Efter borttagning, starta om datorn med skrivaren inkopplad. Då ska skrivaren installeras automatiskt igen, förhoppningsvis för sista gången. Funkar det, ta bort backupen, annars dubbelklicka på den, så läggs den tillbaka.

Har du verkligen kopplat in den i rätt ordning?

Mjukvaran först och sedan koppla in skrivaren, är den normala vägen.

Normalt spelar det ingen roll vilken usb-port man sedan använder, den ska hitta rätt ändå.

Hej igen.

Nu har jag kollat på skrivaren, avinstallerade programmet och sedan installerade det igen. I rätt ordning som du nu säger, alltså mjukvaran på skivan och sedan koppla in den när programmet frågade efter det.

Det verkar fungera som det ska nu, tror det blev bättre när en uppdatering från HP (det var en HP-skrivare) som installerade 4 nya uppdateringar där en av de uppdateringarna hette "Kristisk uppdatering för kommunikationsproblem mellan datorn och skrivare". Möjligtvis kan det ha varit den uppdateringen som saknades? Hursomhelst verkar det fungera som det ska nu.

En sak jag tänkte på, som jag skrivit tidigare i tråden, att det är två skrivaren installerade. Går man in på skrivare i kontrollpanelen så är det skrivaren och sedan en kopia av precis samma. Försökte ta bort en av dessa men verkar inte ha rättigheterna till detta, kan man ställa tillbaka så man får dessa rättigheter igen? Det är i Windows Vista.

Skönt att det funkar nu, beroende på antingen ominstallation och/eller HP-uppdateringen.

Har inte Vista, men du måste köra som administratör för att kunna installera/avinstallera om jag förstått rätt. Antingen att logga in som administratör, eller i vissa fall högerklicka och välja det.

Det är just det som inte funkar?

Man kan inte ta bort den även när man kör som administratör?

När man går in på rättigheterna för olika grupper för skrivaren så går det inte ändra några av de ibockade rutorna heller?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...