Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min webbläsare är för gammal


torpet1

Rekommendera Poster

Jag har en 10 år (!!!!) gammal Dell som kör EI 6 på Windows 2000. Åldern gör sig alltmer påmind (RAM är 1/10 av vad som är allmänt idag). Av olika skäl försöker jag hålla liv i denna relik så länge det går.

 

Allt oftare får jag uppmaningar om att uppgradera min webbläsare. Frågan är nu; tål min dator EI 8? Jag har provat Firefox vilket för det mesta går bra - flikar är en välsignelse! Men - ibland får den fnatt och ger sig till att massproducera flikar i snabb takt. I detta läge byter jag kvickt till gamla EI 6 igen.

 

EI 8 jobbar ju också med flikar; så är det bara att inse att Dellen borde pensionerats för länge sedan? För det mesta (men inte alltid) har jag tillgång till en betydlgt modernare dator.

 

Och - som alltid - jag är djupt tacksam för synpunkter och råd.

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Frågan är nu; tål min dator EI 8?

 

Du skriver inte specifikt vilken hårdvara din gamla relik har mera, men...

 

IE8 requires at least:[68]

 

* 233 MHz processor

* Super VGA (800 x 600) monitor with 256 colors.

* Mouse or compatible pointing device.

* RAM: 64 MB for 32-bit Windows XP/Server 2003, 128 MB for 64-bit Windows XP/Server 2003, and 512 MB for Windows Vista/Server 2008 (32-bit and 64-bit)

 

Källa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_8#System_requirements

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Wikipedias uppgifter är direkt från MS.

Men enligt min uppfattning är kraven både för hårddiskutrymme och minne

vad programmet behöver för eget bruk.

Dvs vad du skall ha ledigt på hårddisk och minne när du installerar och när du kör det.

Själv tycker jag det enklaste är väl att installera IE8.

Och se vad som händer.

Det finns ju möjligheten att IE8 inte fungerar alls. w2k finns ju inte med.

 

Andra webbläsare att testa är

Seamonkey

Safari

men det är långt ifrån säkert de kräver mindre minne.

 

Vill du minska belastningen på datorn är det viktigt den inte har Flash aktivt.

Har en dator med w2k P4 1,6GHz 512MB RAM som segat ihop.

Efter genomsökning efter skitprogramm (inget, bara någar cookies) så såg jag en märklig annons, jo det var Flash. Sökte över c: efter flash. Drog allt som hade med flash att göra till papperskorgen, startade om datorn och den fungerade som förr, utmärkt.

 

Vi (och många andra tydligen) gillar inte Adobes bloatware och jag har därför installerat Acrobat Reader 5 på ca 8MB på datorn. Det har Adobe märkt och därför lagt in en funktion i nya pdf filer att de ska kontrollera vilken version som används och "erbjuda" uppgradering till Adobe Reader på över 100MB. Och precis som vilken trojanspridare som helst så bundlar Adobe med Flash till "uppgraderingen" av Readern. Det var på så sätt Flash hamnat i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag fel eller...körs inte Youtube med hjälp av Flash?

 

Som jag nämnde funkar Firefox...nästan. Kan man på liknande sätt 'provköra' IE 8? Jag tänker då inte göra läsaren till min 'ordinarie'.

 

Eftersom jag har hört att Adobe Reader blir allt tyngre och tyngre så motstår jag sedan länge erbjudanden om uppdateringar.

 

Var hittar jag de tekniska specarna för min dator?

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har hört att Adobe Reader blir allt tyngre och tyngre så motstår jag sedan länge erbjudanden om uppdateringar.
Problemet med det är att det då finns säkerhetshål i din gamla Adobe Reader som en infekterad pdf-fil kan infektera datorn genom. Om du bara läser och skriver ut PDF-filer så föreslår jag att du använder Sumatra PDF i stället som är mycket liten och snabb.

http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...