Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan inte starta upp datorn efter installation av drivrutiner.

Isilme

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har lite problem med min stationära dator. Mitt ex plockade ihop den för en tid sedan och jag har inte använt den förrän efter att jag flyttade i augusti. Då insåg jag att det saknades flera drivrutiner. För ljudkortet bland annat. I måndags trodde jag mig hitta drivrutinerna för ljudkortet (Creative Labs SB0350) jag installerade dem och datorn ville starta om. Då började problemen ordentligt. Kom så långt att jag lyckades logga in, sen startade datorn om sig. Efter ett par gånger så blev det bara såhär:

Startar datorn, bilden där man kan logga in på BIOS dyker upp, därefter blir det svart och ingenting annat händer.

Jag är inte så duktig på datorer och vet inte riktigt vad jag kan göra i BIOS.

Moderkortet tror jag iaf är MSI Motherboard P6NGM

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand.

Exakt vad sker när datorn startar/försöker starta?

Vad ser du? Låter det något om datorn? Om allt är okej ska ett pip höras från datorn. (om interna PC-högtalaren är korrekt installerad).

Kan du ta dig in i BIOS?

Kommer datorn så långt att den försöker ladda ett operativsystem?

Startar den om automatiskt eller stannar den bara?

Jag kan enkelt säga att det låter inte som om problemet är relaterat till installationerna du beskriver.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Den knarrar till litegrann. Ett pip hörs. (tidigare när den fungerade pep den tre gånger, korta signaler.)

Jag ser först skärmen där det står MSI Motherboard (där jag kan välja att gå in i BIOS) Efter det blir skärmen svart och ingenting händer.

Jag har gått in i BIOS, men jag är alldeles för mycket newbie för att veta vad det är jag ska försöka göra därinne...

När den fungerade hörde du tre pip? Undras vad de pipen kan ha betytt...

När du tar dig in i BIOS är datorn ivartfall stabil? Dvs du kommer in i BIOS och datorn stänger inte av sig?

Det mesta därinne kan du peta på utan att göra skada. Det mesta problemen brukar lösas genom att ladda optimal defaults eller vad de kallas.

Testa att ladda ned en BootCD som exempelvis Ultimate Boot CD eller någon bootbar Unix-dist (som Ubuntu) och se att datorn startar med denna. Bränn på CD/DVD och starta med denna...

kanske kolla om hårddisken som sitter i datorn fungerar som den ska. Lite som att famla i blindo måste jag medge.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...