Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

avi från fotokamera spelas inte i dvd spelaren??Varför?


tuzlak

Rekommendera Poster

hej,

 

När man spelar in video, små korta sekvenser med vanlig fotokamera så får man ut det i .avi.

Men är inte det vanliga .avi format som med filmer och sånt. När jag brännde ner dessa på dvd skivan så kunde inte dvd spelaren spela upp dessa-fel format säger den men vanliga .avi har jag inga problem med t.ex filmer. Vad är det frågan om? Måste dessa konverteras för att kunna titta på de i dvd eller går det inte alls?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du skall bränna - skapa en video-dvd och lägg in dina filmer. Då konverteras de till mpeg2 (tror jag det är)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din DVD-spelare klarar kanske av en AVI kodad med DivX men kanske inte andra kodek. Med programmet GSpot kan du se vilken kodek som använts.

 

En konvertering av något slag behövs.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/AVI

 

[inlägget ändrat 2009-10-24 21:36:32 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

nu har det hänt igen och det gör mig oerhört förbannad för att jag inte förstår varför!

Jag använder Sonic MyDVD för att lägga ihop mina .avi filer och när jag bränner dessa på en Dvd+RW (rewritable) och det blir inga problem MEN när jag bränner samma filer med samma program på en vanlig Dvd+R eller Dvd-R så funkar den inte i min Dvd spelare. Spelar upp den i datorn och filerna är där inga problem och spela på datorn. Vad är skilnaden mellan dessa skivor? Varför går det bra titta på Dvd+RW skivor i dvd spelaren men inte på de andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar du redan "offrat" ett antal skivor redan men:

* Kan din DVD-spelare läsa andra hembrända skivor som är DVD-R, DVD+R?

* Kan din spelare läsa skivor som bränts med annat program?

* Kan man i Sonic MyDVD tänkas ha olika val om man väljer RW eller icke RW? (vet inte i vilket steg man väljer detta, om det finns olika inställningar osv..)

* Kan andra spelare (förutom din dator) läsa de andra skivorna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe JA det stämmer jag har offrat ett antal skivor.

Inga problem att läsa andra DVD-R eller DVD+R (bara de jag skapar med det här programmet).

Inte testat med andra program. (skall göra det)

Finns inga sådana inställningar i Sonic.

Det är sista steget att testa en annan Dvd-spelare.

 

Men det konstigaste av allt är att igår kväll gjorde jag en skiva på DVD-R och den funkade men när jag ville titta på den nästa morgon gick det inte. Var tvungen att ta ut och in den flera ggr för att det skall funka igen. Det lutar åt att dt är fel på spelaren men skall testa på kompisens spelare också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är ju bra om man kan utesluta några saker innan man ger sig in på felsökning.

Jag skulle testa med att låta Sonic fixa sjäva filmen med menyer & så, om man nu tycker det programmet är bra, men sedan låta annat bra program som ex. ImgBurn bränna skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog hem ImgBurn....det här projektet som jag skapade med MyDvd i Sonic har .dvd i formatet men ImgBurn kan bränna bara .iso och annat den hittar inte .dvd...jag vet inte om det går att ändra bara ändelse .dvd till .iso och testa men jag tror att det är lite långsökt...eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, jag vet ju inte om det är själva filmen eller om det är en projektfil..

Kan man inte välja brännare och då någonting om image eller virtual?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det någon gratis version av det som jag behöver alltså att skapa video av befintliga .avi filer (eller .mod) som jag kan spela i dvd-spelare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skall iväg men det kan vara så att skivornas produktkod ej förstås av spelaren. Har själv varit med om det,trots att skivan var inmatad blev det no disc eller liknande.Testa i annan spelare och annat skivfabrikat.

 

Om du vill prova med att bränna med imgburn så måste du ta ut den färdiga filmen som en imagefil från ditt program.Det är väl en film i VIDEO_TS mapp det handlar om.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-12-05 10:59:36 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall testa med dvdflick...tack för tips

 

larsas: det var exakt samma medd jag fick...no disc ellr liknande på dvd+r gik inte alls, men på dvd-r skivor ibland går det bra ibland inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ImgBurn kan bränna bara .iso

Stämmer inte riktigt.. den kan bränna allt, även audio och andra "lösa filer"

Tycker det programmet är bra, om man gör på ett visst sätt för att bränna så frågar programmet typ: "Det verkar som om du vill bränna YYY men du har valt att bränna som ZZZ, vill du att jag korrigerar inställningarna så att det blir för YYY?"

 

Så är en riktig kompis;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...