Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

No connection


Brynäsarn

Rekommendera Poster

När jag kör Ubuntu Linux 9.04 Live-CD får jag meddelandet

No Connection när jag skall ut på nätet.Använder Vista i vanliga

fall,då funkar uppkopplingen alldeles utmärkt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopplar du upp dig?

 

(Exempel: Datorn är ansluten med kabel till en router WRT54GL som delar ut nätverksadresser med DHCP. Routern är ansluten till ett ADSL-modem. ADSL-modemet till telefonjacket.)

 

Vad har du för grafikkort? ATI eller nVidia?

Vad har du för nätverkskort/chip?

 

Mitt generella råd är att inte lägga tid på att få en linuxrelease att fungera. Utan testa några olika releaser och använda en som bra klarar av den egna hårdvaran (har inbyggda drivare) och väl installerad eller direkt från CDn göra det jag vill och gör det bra.

Jag har kört Ubuntu 6.10 till 7.10 och lite 8.04 men kör numera Exton Mandriva 2009.1

linux mint 7.0 KDE och Slackware och Puppylinux för dessa releaser klarar min hårdvara bättre än senare releaser av Ubuntu. Eller det kanske är jag som inte längre är Ubuntu-kompatibel??

 

http://linux.exton.net/node/250

http://www.puppylinux.org/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Eller det kanske är jag som inte längre är Ubuntu-kompatibel??

 

På dom stationära datorerna jag haft har inte ens LiveCD:n fungerat. Hörde bara att CD-skivan snurrat igång och sedan blev skärmen svart. Lät datorn stå en stund och tugga. Men fortfarande var det svart skärm.

 

Innan jag skrotade den stationära för att istället köra bärbart provade jag Fedora LiveCD. Samma resultat där. En vit list längst ned på skärmen som räknade ned och sedan blev skärmen svart.

 

Om det fungerat tänkte jag ha den stationära som Linuxdator. Alltid kul att ha en dator som man inte använder "skarpt" för att lära sig lite Linux, tänkte jag.

 

Men det sket sig.

 

Specen på den stationära? Minns jag inte. Nu är den som sagt skrotad.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ADSL-modem via telefonjacket

Mitt grafikkort är ett Nvidia Geforce GTX 285

Nätverkskortet är integrerat på moderkortet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av modemet, starta det igen, högerklicka upptill till höger på nätverksikonen så kan du säkert räkna ut vilket alternativ som ska vara förbockat.

Kolla även arkivmenyn (file engels version) så att inte "arbeta offline" är förbockat.

Sen ska det funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...