Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stannar av statisk elektricitet


Skadlig

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en smula problem med min frus dator som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

 

När något statiskt laddat kommer i närheten av hennes dator så har den en tendens till att boota om eller helt enkelt stanna. Det kan vara att en av katterna går förbi framför den men på sistone så har det bara hänt "spontant" också utan att något har varit i närheten vilket jag gissar beror på torr luft.

 

Om datorn stannar så räcker det inte med att trycka på startknappen igen för att starta den utan man måste slå av den på PSU:n och vänta tills man hör ett litet "womp"-ljud från den. Först efter det kan man slå om strömbrytaren på PSU:n igen och starta datorn på normalt sätt.

 

Min misstanke är som sagt att det beror på statisk elektricitet men jag har ingen aning om varför hennes dator reagerar så på laddning och inte min som är nästan likadan.

 

Är det någon som har några bra tips på vad som kan felkopplat i datorn eller något diagnosverktyg som kan ge mig mer info om vad som händer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator?

Har den en nätaggregatssladd avsett för jordad 230V kontakt?

Har du datorn ansluten till ett jordat 230V vägguttag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min misstanke är som sagt att det beror på statisk elektricitet men jag har ingen aning om varför hennes dator reagerar så på laddning och inte min som är nästan likadan.

Varför tror du att det beror på ESD?

Aldrig hört talas om att en dator skulle kunna startas om eller kunna stängas av en ESD-funktion?

 

[inlägget ändrat 2009-10-23 15:43:32 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att det beror på ESD?

Aldrig hört talas om att en dator skulle kunna startas om eller kunna stängas av en ESD-funktion?

Jo för att det räckte med att vår katt gick förbi framför datorn eller att man hade en statisk tröja i närheten av den för att det skulle hända.

Det är alltså kanske inte så mycket urladdningen jag tror är boven utan själva magnetfältet som på något sätt hänger den.

 

Jag har hört talas om att fälten från en statiskt uppladdat föremål kan sträcka sig flera meter men jag har inte heller hört talas om något annat sådant här fall förr. Det var bara att vi kunde se det upprepas så många gånger i samband med kattpromenad... :)

 

Frågan är dock om ombooten hör ihop med problemet att datorn bara plötsligt stendör eftersom det kan hända utan, vad jag kan se, yttre påverkan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ingen blåskärm och ingen varning. Den går från att fungera normalt till att dö/starta om utan förvarning.

 

Hon har win XP sp3 i sin burk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, första gången jag hört om en dator som inte gillar katter :).

 

Nä, skämt åsido, händer detta oavsett vilket program som är igång, eller kan ni koppla ihop detta med att den vid dessa tillfällen har något speciellt program igång, samma program varje gång?

Vad händer om den körs i felsäkert läge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om detta för 14 år sedan. Det som dog var två skärmar av fabrikat MAG.

(försvann en tid efteråt från marknaden) och en fax.

Alla anslutna till inte jordat uttag.

Alla nyinköpta. 21" höll ca 4 timmar, 17" höll ca 30 sekunder, faxen några dagar

Det var ca -25C ute i en månad och "allt" inomhus blev statiskt uppladdat för luften var så torr.

 

När de kom tillbaka efter reparation så kopplade jag in dem på jordat uttag.

Efter det inga problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte varit kopplat till visst program. Händer oftast när hon använder firefox men det är nog mest för att hon oftast kör den.

 

Hm är ju ett alternativ men lite bökigt att prova eftersom det händer så sporadiskt att den bara tvär dör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer oftast när hon använder firefox men det är nog mest för att hon oftast kör den.

Om hon kör en annan webbläsare under en period, händer samma sak då, om det mot förmodan är något med FF?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska pröva så länge sätta katternas vatenskålar nedanför skrivbordet för att ge lite regional fukt men riktig luftfuktare borde jag kanske fixa.

Bor i lägenhet så jag misstänker att det blir svårt att få dem att dra om alla kontakter så att vi får jordade uttag. Jag har visserligen "jag har en baby nu"-kortet jag kan försöka med ;)

 

Men det är ändå lite skumt att hennes dator gör så men inte min. De är ju inpluggade på precis samma sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hon kör en annan webbläsare under en period, händer samma sak då, om det mot förmodan är något med FF?

Kan försöka men hon kommer nog inte gilla bli borttvingad från FF :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan försöka men hon kommer nog inte gilla bli borttvingad från FF :)

Mest bara för att testa om det är någon skillnad mellan webbläsarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...