Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bildskärm


teknik

Rekommendera Poster

Jag har köpt en skärm som är widescreen, bilderna som kommer är breda,jag menar bakgrund bilden är bred och även när man skriver ser den bred ut.

Jag hade såna vanliga skärm förrut och de såg inte alls så,allt var normal.

det kan inte vara så att skärmen är bred så blir bilderna bredda också.

 

hur kan jag ändra på den? det stör ögonen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har fel skärmupplösning?

 

Prova med att ändra den. Beroende på storlek på skärm, så är 1680x1050 inte helt fel upplösning att använda. Fast exakta upplösningen bör stå i dokumentationen som förhoppningsvis följde med skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har högupplösning på den,tar jag mittemellan så blir det stora bokstäver även när jag tar mindre.

Jag har 1280*1024,jag tror den är 22 eller 23 tum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1280x1024 är garanterat fel upplösning, för den är inte widescreen.

 

Om du räknar 1280 dividerat med 1024 så får du 1,25, och det är alltså förhållandet mellan bredd och höjd. En datorwidescreenskärm brukar ha ett förhållande på 1,6.

 

Om du byter till en upplösning där bredd delat med höjd blir 1,6 så kommer bilderna att ha rätt proportioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärmen är i allafall bred.

Det finns tre inställningar på upplösningen som jag kan välja.

 

Den första är 800*600

den andra är 1024*768

den tredje 1280*1024

 

jag har provat olika men det är samma sak med alla.

 

Jag kan inte ändra något själv. Jag tittar på kontrollpa-bildskärm-inställningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat olika men det är samma sak med alla.

 

Precis, för om du dividerar bredd med höjd (det första talet med det andra, exempelvis 800/600) så ser du att det inte i något fall blir 1,6.

 

Så det man kan konstatera är att dina valmöjligheter är felaktiga, för de rätta upplösningarna finns inte med där.

 

Vilka valmöjligheter som finns anges i den så kallade bildskärmsdrivrutinen. Alltså har du fel bildskärmsdrivrutin. Följde det med någon cd med skärmen? Den kanske innehåller drivrutiner. I annat fall kan du googla på din bildskärmsnamn följt av "driver" (engelska för drivrutin) eller gå in på tillverkarens hemsida, support, och försöka hitta drivrutinen där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en cd som står viseo 230ws dokumentation,när jag öppnade den så står hur man ska koppla in skärmen och det står att man ska skriva 1920x1080, men jag vet inte var? jag hittar inte någon plats att skriva den.man klickar bara höger eller vänster.Den är från packard bell.

 

eller finns på en annan plats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre inställningar på upplösningen som jag kan välja.

 

Den första är 800*600

den andra är 1024*768

den tredje 1280*1024

Ingen av dem innebär rätt bildförhållande för din del – de är lika med 4:3 respektive 5:4 medan din skärm skall ha 16:9. Därför blir resultatet som om du stod framför en spegel i "lustiga huset" som förvränger bilden av dig till att se på tok för bred ut.

 

Som Thomas antyder måste du nog uppdatera grafikkortets drivrutin. Ta reda på vad du har för kort, med GPU-Z, och posta det här så kan vi hjälpa vidare...

http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står :

Name: S3Graphics ProSavageDDR

GPU: 8D04

 

BIOS Version: BB.00.20.2E

Device ID:5333-8D04 Subvendor:FIC(1509)

Driver version:s3gnb6.13.10.1100-13.93.62/xp

 

Är det den ni vill veta?Jag laddade ner den och sedan fick jag en sida med de här informationer.

 

något mer? när jag gjorde det så kom en sida där står att den är uppdaterad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Name: S3Graphics ProSavageDDR

Oj, de har jag inte sett på många många år! Det här kan kräva lite mer detektivarbete.

 

Undrar ifall det rör sig om inbyggda kretsar eller ett separat grafikkort? Till exempel så kunde Via:s kretsuppsättningar använda sig av "S3-grafik". Kan du kika, med CPU-Z denna gång, vad moderkortet har för chipset?

http://www.cpuid.com/cpuz.php

(fliken Mainboard, se bild)

 

Eventuellt passar då följande drivrutin:

http://www.viaarena.com/Driver/S3G_ProSavageDDR_winxp_v139433.zip

 

Jag håller en :thumbsup:

 

[bild bifogad 2009-10-25 22:02:47 av RN]

1167686_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden var över min dator, jag ville bara visa var i programmet du skulle kolla.

 

Via alltså, lite tur att man träffade rätt på första antagandet. ;-) Då föreslår jag att faktiskt också pröva drivrutinen som jag länkade till förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag installerat och fått en ny upplösning

 

Det är 1280x768, är det den som jag ska välja?när jag delar de så blir det 1,6.

 

när jag har ändrat till den så får jag skuggor under bokstäverna och stora bokstäver exampel därupp som står besvara inlägg är jätte stora bokstäver som man får ont i ögonen ,hur ändrar jag på den?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väl både bra och mindre bra... Bra att du nu i och med den nyare drivrutinen faktiskt har fått en bredbildsupplösning att välja. Mindre bra är det att grafikkortet nog tyvärr faktiskt inte klarar av din nya skärm.

 

1280x768 kallas också WXGA (widescreen extended graphics array).

 

1920x1080 heter även Full High Definition. Och det är inte troligt alls att din inbyggda och åldrande "S3-grafik" är Full HD-kapabel.

 

Men nu med 1280x768 bör i alla fall proportionerna av bilden inte vara fullt lika felaktiga som förut (mindre konstig "spegel i Lustiga huset" ;-)).

 

P.S. Texten Besvara inlägg är ju också en stor rubrik högst upp??

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-26 12:26:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar texterna i själva sidan.

 

Jag har ändrat den genom gå på Visa-Textstorlek-mindre men det hjälper inte på texterna som finns på sidan.

 

hur löser jag det?

 

dessutom efter det som jag har gjort(grafik kort) så varje gång jag stänger av en sidan på nätet får jag fel meddelande att det står: ntdll.dll

 

skicka rapport till............

 

 

 

iexplore.exe har stött på ett problem och måste avslutas.

 

hur ska jag ta bort den?

[inlägget ändrat 2009-10-26 16:08:13 av teknik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har du för hög DPI-skala? Förkortningen översätts till svenska "punkter per tum". Och det kan man justera själv. Min bild föreställer Vista men det ser ut på liknande sätt i XP också (jag har för mig att man då når det genom att högerklicka skrivbordet och välja Egenskaper).

 

ntdll.dll antar jag är en fil som tillkommit genom XP:s servicepack 2(?) Och fel kan bero på felaktiga registervärden. Städa helst igenom datorn med CCleaner:

http://www.ccleaner.com/

 

Och uppdatera gärna till servicepack 3.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=68c48dad-bc34-40be-8d85-6bb4f56f5110

 

(SP 3 innehåller även fixarna från SP 1 & 2 så det är det enda som behövs).

 

[bild bifogad 2009-10-27 01:58:18 av RN]

1167881_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma DIP,inställning

det står normal:96 DPI

 

 

varför kan jag inte upplösning 1920x1080 som står i dennas bok.kanske det löser sig efter det.

 

 

 

I ccleaner finns många ställer som man ska kryssa vilka ska jag kryssa,det kan väl inte vara alla?

 

 

När jag klickade på länken för att hämta filen,så hamnar jag på en sidan som står

 

Hämta filer nedan

 

klickar jag på den så hamnar jag i slutet i sidan,det blir ingen nedladdninga av filen.

hur ska jag göra,för att där finns bara dokument.

[inlägget ändrat 2009-10-27 09:34:01 av teknik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...