Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu börjar vi arbetet med nya Eforum


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Hej alla!

 

Jag har glädjande nyheter. För ungefär en timme sedan påbörjades projektet med att förbättra och redesigna Eforum, och flytta över sajten till en modern och framtidssäker plattform.

 

Projektet drivs tillsammans med konsultfirman Xlent, som vi på IDG har jobbat med tidigare och som har superbra koll på IDGs it-miljö.

 

Målet med projektet är att lyfta över Eforum till plattformen Invision Powerboard, med medlemsdatabas, foruminnehåll och sökmotorranking intakt.

 

Projektet är indelat i tre faser, och vi har nu inlett den första. Fas ett är en förstudie, där vi definierar vad som ska göras, hur vi ska göra det och gör en del proof-of-concept-tester för att säkerställa att vi är på rätt spår.

 

Fas två är utveckling, där vi sätter upp och designar sajten, och utvecklar de skript som behövs för migreringen. Ju noggrannare vi är i fas ett, desto smidigare kommer fas två att gå.

 

Fas tre är själva genomförandet, där vi sluttestar och genomför migreringen.

 

I dagsläget finns bara en grov tidsplan som säger att fas tre ska avslutas före årsskiftet, men det är egentligen först en bit in i fas ett som vi kan sätta upp ordentliga tidsramar. Det finns många frågetecken.

 

Jag har bjudit in Eforums huvudmoderator Cecilia hit till IDG för att ge sin syn på vad som är viktigt i projektet. Jag kommer också att under resans gång be medlemmar och moderatorer om hjälp när det gäller vilken funktionalitet som är viktig att fokusera på, och även bjuda in ett flertal av er som betatestare av den nya sajten.

 

Har ni frågor och funderingar så får ni gärna kontakta mig på pontus@idg.se eller 08-453 63 95, eller skriva här i forumet så klart!

 

Det känns fantastiskt skönt att vi äntligen, äntligen är på gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pontus Jeppsson!

 

Invision Powerboard:

Det känns fantastiskt skönt att vi äntligen, äntligen är på gång!

Äntligen :thumbsup:

Är själv en som gillar Invision Powerboard väldigt mycket. Mycket smidigt/enkelt/lätt att använda.

 

Önskar er lycka till med allt vad det innebär!

 

//Malou

 

 

*************************

Dator & IT-Säkerhet:

http://www.saswsupport.se/

 

Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals

http://asap.maddoktor2.com/

 

[inlägget ändrat 2009-10-21 16:32:28 av Malou_031]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pontus!

med medlemsdatabas, foruminnehåll och sökmotorranking intakt
Det låter bra.

Jag har bjudit in Eforums huvudmoderator Cecilia hit till IDG för att ge sin syn på vad som är viktigt i projektet.
Det låter betryggande.

 

Ett önskemål jag personligen har är att ni inför möjligheten att skriva ryska ord med fler än 8 kyrilliska tecken vilket inte går nu. Inte för att det kommer så många frågor om ryska översättningar men det händer ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag kommer också att under resans gång be medlemmar och moderatorer om hjälp när det gäller vilken funktionalitet som är viktig att fokusera på, och även bjuda in ett flertal av er som betatestare av den nya sajten.

 

Tjatigt kanske, men vi har en önskelista sedan ett och ett halvt år tillbaka:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032313#1032668

 

Hur många punkter har blivit åtgärdade där?

 

...det är säkert mycket där medlemmar i allmänhet känner en hopplöshet i att det bara lovas men aldrig händer något, tyvärr. Det är också den största orsaken till att många "gamla" medlemmar hoppat av, för att dom tröttnat.

 

Går man tillbaka i tiden är det flera som gett upp härinne. Synd, tycker jag.

 

Förresten:

 

Tack Cecilia för ett bra arbete under det gångna ett och halvt året som vår flitiga huvudmoderator & virusjägare härinne. Fortsatt lycka till önskar jag! :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-10-21 19:13:25 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Men Eforum vore inte mycket utan allas arbete med att fråga och försöka hjälpa dem med problem, så tack till alla! :thumbsup:

 

Det finns nog många saker som kan göra att man behöver prioritera om i sitt liv och då kan det bli så att Eforum får stryka på foten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

Det är också den största orsaken till att många "gamla" medlemmar hoppat av, för att dom tröttnat.

 

Går man tillbaka i tiden är det flera som gett upp härinne. Synd, tycker jag.

Nog är det synd alltid att så har skett att många "gamla" medlemmar försvann. Många av dem hittade fram till andra forum samt startade egna med en annan plattform (phpBB/IP board/Simple Machines etc... ).

 

Men vem vet de kanske hittar tillbaka igen då nya E-Forum börjar ta form och komma igång :thumbsup:

 

//Malou

 

*************************

Dator & IT-Säkerhet:

http://www.saswsupport.se/

 

Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals

http://asap.maddoktor2.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har idag varit på besök på IDG och pratat lite om det nya forumet.

 

Fas ett, dvs förstudien, där man gör en översiktlig genomgång av anpassning av standard-forumet och överflyttning av befintliga medlemmar och trådar för att identifiera var det kan finnas problem och hur lång tid de olika delmomenten kan ta, är just avslutad. Nu påbörjas fas två, utvecklingen, där program för de olika delarna tas fram.

 

Dessutom så kommer nu arbetet med att bestämma hur en forumsida ska se ut, dess layout, att påbörjas. Till att börja med så kommer det nya forumet endast att finnas i ett utseende och en färg, dvs man kommer inte som idag att kunna välja olika färgteman. Förhoppningsvis så kommer det att bli möjligt för oss medlemmar att rösta på ett par olika alternativ och lämna åsikter om dem.

 

Troligen någon gång under december så kommer en beta-test av det nya forumet att påbörjas. Till den så kommer ca 10 medlemmar att bjudas in och då blir det sådana medlemmar som ofta är på Eforum och skriver mycket.

 

Idag så kan man logga in sig på vilken IDG-sida som helst och sedan är man inloggad när man kommer till Eforum. Detta kommer inte att vara möjligt med det nya forumet utan man kommer att vara tvungen att logga in till just forumet även om man redan är inloggad på IDG, t ex för att skriva kommentarer på nyhetssidorna, eller tvärtom om man först besöker forumet och sedan vill göra något som kräver inloggning på någon annan IDG-sida.

 

Cecilia

Huvudmoderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson

Hej !

 

Önskvärt från min sida är att ni kunde förbättra eran söktjänst

 

 

---------------------------------

Det är synd om människan ! [GUBBE]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Sökfunktionen kommer att vara avsevärt bättre i den nya plattformen, det vågar jag lova! :)

 

/Pontus, communitychef

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv en som gillar Invision Powerboard väldigt mycket. Mycket smidigt/enkelt/lätt att använda.

Vart och varannat forum ser ju ut som den skiten. Bra för dig kanske som bara är intresserad av ett enda ämne,men det kommer ta död på den breda communityn som jag tycker utmärker eforum över alla dessa fula billiga php-skapade forum. Nej tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart och varannat forum ser ju ut som den skiten.
Det går ju att förändra Invision Powerboard mycket med olika sorters plugin och inställningar, så det är ju meningen att det t ex fortfarande ska vara möjligt att enkelt läsa de senaste inläggen oavsett vilket delforum de är skrivna i, precis som idag. Om du vill skriva någon plugin som ger ytterligare möjligheter så kan det nog mycket väl inkorporeras i Eforum.

 

men det kommer ta död på den breda communityn som jag tycker utmärker eforum
Tyvärr så är väl inte Eforum en bred community längre utan har problem med att nya medlemmar inte snabbt förstår sig på forumet och därför inte fortsätter att besöka Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Sökfunktionen kommer att vara avsevärt bättre i den nya plattformen, det vågar jag lova!

 

Uppmuntrande ! :thumbsup:

 

---------------------------------

Det är synd om människan ! [GUBBE]

 

[inlägget ändrat 2009-11-03 17:21:06 av Steven101]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Till att börja med så kommer det nya forumet endast att finnas i ett utseende och en färg, dvs man kommer inte som idag att kunna välja olika färgteman.
Går det överhuvudtaget att ha färgtemat kontrast med Invision Powerboard? De sidor jag har hittat med beteckningen Invision Powerboard ser inte för läsvänliga ut med sin otydliga skrift.

 

Sedan förstår jag inte hur du Pontus kan besvara Stevens fråga när han inte preciserar vad han menar med förbättra. Jag kan då inte hitta något fel hos sökfunktionen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Går det överhuvudtaget att ha färgtemat kontrast med Invision Powerboard? De sidor jag har hittat med beteckningen Invision Powerboard ser inte för läsvänliga ut med sin otydliga skrift.

Vi kan anpassa utseendet på det nya forumet precis hur vi vill, och vi ska naturligtvis se till att det blir så tydligt och lättläst som möjligt. Där vill vi gärna att ni medlemmar hjälper till och ger oss feedback så att det blir så bra som möjligt.

 

Sedan förstår jag inte hur du Pontus kan besvara Stevens fråga när han inte preciserar vad han menar med förbättra. Jag kan då inte hitta något fel hos sökfunktionen.

Sökmotorn på Eforum har de senaste åren varit en källa till ganska mycket problem. Just nu rullar den på bra, men den är buggig och svår att underhålla. Därför har vi också fått ganska mycket synpunkter från medlemmar som vill att vi ska förbättra söket.

 

Den nya plattformen har en väldigt kraftfull sökmotor, som förhoppningsvis kommer göra att det går snabbare att söka, att det blir bättre precision i sökresultaten och att det finns fler valmöjligheter för "avancerade" sökningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Pontus Jeppsson

Aktuell status för nya Eforum:

 

Egentligen inte så mycket att rapportera. Arbetet flyter på. Vi har testat att migrera stora delar av databaserna, och hittills har det inte varit några problem alls. Det har nästan gått oroväckande bra. ;)

 

Parallellt med utvecklingen så har vi anlitat två unga begåvade webbdesigners som gör formen till nya Eforum. Deras uppdrag är att göra en modern, snygg och användarvänlig form, som samtidigt ser ut och känns som Eforum. När det finns något att visa upp när det gäller formen så kommer jag göra det, så får ni tycka till!

 

Tidsplanen just nu är att vi ska kunna bjuda in till betatestning i början eller mitten av december, och lansera i början av januari.

 

/Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...