Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statisk elektricitet


torpet1

Rekommendera Poster

Jag vill byta det lilla batteri som sitter på moderkortet. I samband med detta vill jag också passa på att avlägsna det damm som jag vet brukar samlas i datorn. Jag har förstått att jag bör bära ett antistatarmband vid arbete på datorer. Vågar jag använda en dammsugare vid rengöring? Skall jag då sätta armbandet kring röret? Vågar jag använda borste?

 

Jag gjorde det här jobbet en gång för flera år sedan men då visste jag mycket lite om riskerna så jag sög och borstade damm för glatta livet utan problem.

 

Osäkerheten är stor och frågorna många. Alla råd och knep som kan hjälpa en ängslig 'datormeckare' mottages tacksamt.

 

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte använda en dammsugare inuti datorn i alla fall. Det hjälper inte heller att koppla ihop dammsugarröret med chassit via ett antistatarmband eftersom själva den snabba rörelsen av dammet kan ge upphov till små urladdningar som kan skada elektroniken på sikt. Jag rekommenderar tops till fläktar och ventilationshål och tryckluft på burk till kylflänsar och andra svåråtkomliga ställen.

 

Det finns många trådar i Eforum om hur man får bort damm från datorer så om du söker på damm* //eforum.idg.se/search.asp så lär du hitta mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt gärna batteriet, det är enkelt, och passa då gärna på att göra rent från damm och så, men som Cecilia säger, glöm allt vad dammsugning gäller, kan vara rena döden för komponenterna, statisk elektricitet är inte att leka med, du har säkert fått en stöt av din bil eller något annat föremål någon gång, och det kan ju smälla rätt bra, eller hur?

Tänk då vad en sådan stöt/urladdning kan göra med ditt moderkort.

 

Nä, köp tryckluft på burk, kostar mellan 50-100:- burken beroende på var man handlar, räkna med kanske en hel burk för hel rengöring av datorn.

Låter dyrt kanske, men det är det värt.

Jag gör av med en halv burk varje gång jag gör rent, men jag använder inte tops eller så, får bort allt damm ändå, jag är även utomhus när jag gör detta, är det mycket damm, så blir det en hel del som kommer ut i luften, inte kul att få allt kvar inomhus.

Blir burken för kall av drivgasen, ta en paus, och fortsätt sedan.

Men visst, använd gärna tops och så för trånga utrymmen, bara att testa på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

En stilla fundering:

Om dammets snabba rörelse ger upphov till elektriska urladdningar vid dammsugning, varför sker inte det samma vid blåsning med tryckluft?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... det gör det...

 

men i mindre omfattning får man hoppas.

 

Som jag läste i annat forum, ta en pensel (ej syntet), borsta lätt vid det som ska göras rent och blås med dammsugaren på kanske 15-30 cm avstånd så ska du se att det går bra. Inte suga. Blåsa!

 

med andra ord, jag tror inte på något vis att tryckluft är säkrare än dammsugare givet att man håller visst avstånd från datorn och just blåser. Men om man är osäker, ta ett sugrör och blås genom det på avstånd. Undvik att spotta/spruta saliv.

Det tryckluft kan vara bättre på är att den är torrare men å andra sidan, blir det inte risk för mer statiska urladdningar i torr luft?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Den förklaringen köper jag!

 

Min spontana känsla är också torr luft -> mer statisk elektrictet. Tänker vinter och mössa. Dock är jag långt ifrån en fysiker...

 

Något man definitivt kan göra är alltså att demontera kylflänsen (som ju oftast är det som behöver rengöras) och använda dammsugaren. Å andra sidan kräver det ju viss vana att montera den riktigt igen med kylpasta utan att knäcka cpu:n...

 

Datorer är ju ganska billiga nu, så det kanske är bättre att köpa nytt när det är städdags..?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får också delvis hålla med, men det är ju också skillnad på ett sugrör och ett stort munstycke, när man är nästan inpå moderkort och så, jag menar, det är säkrare att komma åt en liten komponent på moderkortet med ett litet smalt sugrör, än med ett stort damsugarmunstycke.

Och att blåsa med en dammsugare, är inte heller att föredra, du har ingen garanti på att det inte följer något minimalt skräp inifrån damsugaren som kan träffa en komponent?

Med en trycklufts burk, så är du garanterad ren luft bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något man definitivt kan göra är alltså att demontera kylflänsen (som ju oftast är det som behöver rengöras)

Glöm inte fläkten/fläktarna som också brukar finnas, men med dom måste man vara försiktig, inte bara blås rakt in i fläkten, då kan man knäcka lagret om fläkten får snurra för fort, bättre att hålla i ett fläkt blad om det går, eller sticka in en penna eller liknande och sedan blåsa rent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att stoppa en fläkt är väl inte bra det heller då man kan bränna fläktens lager?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Nej, det är inte så lyckat, speciellt eftersom utrustningen den är satt att kyla då inte kyls...;)

Det förutsattes nog en redan stannad fläkt och eventuellt även demonterad. All städning av datorn bör nog göras med strömmen avstängd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsattes nog en redan stannad fläkt och eventuellt även demonterad. All städning av datorn bör nog göras med strömmen avstängd.

Givetvis, vi pratar väl fortfarande om rengöring/borttagning av damm inuti en dator med chassit borttaget, då är givetvis allt avstängt med strömkabel urtagen ;)

 

Jag hoppas Monshi att du inte rengör din dator påslagen och igång hehe ;)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...