Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

70 grader


Ne.ext

Rekommendera Poster

Hej

 

Mitt grafikkort visar runt 70 grader, jag har gjort rent kylfänsarna och allt annat idatan. Är detta normalt eller ska man göra en drastisk ändring?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Moderna "monster" till grafikkort brukar köras rejält varma. 70 grader tror inte jag är ovanligt med dagens "monster" grafikkort. Vad har du för grafikkort?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GF 7950GT är flera år gammalt... Och Stefan har generellt sett rätt men inte när det gäller detta grafikkort utan då skulle jag nog säga att 70 grader är ungefär gränsfall över hur varmt det får bli, innan grafikfel etc börjar uppstå.

 

Du är inte den första på Eforum med ett för varmt sånt här kort. Jag minns åtminstone ett par tillfällen då folk helt enkelt bara har fått montera om kylanordningen på korten, och med fräsch kylpasta till detta, och det har fått dem att hamna på runt 50 grader eller mindre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa hem lite kylpasta imorgon medans man e på Netonnet. Så ska jag testa, återkommer om resultat, i värsta fall kanske man ska uppgradera sig? :)

 

 

Skulle behöva lite mer hjälp sedan med mitt moderkort, tänkte köpa ny processor fast vet inte vad moderkortet klarar av. vet att det e socket 775 sen att nu sitter det i en Intel core 2

2,13 Ghz. kommer med moderkorts namn osv när jag har listat ut de

[inlägget ändrat 2009-10-21 22:42:30 av Ne.ext]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer med moderkorts namn osv när jag har listat ut de

Modellbeteckningen brukar finnas tryckt under första pci-platsen. Annars kan säkert cpu-z upplysa dig om den på ett enklare sätt:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Sök sedan utefter denna beteckning på moderkortstillverkarens hemsida – de har normalt cpu-supportlistor för varenda moderkort.

 

Men om det rör sig om en märkesdator med OEM-komponenter så fungerar inte den här metoden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Fujutsi siemens, fast lyckades läa av vad det e för processor och moderkort tror jag hehe.

 

skriver vad det står hoppas på mer hjälp om vad man kan köpa för processor till, eller kan man köpa hur anvancerad processor som helst fast det bara e en inter sen óch passar i socket 755.

 

Processor

Name: Intel Core 2 duo E6400

Socket 775 LGA

 

Mainboard borde va moderkort?

 

Manufacturer: Fujitsu siemens

Model MS-7293VP

 

 

 

 

 

Underbart att ha hittat ett underbart forum.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-22 12:47:34 av Ne.ext]

[bild bifogad 2009-10-22 12:47:51 av Ne.ext]

[bild bifogad 2009-10-22 12:48:09 av Ne.ext]

 

 

Tänkte på den här processorn, eller kan ni rekommendera ett bra och billigt. ska ha till cs:s, crysis, Far cry, Fifa 10 m.m

Sen ett grafikkort medans vi e igång.

 

har ett 500W Nätavregat eller hur de stavas.

 

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/processor/intel-775/Intel-Core2DuoE8500316GHzS775(114078,4022)

[inlägget ändrat 2009-10-22 12:58:47 av Ne.ext]

1166888_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller kan man köpa hur anvancerad processor som helst fast det bara e en inter sen óch passar i socket 755.

Nej. Att den passar fysiskt är bara grundkravet. Sen måste bios fatta vad det är för en konstig processor den har fått att samtala med, moderkortet måste kunna mata den med rätt spänning och mycket mer.

 

Lösningen brukar vara enkel – uppdatera bios. Dessvärre är det inte så enkelt med märkesdatorer och OEM-moderkort. För dem är det inte moderkorts- utan datortillverkaren som lämnar support. Men här kan du ha tur ifall nyare modeller av din dator (med samma moderkort) har släppts med snabbare processorer – det kan du då utnyttja genom att uppdatera moderkortet med den datormodellens bios.

 

Men för din dator och detta GF 7950GT – satsa istället pengarna på i första hand en uppgradering av grafikkortet. Det är där du kommer få se den verkligt stora skillnaden i datorns spelprestanda (processorn E6400 duger fortfarande gott för spel).

 

Detta GF 7-kort är ett DX 9-kort men inte något särskilt imponerande sådant. Då var istället ATI:s alternatvi X1950Pro ett bättre val då det presterade snäppet bättre men kanske viktigare så klarade det det av kantutjämning samtidigt med shadermodell 3.0 + HDR (vilket introducerades i och med DX 9.0c).

 

Dagens GF-kort har stöd för DX 10, shadermodell 4.0. Konkurrentkorten, Radeon HD3000-4000, stöder DX 10.1, shader 4.1. Numera finns dessutom Radeon HD5000 med DX 11-stöd (shader 5.0). DX 11 kräver att man uppdaterar Vista med en kommande Platform Update (än så länge beta) eller skaffar Windows 7.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1160638

 

Nej mitt förslag är att du lägger processorplanen på hyllan och istället monterar in ett Radeon HD5770:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1439

 

Det hade inneburit inte bara en stor utan en extrem uppgradering..! I ett svep hade du fått en mycket modernare och mera kraftfull spelmaskin.

 

[inlägget ändrat 2009-10-22 20:02:30 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för svaren, och förlåt att ajg inte har avrit inne har haft mycket med arbete och arbetsför,medlingen osv. men nu har ännu ett problem dykt upp helt framför mig. när hag spelar battlefield 2142 eller äldre battlefield så stängs de bara av.

 

beror det på mitt grafikkort eller vad kan de bero på?

 

RN: Jag ska kolla upp det andra grafikkortet lite sen ska jag besluta mig om vilket jag ska investera i.

 

 

Kollade in detta grafikkort på Netonet

 

Billigare fast avgör ni om det kanske skulle kunna funka

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/ati/Sapphire-RadeonHD4670DDR3DualSlotHDMI1GB(125222,4037)

 

 

 

Sorry för eventuella stavfel.

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 13:46:40 av Ne.ext]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som arbetslös får man vända på varenda liten 50-öring och då är det kanske än viktigare att du satsar på rätt pryl till datorn.

 

För det första så: glöm processorn! Datorn kommer inte att få särskilt märkbar (spel)prestandaökning så länge GF 7-kortet behålls.

 

Det är grafikkortet du ska uppgradera, inte processorn, inte minnet. Och ifall HD5770 kostar för mycket så blir mitt alternativa förslag HD4770. Medan det första kortet kostar runt 1500kr så går det andra på omkring en tusenlapp. Hos Inet får du det för ca 950kr inkl moms och frakt:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd4770-512mb/5408662/

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 18:43:05 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa jag tänkte kolla efter jul hur mycket pengar amn har fått ihop. så kanske man kan köpa det dyrare kortet. Hittade HD 4770 på netonnet för 899 kr nära och bra slipper och beställa iså fall. ska kolla in Media Mark någon dag med och kolla.

 

sen tänkte jag ni e juh bra på det med datorer tänkte mig en bios uppdatering nu i veckan

 

Tänkte vad ska man tänka på sen hur får man tag på uppdatringar. om ni kan ge en bra guide.

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 23:01:36 av Ne.ext]

[inlägget ändrat 2009-12-13 23:10:53 av Ne.ext]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen tänkte jag ni e juh bra på det med datorer tänkte mig en bios uppdatering nu i veckan

Dom brukar påstå att jag har lite vana men det kan inte vara nåt annat än ont förtal. :P;)

 

Det finns annars riktiga klippor på Eforum – vissa som jämt är här och andra som kommer och går. Själv är man en liten apa som försöker hålla ordning på sig själv. =) ;)

 

Men detta med biosen ska väl inte vara några problem. :thumbsup: Om datorn är ett hemmabygge går du efter moderkortsmodellen men är den en märkesdator söker du istället efter datormodellen. Uppdateringar hittas på respektive tillverkares hemsidor. De brukar även ha guider över hur det går till. Ibland sker uppdateringen bekvämt via nåt program i Windows, andra gånger i DOS-miljö (vilket faktiskt är att föredra (mindre program igång som kan störa processen)).

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 23:23:55 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA, nu ska vi se om jag får ihop allt :D. börjar med biosen nu ska hitta en sjyst guide på forumet. Jag tkr att detta forum e det vettiga som ger svar :) så jag kommer stanna :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick tillbaks till början av tråden och upptäckte att du ju faktiskt hade en märkesdator (när det har gått ett tag minns man inte längre vad tråden handlade om).

 

Således är det Fujitsu som lämnar supporten i form av bios- och drivrutinsuppdateringar. Sökning sker utefter datornr/modell som sannolikt hittas på baksidan av datorn. Där ska finnas en lapp med serie/id-nummer att söka utefter på den här sidan:

http://support.ts.fujitsu.com/com/support/index.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in och kollade på sidan, hade redan den nyaste biosen :). fast jag klockade min 9050 gt nvidea tills jag har köpt nytt märks när man spelar battlefield så nu har jag högsta grafik ode. :)

 

RN. Jag har en hårdisk som inte visas när den e inkopplat e den trasig eller ska jag göra mer så att datan hittar den, TAck för allt kommer behöca mer hjälp snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag har en hårdisk som inte visas när den e inkopplat e den trasig eller ska jag göra mer så att datan hittar den,

Vad är det för hårddisk (intern IDE el SATA, extern USB el vad)?

 

Om det är en IDE kanske den inte är byglad på rätt sätt som Master el Slave (en liten jumper som ska sitta baktill på disken). SATA sitter ensam men kanske har din trasig SATA-kabel. Vid USB så har det säkert bara med drivrutiner att göra; installera chipset-drivrutinerna från Fujitsu.

 

Och tack själv förresten för poängen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jag lyckades få igång hårdisken igår, Tog ut alla andra sen stoppa in bara den och grejade med xp skiva, så nu funkar den, synd att man bara kan ha två st hårdiskar i datan :/ eller kan man lura datan så man kan få in en tredje?

 

Du förtjänar poäng ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. :) Men hjärtat är inte med mig som förr på Eforum (skriver på massa andra forum också)... :/ och först nu fick jag för mig att kolla upp moderkortet MS-7293VP. Enligt en bild jag såg ska det ha två IDE-portar(?) och är således inte begränsat till bara två hårddiskar. Och då kommer vi till en av sakerna jag antydde om sist: jumpern (liten platstbit) baktill på diskarna måste sitta i de rätta platserna.

 

Sätt helst disken som är ytterst utefter kabeln som Master och den i mittenkontakten som Slave. Och sätt helst också den snabbaste disken som Master.

 

Men en annan tolkning av ditt problem är att disken visst visades av bios, men inte av Windows, varför den då har varit rätt byglad hela tiden men kanske bara saknade nån partition... (vilket man då kan ordna i Windows också, att boota med skivan är alltså inget krav).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

God Jul RN i efterskott.

 

Jag fick lite hårda paket som innehåller ett moderkort en processor samt grafikkort :thumbsup: Så nu blev man riktigt glad, till man har satt in allt i datan, Datan vägrar att fungera.

när man e inne så kommer det blåskärmar och skärmen flimrar ca 2-3 sek sen blåskärm 2 sek sen e skiten död.

 

Tex. try changing video adapter

 

Tänkte om du kunde hjälpa mig lite kanske.

Har provat med mitt gamlagafrik kort + den nya nu.

 

Moderkort: Asus M4A78-E

Grafikkort : xfx Ati Radeion HD4770

Processor: AMD Athelon X4 620

Ram: 2gb

 

Tack i förväg. Vill att den ska funka nu asså

 

[inlägget ändrat 2009-12-28 22:02:23 av Ne.ext]

[inlägget ändrat 2009-12-28 22:03:56 av Ne.ext]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt moderkort m m men hur är det med RAM-minnet? Är det samma gamla som förut? För då kanske man även kan koppla ihop dina tidigare bekymmer med kasst RAM (spel som hoppade ut till skrivbordet, blåskärmar o dyl). Testa det gärna med Memtest86:

http://www.memtest.org/

 

Moderkortets bios bör också uppdateras. Jag kollade listan och det är en väldig massa fel som har blivit åtgärdade...

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M4A78-E

 

Gott nytt år! :)

 

[inlägget ändrat 2009-12-29 06:15:04 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt supesnabba svar :D. Nu fixade jag biosen, vilket krångel det blev. Datorn vägrade att starta Vsita kom blåskärmar hela tiden innan ens jag kom till VälkommsSKärmen. Så jag gicvk och kollade tv.

 

Så fick jag en ide, Plocka ut ena ramminnet och starta, samma skit som innan ploppade in de igen sen tog ut de andra, Voila Datan startar, Fast det blir skit på skärmen sen stängs den av. Så nu blir det Ram-minne från mediamark eller netonnet.

 

Borde vara de. Ska sätta in ljukort och mitt grafik nu med. hur många watt ska nättagget ha tror du.

 

Creative Campion Fat1lity

Ati Radeon HD4770

med allt annat räcker 500 eller ska man spara till ett starkare?

 

För när jag har allt i så låter fläktarna lustigt som om det ökar sen saktas ned ett tag i starten sen låter allt jämt och fint utan okontrollerade fläktdrag.

 

Massa poäng till dig

:thumbsup:

[inlägget ändrat 2009-12-29 11:54:09 av Ne.ext]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare, nu e nog allt löst tror jag. Jag uppdaterade bios, nytt ram-minne sen formaterade om datan. Och givetvis in med nya drivers. Så nu har den gått som en Klocka i ca 2 timmar.

 

Ska prova med tyngre spel imorrn få se om allt går hör av mig annars.

 

Tack för all hjälp! :thumbsup::thumbsup:;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för poängen... och det är såklart du som har gjort allt jobb... jag har bara pekat i riktningar som har känts mest sannolika. ;):thumbsup:

 

För att göra ditt nya HD4770 fullständig rättvisa så kör minst Vista SP1 (men hellre dessutom SP2 plus plattformsuppdateringen) eller Win7, eftersom XP inte kan nyttja kortet till fullo. :thumbsup:

 

Och mycket spelglädje! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bytt till vista och köt med sp2 :D. fast nu när ajg installerade Spelet (Dragon Age) Så flimarde skärmen och så stängdes datan av.

Jag vet inte vad det kan bero på nu.

 

Testar nu med att ta ut externa tillbehör jag har till datan som en trådlös internet adapter om de kan göra så att datan inte vill. Eller har du fler ideer :D. Självklart ska man ha spelglädje nu :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...