Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny processor, behöver man installera om windows?


exidos

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en ny processor till datorn, och jag undrar om man måste installera om windows?. Vill helst slippa det. Tack i förväg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet kommer du inte att behöva det, men, det finns (en liten) möjlighet att Windows inte hänger med på ifall du uppgraderar till en processor med fler kärnor än den du har nu.

 

P.S. Innan du stänger datorn inför processorbytet, så avinstallera den nuvarande via Enhetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret!. Ska uppgradera till en 4 kärnig processor, har 2kärnig nu. Om jag har tur så kanske jag slipper att windows inte hänger med. Sånt som märks!. Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem?

 

Till w2k finns instruktioner hur man gör för att få Windows hitta båda kärnorna.

efter

byte från en processorkärna till 2 processorkärnor

 

Men det är möjligt att med nyare Windows går det automatiskt.

Och går det inte automatiskt finns det säkert hjälp på webben hur man gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får problem med Windows och har installationsskivan, kör en reparation med skivan. Kör tills den hittar att Windows är installerat och välj Reparation. Egna filer och program påverkas inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne:okej. Har windows764bits ultimate OEM RETAIL. Nu har jag 2kärnig processor, ska uppgradera till en 4kärnig. Tack för svaret!

 

 

flora50: Okej, tack! för svaret, ska pröva det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flora50: Okej, tack! för svaret, ska pröva det.

Windows 7 alltså? Nu har jag inte prövat just det men om det funkar likadant som under Vista så funkar det inte alls. Det vill säga att funktionen överhuvudtaget inte finns som den under XP.

 

I Vista måste man istället göra en uppgraderingsinstallation inifrån Windows. Och har man då servicepack installerade så måste skivan man använder innehålla motsvarande servicepack. Att göra en sådan skiva kan ta ett par timmar eller mer:

http://www.vistax64.com/tutorials/230249-sliptream-vista-sp2.html

 

Edit:

Men det borde fungera utan tjafs att bara byta till den flerkärnade du hade tänkt dig...

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-21 17:26:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man sig besväret att byta CPU kan man lika gärna göra sig besväret att ominstallera windows...

 

(En ominstallation av windows brukar ge mer "kräm" än en ny CPU..)

 

Har man en "clean install"-kopia i en server, kan man ominstallera en burk på 20 minuter!!! (Jag har aldrig lyckats under 30 min, men nätverket bara 100 Mbit/s...

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...