Just nu i M3-nätverket
Jump to content

funktion som rangordnar resultat

Pumafliff

Recommended Posts

Undrar om ngn kan hjälpa mig med funktioner i excel som rangordnar resultat... har sökt men inte hittat ngt som hjälper mig framåt.

Jag har en resultatmatris i form av poäng i säg 10 rader och 4 kolumner. Varje rad summeras (resultatkolumn 1-4) så att ett totalt resultat erhålls i kolumn 5, säg K.

I kol L kör jag sen funktionen RANG för att rangordna resultaten men då uppstår ju självklart "problemet" att samma summa ger samma rang. Säg att rad 5 och 9 hamnar på samma summa, och alltså samma rang.

För att skilja dem åt behöver jag göra tre saker;

1, Den rad som har högst enskild poäng (av de fyra resultaten varje rad har) vinner inbördes över den andra raden med samma totalpoäng.

2, Om de två raderna har samma högsta individuella poäng skiljs raderna åt genom att den rad som flest antal av den högsta individuella poängen i fråga vinner inbördes.

3, Om raderna har lika många av samma högsta individuella poäng vinner den rad inbördes som har högst poäng i den sista av de fyra poängkolumnerna, säg kolumn J.

Jag har totalt kört fast i skallen på hur man attackerar det här, och skulle gissa att det säkert finns folk där ute som kan lösa det relativt enkelt. Det kan dessutom vara fler än två rader som har samma slutpoäng ifall det förändrar lösningen något.

Tack på förhand, MVH

Här får man tänka efter lite. Det ska medges.

Har löst detta en gång i tiden och det är dumt att uppfinna hjulet igen :)

=OM(OCH($Y5;ICKE($AB5));RANG(AC5;$AC$5:$AC$104;0)+PRODUKTSUMMA(($AC$5:$AC$104=AC5)*($AE$5:$AE$104<AE5))+PRODUKTSUMMA(($AC$5:$AC$104=AC5)*($AE$5:$AE$104=AE5)*($AF$5:$AF$104>AF5))+PRODUKTSUMMA(($AC$5:$AC$104=AC5)*($AE$5:$AE$104=AE5)*($AF$5:$AF$104=AF5)*($AG$5:$AG$104>AG5))+PRODUKTSUMMA(($AC$5:$AC$104=AC5)*($AE$5:$AE$104=AE5)*($AF$5:$AF$104=AF5)*($AG$5:$AG$104=AG5)*($AH$5:$AH$104>AH5))+PRODUKTSUMMA(($AC$5:$AC$104=AC5)*($AE$5:$AE$104=AE5)*($AF$5:$AF$104=AF5)*($AG$5:$AG$104=AG5)*($AH$5:$AH$104=AH5)*($AI$5:$AI$104>U5));"")

Solkart?

Nej, knappast.

Men om man bryter ned den ovan lite så kanske.

Första rang, den tar man med formeln RANG. Inget konstigt alls.

Andra (tredje, fjärde, femte osv) rang tar man med formeln PRODUKTSUMMA.

Hur då?

Jo.

Säg att vi tar RANG på värden i kolumn A, cell A1

=RANG(A1;A1:A10;0)

Har sekundär rang i kolumn B,

=PRODUKTSUMMA((A1=A1:A5)*(B1:B5<B1))

Okej, vad händer då här? Jo, detta beräknas elementvis som vid en vektormultiplikation.

Dvs om någon cell A1:A5 är lika stor som värdet i A1 kommer denna rad returnera 1, annars 0. Andra likheten om någon cell är mindre än B1 kommer den att returnera 1, annars 0.

Med andra ord, vi får något i stil med

{1 0 0 1 0}*{0 1 1 1 0} = {0 0 0 1 0}

vilket sedan summeras till 1.

Dvs rangen för värdet i cell A1 ska ökas med ett eftersom annan cell med samma rang finns som är "bättre" i rang två.

Är det klart och enkelt nu?

Nja, tror inte det. Inte helt anpassat efter din situation.

Jag rekommenderar att du tar ut de villkor du vill rangordna efter, dvs räknar antalet av högsta värdet i en kolumn som du sedan använder som villkor enligt modellen ovan.

ja, tredje rang ser ut som

=PRODUKTSUMMA((A1=A1:A5)*(B1:B5=B1)*(C1:C5<C1))

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2009-10-20 18:04:31 av Monshi]

Du är ta mej tusan helt fenomenal!!

Jättetack. Har inte satt mig in i svaret än. Såg det precis och ville bara tacka för hjälpen. Ska sätta mig in i det i morgon.

Kanske återkommer med följdfrågor :-)

Men återigen, stort stort tack!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...