Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista produktnyckel verkar ha lagt av :S


Aciero

Rekommendera Poster

Jag köpte en packard bell för ungefär 1 år sen, och då kom ju vista home premium förinstallerad i en så kallad OEM-version. Men imorse när jag startade datorn så märkte jag att min skrivbordsbakgrund hade ändrats och så fick jag upp ett meddelande i verktygsfältet. Det stod något om att jag var tvungen att aktivera min produktnyckel. Så jag gick in till Kontrollpanelen - System. Och längst ner så står det att jag måste aktivera windows idag.

Men jag ska väll kunna ha vista sålänge jag vill, inte behöva köpa en ny produktnyckel för en massa pengar varje år :S

 

Något som vet om jag kan skriva in min gamla produktnyckel igen? (den som sitter på chassit)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som vet om jag kan skriva in min gamla produktnyckel igen?
Det är i alla fall det du ska göra. Om det blir problem så ska du ringa till Microsoft och klaga så att de fixar att det blir rätt. Din produktnyckel gäller datorns livstid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte pröva de. Men det e ju så att jag har bytt ut i stort sätt allt i datorn sen jag köpte den. Är bara hårddisken å dvd-romen som är kvar. Och jag har förstått att det kan bli problem när man bytt moderkort.

 

Ringde till packard bell, eftersom det e där OEM licensen är ifrån. Och där sa dom att jag skulle fylla i en blankett å få skivor hemskickade, sen installera om vista å trycka in min gamla nyckel.

Men borde det inte funka att bara använda den gamla nyckeln direkt, utan att installera om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En OEM-licens och skiva är ofta låsta mot hårdvaran de sålts mot.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En OEM-licens och skiva är ofta låsta mot hårdvaran de sålts mot.
Ja, Microsoft brukar säga att när det anges att en licens är knuten till en viss dator, som en OEM-licens av Windows, så är det moderkortet i huvudsak det gäller. Dock så är man tillåten att byta ut moderkortet mot ett likvärdigt, dvs fortsätta använda samma processor etc. Men det verkar som att du har byggt en ny dator i ett chassi och lite till från Packard Bell och då gäller inte OEM-licensen för Windows längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, då får jag ladda ner å fixa ett nytt OS da...tänker inte slänga ut några tusenlappar på ett nytt ><

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag var tvungen att byta moderkort?
Menar du att det var trasigt så att Packard Bell bytte ut det? För i så fall gäller ju licensen fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, då får jag ladda ner å fixa ett nytt OS da...tänker inte slänga ut några tusenlappar på ett nytt ><

Om du menar att du tänker ladda ner ett nytt operativsystem, så tänker du lite fel nu.

Det är inte själva operativet som egentligen kostar pengar, utan det du betalar för är själva produktnyckeln, för även om du letar på nätet och hittar 35 st operativ, så lär det inte fungera ändå utan en giltig produktnyckel.

 

Men till ditt problem nu, du har ju en giltig produktnyckel, men du har tydligen bytt ut så pass många enheter i din dator, så att din giltiga nyckel inte vill fungera längre.

 

Juridiskt sätt, så har övriga skribenterna här rätt, men jag tycker du ändå ska ringa till Microsoft och kolla med dom om dom inte kan hjälpa dig att få igång ditt Vista, med lite tur så kanske dom accepterar ditt dilemma ändå.

Allt hänger på hur Microsofts support tolkar gällande licensregler.

 

http://www.microsoft.com/sverige/msab/contact/default.mspx

Läs under Produktaktivering/Kundservice

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har behövt ringa en gång ang. detta. Hade faktiskt en giltig licens (jodå!) och hade liksom bullat upp för att minsann peka med hela handen åt Microsoft. Hade klisterlappen framme, hade fodralet till skivan framme, hade allt möjligt, t.o.m. webkameran klar om ja skulle behöva, online, visa att jag (jo, just jag) hade en äkta licens..

 

Inte f*n frågade Microsoft efter några uppgifter... de fixade så jag kom igång bara... typiskt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut delar i datorn strax efter att jag köpte den...så därför antar jag att inte garantin gällde längre, så när moderkortet la av i samband med min nätagg, så köpte jagnya grejer. Och därför slutade min OEM licens fungera.

 

Och jag har redan fixat ett nytt OS :) tankade ner Windows 7 å kör just nu på en test version...men kmr att få en produktnyckel som fungerar genom en kompis om några veckor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte f*n frågade Microsoft efter några uppgifter... de fixade så jag kom igång bara... typiskt...

Men rätt typiskt också när det gäller Microsofts support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har redan fixat ett nytt OS :) tankade ner Windows 7 å kör just nu på en test version...men kmr att få en produktnyckel som fungerar genom en kompis om några veckor.

Då kommer ju frågan direkt, hur ska du kunna vara säker på att det är en legal produktnyckel, eftersom det måste vara en fullversion, och icke en OEM-version.

Skänker din kompis bort en fullversion bara sådär?

Annars handlar det ju om en illegal produktnyckel, och då är ju denna diskussion avslutad, eftersom vi inte diskuterar illegala versioner här på Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du klassar som legal. Men han får den från John Bauer, som har ett avtal med microsoft. Så skolan får ju produktnycklar tydligen.

Men vi behöver inte diskutera det om man inte får göra de på forumet...Men jag ser mitt problem som löst endå, har en fungerande dator igen. Tack för hjälpen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du klassar som legal. Men han får den från John Bauer, som har ett avtal med microsoft. Så skolan får ju produktnycklar tydligen.

Som slutord då, så får vi hoppas att John Bauer har sådana licenser som säger att dom fritt får ge bort en av sina licenser till vem som helst, för annars så begår dom ett klart licensbrott.

 

Men vi behöver inte diskutera det om man inte får göra de på forumet

Det är just sådant vi ibland måste diskutera här på Eforum, eftersom det enligt Eforums regler inte är tillåtet att diskutera, och framhålla om hur man går förbi detta med illegala produktlicenser, och sådant håller vi hårt på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och då är ju denna diskussion avslutad,

Såvitt jag kan se har Aciero inte efterfrågat ett otillåtet sätt att aktivera ett nedtankat OS. Ingen har här heller erbjudit sig att göra det. Snarare ser jag ännu ett offer för hur laptop-marknaden vilseför människor i jakten på pengar. Att det förekommer olaglig nedladdning av OS pga detta ser jag som ett hälsotecken snarare än (som du //gästen) något som man inte får diskutera kring.

 

Är du för censur //gästen?

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-20 21:53:43 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du för censur //gästen?

Nej, inte alls, men är för att Eforums regler för angående illegala diskussioner om bla. produktnycklar, och användning av dessa följs.

Och eftersom Aciero helt klart antyder att kompisen som tydligen pluggar på John Bauer, kommer att ge/bistå med en giltig produktnyckel som John Bauer äger, så är det emot dom licensregler som gäller.

Sedan att du Anjuna tolkar det lite annorlunda, får stå för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...