Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux är slut innan år 2001 är över


QuiLand!718

Rekommendera Poster

Linux är så jävla järndött!!! Har ta mig fan aldrig varit med om ett mer ruttet OS!!! Det suger verkligen som fan. Buggigt, ostabilt och rent överjävligt. Nej tacka vet jag alla andra alternativ. Och för er som undrar...jo jag kan kompilera en kernel och allt det där som ni verkar klia varandra på ryggen med....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jo jag kan kompilera en kernel och allt det där som ni verkar klia varandra på ryggen med...."

 

CyroX is back ? Visst, visst Linux är ruttet, ta det lugnt nu när dom snälla farbröderna trär på dig den fina vita särken. Usch Fy för Linux ,)

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"CyroX is back ? Visst, visst Linux är ruttet, ta det lugnt nu när dom snälla farbröderna trär på dig den fina vita särken."

 

LOL :) visst är det han Blekis, han har ändrat nick å rört om lite (med betoning på "lite") i personalian men lille Cyrre är det minsann ...kanske gick bakfyllan på hormonöverflödet över för lille Cyrre när han vaknade upp i morse...;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Linux är fint och stabilt jämfört med

Windows 2000 som är det instabilaste och

buggigaste jag försökt köra på länge..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, undrar hur tidig version av Win2k du använde isåfall, måste ha varit en beta. Visst där finns, vad 60000+ buggar, men hur många har du sett och framförallt hur många har påverkat arbetet? Kör Win2k 10-12 timmar om dagen, och har stött på 1 bugg som kan påverka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kör Win2k 10-12 timmar om dagen, och har stött på 1 bugg som kan påverka mig."

 

Jag märkte fler buggar när jag körde SP1 förut, nu kör jag(lekmaskin) SP2 RC2.52, som bör bli skarpt snart eftersom MS redan har börjat lägga sina "hotfixar" till SP3 istället. Och ? Midikeyboard till ljudkort fungerar fortfarande högst sporadiskt(SB Live! Senaste Win2k drivisar ¤%#@!!!++*), det märks att MS prioriterar business-tillämpningar ;-) Sen fungerar fortfarande inte varm omstart och auto shutdown, fast det beror visst på att det ska vara så om man använder en enda icke-certifierad drivis, lösningen är att ta bort den drivisen(man ska köpa hela kitet hård/mjuk-vara och inte tweaka om man kör Win2k). I övrigt är det både ruskigt stabilt och ursnabbt på min gamla PII-300 128MB. Det är tom "snappigare" än Win Me på samma maskin fast Me rullar på en 7.200-disk och Win2k på en 5.400 ;-) Kommande konsument Win2k, "Whistler", kan nog bli en "killer" om det blir lika bakåtkompatibelt som Win Me...fast Linux är kyligare ,)

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det okunnigaste jag har hört på flera veckor... Microsofts OS står för upptrissad säljande flashighet byggt på en väldigt dålig teknik. Linux däremot står för teknisk kvalitet, inte lika flashigt, säljande som windows men tekniskt sett ett OS som är värt namnet. Ett vetenskapligt utformat operativsystem från början till slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autoshutdown i win2000 funkade inte på min gamla burk PII-450, (fungerade i win 98) men efter ett ny köp PIII-866 så fungerar autoshutdown. Har provat en del på Windows Whistler Beta 1, fungerar oroande bra. Verkar som att Microsoft har lyckats göra en rätt så buggfri beta för en gång skull. Kan bli jä-igt bra.

 

[inlägget ändrat 2001-01-03 14:59:11 av JoakimF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Whistler Beta 1, fungerar oroande bra. Verkar som att Microsoft har lyckats göra en rätt så buggfri beta för en gång skull. Kan bli jä-igt bra."

 

Kul att höra ,) Jag kommer inte att gråta när jag bootar upp "Whistler" första gången heh ;)

 

/PaleRider

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. törs man fråga huruvida man vågar installera Whistlerbetan idag?

 

Jag körde Win2k från B2 och igenom alla RC fram till idag och var och är otroligt nöjd (ovanligt med Windows) med det hela... vore naturligtvis kul att pröva Whistlerbetan på min burk men jag vet inte hurpass stabilt det är åså.. antar att det inte är nå'n nämnvärd skillnad mellan win2k å Whistler heller? ;)

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hmm.. törs man fråga huruvida man vågar installera Whistlerbetan idag?"

 

Testburk på jobbet, skulle knappast göra det hemma, där får det gå med Win2k.

 

Som Whistler ser ut när man start det så har utseendet ändrats en hel del, förmodligen något man får vänja sig vid. Men det går att ställa om utseendet så att det ser ut som Win2k. Förutom utseendet så är väl det mesta win2k.

[inlägget ändrat 2001-01-03 15:58:25 av JoakimF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klurar bara på hur vetenskapligt det är att göra en kärna som bara sväller och sväller. Som jag förstått det så skall apache kunna köras i kernel mode snart... Undrar hur länge detta varar innan det blir pankaka av alltihop.

 

Kan du precisera din "vetenskapliga utformning" lite?? Vad är det för fel med microkernel systemet?

[inlägget ändrat 2001-01-05 10:26:48 av Danne( );]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Klurar bara på hur vetenskapligt det är att göra en kärna som bara sväller och sväller."

 

Åh, Linux-kärnan har inte svällt speciellt sen man började med moduler i 2.0 kärnan. Ett bra system, som ger maximal flexibilitet och hög prestanda. Faktum är, vill man ha högsta prestanda med sin hårdvara; är det oerhört viktigt att man kompilerar sin egen kernel för just den hårdvara man har, och ser till att ha rätt moduler som laddas - självklart ska man inte ha fler processer igång än vad som behövs ,)

 

"Som jag förstått det så skall apache kunna köras i kernel mode snart..."

 

"Kernel mode" ger enormt hög prestanda ;)

 

"Undrar hur länge detta varar innan det blir pankaka av alltihop."

 

Hur länge man kan fortsätta öka prestandan menar du ? Länge. Det finns massor av optimeringstekniker som inte är fullt utnyttjade ännu, sen kommer ju hela tiden ny hårdvara, så man får börja optimera om igen ,)

 

"Kan du precisera din "vetenskapliga utformning lite"?? Vad är det för fel med microkernel systemet?"

 

Jag vet inte vad "BlueSorcery" säger, men det är i princip "inget fel" med en microkernel, förutom att den är oändligt mycket mer komplicerad och abstrakt att konstruera jmfrt en momolitisk kernel som Linux el. Unix. I första hand är det att få en microkernel att fungera överhuvudtaget, och sen att få den stabil också. NT-Kerneln tex. är ingen riktig microkernel utan en "kompromiss" någonstans mittemellan, det är ändå imponerande att MS fått den så stabil som den är ,)I andra hand, men nog så viktigt, är det att en monolitisk kernel är mkt snabbare än en microkernel. Enda stora fördelen med microkerneln är att den går att göra relativt portabel utan större förändringar. Det är bara att lägga till, som hos MS, nya DLL-bibliotek när nåt nytt ska köras. En monolitisk kernel ska, som sagt, helst vara kompilerad för exakt den hårdvara den ska köras på. Nu är ju inte det något större problem för Linux, eftersom GCC är den mest portade och portabla kompilatorn i världen, kan man snarare få Linux kerneln mer portabel än någon annan kernel ,) GCC är alltså den kanske viktigaste pusselbiten i Linux-bygget - open source; fear windows/mac-nissar & nissor ;-P

 

/PaleRider

 

 

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En annan fråga då, går det att byta ut kärnan utan omstart?"

 

Heh, hur skulle det gå till ? Det är juh hela tiden den gamla kärnan som tuffar på i minnet, ända tills man bootar igen ,) Det är ändå inget man behöver bry sig, redan när man kör två servrar kan man ju lastbalansera, då märks inte ett dugg om man bootar den ena. Glöm för h-e inte att spara den gamla kärnan bara, när du bygger kärnor, även solen har sina fläckar...

 

/PaleRider

 

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...tänkte mest på att det verkar som det verkar vara en massa saker man behöver kompilera om kärnan för.

Har börjat pyssla lite med ipsec, och S/wan rekomenderar flera omkompileringar och testningar.

Och så vurmar linuxfolk om sin uptime...

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har börjat pyssla lite med ipsec, och S/wan rekomenderar flera omkompileringar och testningar.

Och så vurmar linuxfolk om sin uptime...

:-)"

 

Heh ,) Man kan inte tilfredställa alla, Linux är superbra i drift, men det kräver avsevärt kunnigare och mer hårdjobbande driftpersonal :-) Kör man Linux yrkesmässigt ingår att man måste se till att ha minst en testburk, om man inte har råd att köpa hela supporten förstås ;-)

(minns våra fina påhopp på handikappade MCSE:s här i "datorkrig" tidigare ;-)

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Tja, vad säger man...?

Är inte 2001 över nu?

Hur slut är Linux på en skala?

 

LoL ;-) Tvärtom, starkare än någonsin, att en del slipsnissar övergett Linux för att hitta andra metoder att skinna folk på pengar och att vissa sk geeks övergett Linux för att tillbe OSX är bara att bli av med barlasten ;-)

 

Den cooker(utvecklingsversion) av Mandrake 8.2 som jag kör just nu är hästlängder bättre än det Linux jag körde i januari 2001. På alla sätt och vis. Däremot är inte Linux redo att vara gemene mans enda OS hemma och på jobbet, för det är det många saker som ska klaffa. Det viktigaste är troligen att hitta något unikt som folk absolut vill ha, säkerhet typ ;-)

 

Oavsett Linux generella spridning så är det fortsatt starkt som serveroperativ och på allt tyngre hårdvara, dessutom, genom Linux opensourcenatur är det i stort sett odödligt så länge det finns entusiaster kvar som vill hålla det vid liv. Inte beroende av något företags, eller dess ägares, nycker.

 

Ska bli kul att se var Linux står 2003 :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, har du väntat hela året på att få skriva detta inlägg? ;)

 

Blev bara lite nyfiken på hur du kunde hitta ett så gammalt inlägg :)

 

För övrigt så rockar linux fortfarande :)

 

 

.:def:.

http://pirates.dyndns.org

Tillfälligt nere

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skummade igenom de 5 senaste inläggen på Top 10 skribenter här på Eforum.

Kontentan är att det finns folk på listan som nästan inte har gjort ett inlägg på ett år..!

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

heh.. Jag slår av min dator när jag kommer hem i fyllan och störs av ljudet och när jag byter hårdvara.. Datorn står alltså igång några veckor utan att jag startar om den.. Sällan jag träffar på några buggar som stör mitt arbete minsta lilla.

Windows 2000 är för den delen med SP2 det stabilaste OS'et Microsoft släppt..

 

Annars så använder jag inte alls Winblowz för privat bruk eller på någon server. Kör Linux på alla servrar jag har hand om. Kör Linux på min arbetsstation. Mycket snabbare än Windows och inte lika många minnesbuggar. Skönt med 4 skrivbord eftersom jag alltid har igång i snitt 2st olika webläsare med totalt 5 fönster, 2 html editors, gvim, KDE's terminal fönster (6 i ett är inget ovanligt), VNC Klient mot brandväggen (Linux =), XMMS, licq.. Sen blir det alltid nått extra man startar.. Att ha igång såhär många program samtidigt i Windows går inte.. Det blir för klumpigt att hantera. Dessutom skulle windows säcka efter MAX 2 dagar.

Jag har nu haft igång datorn 2 veckor sådära utan att starta om.. =)

 

Linux Power

 

Mvh

N0v3ll

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux har blivit allt mer anpassat för dag-till-dag behovet av en dator, speciellt Mandrake.. Har själv testat Mandrake 8.2 Beta 1 och var jäkligt nöjd med det förutom att det saknades några paket på skivorna.. =/

 

Många bra funktioner som gör det lätt att använda Linux och komma igång.. Trist att inte Mandrake 8.2 fullversionen har hunnit släppas..

Ska hålla en Linuxcirkel på ABF om någon vecka så det får bli Mandrake 8.1 då.. Men det går också bra.. Inte så jätte stor skillnade mellan 8.1 och 8.2 ändå..

 

Mch

N0v3ll

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...