Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dataexekveringsskydd


asa-nesse

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag sitter bakom en bra brandvägg och har ett bra antivirusskydd. I mitt Vista finns dessutom det förhatliga dataexekveringsskyddet (DES). Hur bär jag mig åt för att stänga av detta helt? Jag är trött på att få olika meddelanden om att DES av olika anledningar stänger ner IE eller windows mail. Typexempel är när jag skall avsluta windows mail. Arkiv, avsluta och programmet stängs. Vad händer sedan, jo DES slår till och öppnar programmet igen samtidigt som en signal kommer som säger:

En oväntad (vadå oväntad, jag ville ju stänga ner) stängning har skett och DES har ingripit. Hur ända in i glödheta skall jag kunna stänga av DES. Jag har försökt att undanta Windows Mail från att påverkas av DES men det går inte. Då får man ett meddelande om att Windows Mail inte går att lägga bland de program som DES inte skall bry sig om.

 

Jag blir så trött!! Och nej, jag vill samtidigt inte överge Vista som jag nu äntligen lärt mig uppskatta.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att Dataexekveringsskyddet är ställt i ett onödigt känsligt läge...

 

Klicka start -> högerklicka Dator, välj Egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> fliken Avancerat, underrubriken Prestanda, knappen Inställningar... -> fliken Dataexekveringsskydd -> markera enbart "Aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga Windows-program och -tjänster".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men undrar då vad det är som triggar exekveringsskyddet hela tiden? Känner Cecilia eller nån annan till någon smitta som nu möjligen påverkar IE och Windows Mail?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha googlat och letat i flera dagar så förstår jag att mitt problem inte är ovanligt bland Vistaanvändare. Tydligen beror det på att en del program kör tillägg och annat som inte går ihop med Vista och som gör att skyddet löser ut fast det egentligen inte skulle behöva göra det. Så min fråga kvarstår obesvarad:

 

Hur stänger man av dataexekveringsskyddet helt? Eller kan det vara så illa så att det inte går vilket jag tyckt mig skymta i något svar någonstans.

 

Det kan väl inte vara så illa?

 

[inlägget ändrat 2009-10-18 18:58:33 av asa-nesse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del skadliga program och infektioner som resulterar i att DES löser ut. Vilka antivirusprogram och antispionprogram etc är datorn skannad med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DES löser ut vid avstängning av windows mail och ibland på helt normala sidor i explorer. Jag har Telias brandvägg och antivirusprogram, F-secure tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju lämpligt att kolla upp med ett antispionprogram också. Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från:

http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html

Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

 

[log]Se till i slutet av installationen att det är bockar för:

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Slutför

Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

 

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.

Skanningen tar ett tag.

När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".

Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.

När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

 

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

 

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.

Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar om något hittas.[/log]

 

Och en online-skanning:

http://www.pandasoftware.com/products/activescan.htm

Spara loggen och klistra in i ditt svar om något hittas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBAM säger att det inte finns en enda illasinnad fil. Panda hittar sju cookies som jag bedömer helt ofarliga.

 

Min slutsats blir fortfarande att det enda rätta är att på något sätt helt inaktivera DES. Hur gör man?

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2009-10-19 11:56:16 av asa-nesse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så trött!! Och nej, jag vill samtidigt inte överge Vista som jag nu äntligen lärt mig uppskatta.

Jag förstår det... en dator ska fungera, så är det bara. Men att överge Vista för t ex XP hjälper nog inte så mycket; XP har också dataexekveringsskyddet (fr o m SP2).

 

Följande inaktiverar i alla fall DES i Vista: Start -> Alla program -> Tillbehör -> högerklicka Kommandotolken och välj Kör som administratör -> skriv...

bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff

...och tryck Enter.

 

Jag skulle dock inte rekommendera att göra det. DES finns där av säkerhetsskäl. Och att det hela tiden triggas och slår till tycker jag antyder om att något inte står rätt till med datorn. Är den ordentligt uppdaterad exempelvis (via Windows update till att börja med)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Och ja den är uppdaterad enligt alla konstens regler, automatiskt via Microsofts uppdateringstjänst. Händer det något konstigt lovar jag att rapportera detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackade nog litet för tidigt. Jag gjorde som du sade och fick då följande svar på ny rad i kommandotolken:

 

Ett okänt kommando angavs.

Kör "bcdedit/?" om du vill ha hjälp med kommandoraden.

 

C:\Users\Leffe>

 

Så det gick inte. Inom parantes så vet jag inte vad kommandotolken är (även om jag kan gissa) men å andra sidan är jag 64 bast så då kanske jag är förlåten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja!!!! Nu lyckades jag. Att jag inte lyckades tidigare berodde på att högerklicken på kommandotolken av någon anledning inte funkade. SBT antar jag. I stället stängde jag av UAC (user account control) och klistrade in

 

bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff

 

i kommandotolken, tryckte på enter och vips så fick jag ett kvitto på att åtgärden var utförd. Och jag har redan erfarit att det varit till hjälp. Inga felsignaler längre när jag stänger Windows Mail. Förhoppningsvis kommer inget konstigt att hända fortsättningsvis heller.

 

Tack till alla som engagerat sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar och inte gratulerar på en och samma gång – bara du inte vann en pyrrhusseger nu över datorn. :-P Jag tänker ifall du nu bara har tagit bort "symtomet" DES medan roten till det onda fortfarande ligger kvar och kan göra skada(?) :thumbsup::thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det. Problemet ligger nog i att vissa systemkonstruktörer inte anpassar sina program till DES. Fast man kan tycka att Windows Mail borde vara anpassat.

 

I alla fall så funkar allt bra än så länge. Jag kommer att rapportera om något inträffar.

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2009-10-21 19:52:44 av asa-nesse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...