Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länk skickas i Messenger fast man inte är inloggad!!!


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dotters bärbara har fått nåt elakt i sig, då hon klickade på en länk som hon fick i Messenger av en av hennas vänner.

 

Länken är:

http://imageshack .org/img/imgdqw.jpg

 

Jag gjorde ett mellanrum i länken medveten för att det inte skulle bli en fungerande länk, eftersom någon då riskerar att klicka och drabbas av denna elakhet.

 

Tror det sista inte är en jpg-fil, utan att det istället är ett katalognamn som innehåller in index.html-fil som i sin tur startar en elak exe-fil.

 

När man klickar på länken innifrån Messenger så får man in detta virus som sen inte hittas av våra vanliga program i denna dator.

 

Har testat: ESET Smart Security 4, Lawasoft Ad-Aware Free, Spybot Search and Destroy. Samtliga dessa program är uppdaterade och hittar ingenting som gör att detta problem försvinner i Messenger. Lite annat hittades av Ad-Aware men det var lite små cockie m.m. som programmet såg som ev. risker.

 

Vi har testat att avinstallera Live Messenger, logga in på hotmail från annan dator och ändra på lösenordet i hotmail, sedan installera Live Messenger igen. Men det visade sig att det finns kvar ändå. Då rök den teorin att denna elakhet hade fått tag på hennes password för inloggning på Messenger och sen loggade in själv (i icke synligt läge som offline) och skickar länkar till de i hennes contactlista.

 

Har försökt se nåt med hjälp av startuplist och hijackthis men inte sett nåt konstigt.

 

Vill inte köra ComboFix eftersom sist jag använde detta program ställde den Automatisk avkänning av USM-minnen och CD/DVD-enheter i läge off. Fick ställa dem tillrätta manuellt enhet för enhet. Vill helst hitta en annan lösning.

 

Någon här som vet mer om detta problem?

Hittar en hel del om MSN-virus men inget om denna länk...

De flesta inlägg i diverse forum jag hittat när jag googlar är flera år gamla, vilket tyder på att detta säkert inte är samma variant av detta. Borde nog finnas en hel drös varianter.

 

Ska testa Malwarbytes Anti-Malware imorgon och se om det programmet hittar nåt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...