Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hänger sig vid om start efter OS installation?


jakooob

Rekommendera Poster

Hej Har byggt en ny dator. Är inte det va ett tag sen jag byggde sist och nu har jag ett stort problem! Jag kan börja med att berätta vilka komponentar jag har använt:

 

Processor: INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ 12MB 1333MHZ S-775

Moderkort: ASUS STRIKER II EXTREME 790I SLI 775 ATX

Ram-minnen: OCZ DDR3 FATAL1TY 4GB PC3-10666 (2X2GB) HEAT PIPE

Hårddisk: HITACHI DESKSTAR P7K500 250GB 7200RPM SATA/300 8MB

CD/DVD: LITEON DVD±R/RW/RAM LH-20A1S-15C

Chassi: COOLER MASTER FULLTOWER HIGH AIR FLOW 932 EATX SVART

Nätagg: COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 620W

Vattenkylning: THERMALTAKE BIGWATER 745

 

Nu till problemet:

 

Allt ser ut att funka fint jag formaterar hårdisken och installerar windows xp home. Jag börjar installera Chipset drivisar och grafikkorts drivisar. När windows sedan ska starta om så när windows säger welcome (Jag prövade att göra om hela installationen men samma sak hände igen). Jag antar att det är någon inställning i BIOS som gör att processorn inte jobbar som den ska Men vet inte riktigt hur jag ska ändra imed att det finns så mycket inställningar i mitt moderkorts bios. Någon som vet vad det kan vara eller någon som kan hjälpa mig att ställa in bios? har också uppdaterat bois och återställt bios.

 

Mvh Jakob

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt bara drivrutiner som bökar. Efter installationen av chipset-drivarna – gjorde du då ingen omstart? Datorn bör startas om efter varje enskild drivrutinsinstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du i BIOS ställt in rätt minnesspänning för ditt minne?

Vad är rätt spänning för ditt minne?

Vad är minnesspänningen inställd på i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningen anges i Volt. tex 1,5V

Typiska värden på minnesspänning är tex 1,5V 1,8V 2,1V osv.

1333MHz är en hastighet.

 

Ta reda på vilken spänning ditt minne ska köras med.

Vilket minne har du? Fabrikat och modell?

gärna länk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

hej har nu bytt ut minnena till 4st Crucial DDR3 1066MHz 1GB, CL7,

Non-ECC, 1.5V, 128Meg x 64, 240pin. Då fungerar uppstarten och allt med det bra. Men nu har jag ett nytt problem:

 

Den hänger sig "fryser" ibland.

 

Det konstiga är att den fryser vid helt olika tillfällen ibland när jag har använt den i flera timmar ibland när jag precis har startat den. ibland inte alls på en hel dag. Ibland 3 gånger på rad. Och när det väl händer så hänger sig allt. Man blir tvungen att stänga av genom att hålla in power knappen.

 

Jag har uppdaterat bios till den senaste versionen 1301. Jag har också ställt in rätt volt för ramminnena samt för processorn i bios.

 

Någon som har någon ide på vad det skulle kunna vara? Jag tror att det skulle kunna vara någon inställning i bios som är fel men vet ej.

 

Tack i förväg!

 

Mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara i princip vadsomhelst, allt från minnet till krånglande hårddisk och till drivrutinen för grafikkortet, temperaturer eller annat. :(

 

Testa t ex att dra ur kabeln för hårddisken och stoppa tillbaks den igen (SATA-kablar brukar krångla och det händer att de helt måste bytas).

 

Vad har du för grafikkort samt drivrutin? Grafikdrivare brukar älska att få datorn att toka sig. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade att byta ut sata-kabeln från hårddisken nu. Vi får se hur det går. Funkar det ej ska jag pröva med en annan hårddisk som jag har liggande.

Jag tror inte att det är grafikkortet imed att jag använde det på min andra dator och då funkade det utmärkt!

 

Mitt grafikkort: Geforce 7950 GT

Kör med en lite äldre drivrutin för att jag gillar kontrollpanelen i den mer. Men den funkade bra på den andra datorn också så det borde inte vara det!

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är grafikkortet imed att jag använde det på min andra dator och då funkade det utmärkt!

Men å andra sidan bestod väl den andra datorn av en helt annan salig röra av komponenter? Dessutom med en annan Windows-installation, eller?

 

Om det fortfarande rör sig om samma installation av Windows så skadar det inte att göra en ominstallation (reparationsinstallation för XP, "uppgradering" inifrån Windows för Vista (gissningsvis även Win 7).

 

Men oftast brukar det faktiskt inte behövas, eller vid problem så ens lösa vissa/många av dem (iaf inte enligt mina erfarenheter efter att ha gjort det tiotals eller säkert hundratals gånger). Hur eller hur måste moderkortet i alla fall för det första vara installerat korrekt – gammal eller ny Windows-installation – så hämta och lägg in färska drivrutiner för det:

http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_winxp_15.46_uk.html

(XP)

 

Mitt grafikkort: Geforce 7950 GT

Kör med en lite äldre drivrutin för att jag gillar kontrollpanelen i den mer.

Tänk på att grafikkortets drivrutin bör kunna matcha versionen av DirectX som finns på datorn. Senaste utgåvan DX är från augusti det här året...

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=04ac064b-00d1-474e-b7b1-442d8712d553&displaylang=en

 

Det finns inte en chans att en drivare med gamla kontrollpanelen (som då är inte lite utan mycket gammal ;-)) kan matcha dagens DX.

 

Men den funkade bra på den andra datorn också så det borde inte vara det!

Vid felsökning får man vara förutsättningslös och utesluta den ena möjligheten efter den andra. Det man själv kan tycka är logiskt kan/brukar visa sig vara fullständigt fel. :-P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte drivrutin och samma sak hände endå. så jag tänkte att jag prövar om installera xp då. jag gjorde det all funkade fint tills installationen var klar och jag kom in i xp. då hängde den sig exakt på samma sätt som förut bara någon minut efter att jag kom in. så då borde det väll inte vara några drivrutiner som krånglar imed att det hängde sig innan jag ens börjar installera några drivrutiner. Då borde det väll vara någon hårdvara dom felar. Det jag misstänker störst är hårddisken som jag haft i en annan dator i ca 2 år. Kanske bör jag köpa ny och pröva om det är den som krånglar?

 

 

mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag misstänker störst är hårddisken som jag haft i en annan dator i ca 2 år. Kanske bör jag köpa ny och pröva om det är den som krånglar?

SATA-kabeln hade du väl prövat byta så då bör nog hårddisken kollas som nästa steg, med av tillverkaren släppt verktyg. Kika om du finner något matnyttigt för din disk här:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Du verkar fortfarande ha samma fel? Som jag spekulerade i förut också så löser en ominstallation ofta ingenting, tyvärr. :(

 

Förresten ta helst säkerhetskopior på viktiga saker innan du använder något av de ovanstående diskverktygen. Sådana verktyg kan ofta reparera trasiga sektorer/kluster men detta utan redundans, så data i eventuellt trasiga kluster går då förlorad. De brukar också kunna utföra lågnivåformatering vilket normalt bara sker en gång – i fabriken.

 

Ovanstående för att "plåstra" om hårddisken och förlänga livslängden på den, även om krånglande hårddiskar ändå bör bytas ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok ska köra testet för min hårddisk. Sen ska jag också köra memtest86 över natten. Återkommer imorgon om resultat!

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer med update snabbare än jag trodde! :) Jag körde en diskanalys med hitachi´s egna analys program. Man kunde välja mellan 2 olika analyser snabb och avancerad analys. Jag valde så klart avancerad men då efter ca 1 min så kom det upp ett filmeddelande som det stod "bad cable". Jaha tänkte jag och tryckte på avancerad analys igen. Då funkade allt och den analyserade hela disken på ca 1 timma. Inga fel hittades. Efter att sökningen var klar så bytte jag direkt sata-kabel till en helt ny fräsch. Vi får se hur det funkar nu. Ska formatera och installera om xp igen. Sen som sagt köra memtest86 hela natten. Hittar ej memtest86 något fel så ska jag börja installera om alla drivrutiner igen. Och denna gång ska jag vara extremt noga med att restarta efter varje enskild drivrutin.

 

Dock tror jag ej att detta kommer lösa mina problem men jag vill i alla fall få tillbaks windows på datorn så jag kan skriva mina inlägg hit och kolla min e-mail där!

 

Hoppas någon av er hittar på vad ni tror det kan vara börjar bli trött på denna strulande dator! :P

 

mvh Jakob

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt körde jag memtest86 i natt i ca 10 timmar och den hittade iga errora alls så då kan vi väll utesluta ram-minnena.

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas någon av er hittar på vad ni tror det kan vara börjar bli trött på denna strulande dator! :P

Men så är det ju med datorer... :P Och sen när du plötsligt får den att fungera (för det gör du) så kan den funka felfritt månad efter månad – så länge man inte bökar och pillar med den för då kan man vara tillbaks i en period av strul igen.

 

Jaha så den sa "bad cable", det jag hade känn om från början... :-/ SATA glappar "jämt". Och om det inte får datorn att frysa med stillbild eller svart skärm så kan det få den att hänga sig i någon blå eller brun eller annan vacker färg. ;-) Och jag började nu undra: exakt när hänger den sig; vilken av drivrutinerna är boven; är det månne dem för moderkortet inkl SATA-drivarna? Om det tidvis glappar så kan det ju vara SATA-drivaren som får datorn att hänga sig (nu bör man ju få datorn att verkligen fungera med den drivrutinen för i annat fall jobbar den onödigt långsamt emot hårddisken).

 

Hm, fast vänta nu, du sa väl att den också kunde hänga sig innan du ens hade lagt in några drivare (jag har inte läst hela tråden på nytt idag)..? Hur har du kopplat strömmen? Kolla så att kontakterna verkligen sitter korrekt. Koppla helst processorn med 8-pinnars istället för bara 4-pinnars ström (kontakten sitter uppe till vänster på moderkortet; avlägsna ett litet lock för att hela kontakten ska titta fram. (jag kontrollerade och ja, ditt nätagg har såväl 4-pins som 8-pins cpu-kontakter, det har dessutom "80 plus"-cert :thumbsup: )

 

Och ja detta med minnena kan vi nog lägga på hyllan för tillfället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn är redan kopplad med 8-pin direkt från näragget.

 

Men det värkar som om det kanske har löst sig!

jag installerade ju om xp igår och nu håller jag på och installerar drivrutinerna. Och jag har gjort det i 3 timmar nu utan att den har hängt sig. alltså har den inte hängt sig sen jag installerade om xp för andra gången. Jag är grymt noga med att starta om efter varje enskild drivrutin och program jag installerar. Jag använder den chipset drivrutin som du länkade för något inlägg sen samt den nyaste versionen av directX och den nyaste grafikkort-drivrutinen.

 

Jag kommer använda datorn mycket under hela kvällen så får vi se om den hänger sig eller ej :P

 

jag återkommer med resultat.

 

Mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha medan jag skriv mitt förra inlägg på en annan dator i ett annat rum så hängde sig datorn och vi är tillbaks på ruta 1 igen! :P Den hängde sig under installationen av drivrutinerna till ljudkortet (om det skulle spela någon roll)

 

mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag läste tråden på nytt och fick nu en känsla av att det fortfarande kan vara minnet ändå och detta även om du faktiskt har bytt ut dem till andra.

 

Svågerns dator hade exakt samma beteende i våras/somras – oregelbundna frysningar. Först fick han byta ut en minnesmodul som var trasig. Men felet fortsatte ändå. Till slut kom jag fram till att det var grafikkortet som låg bakom dem – alltså själva grafikkortet och inte problem med strömtillförseln eller så.

 

EDIT:

Hur blir det om det först testar med bara ett par minnen och sedan det andra paret, eller bara det ena minnet efter det andra?

 

[inlägget ändrat 2009-11-14 05:17:40 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så du tror att det kan vara antingen grafikkortet eller något av minnena. Jag gör så här att jag prövar att köra med bara ett minne och kollar om det hänger sig. Hänger det sig då prövar jag något av dom andra 3. Funkar det inte då så kanske jag skulle pröva att köpa ett billigt grafikkort bara för att testa om det är grafikkortet som är problemet. funkar det då så köper jag något bättre. Låter den planen bra?

 

Har också en polare som har precis samma problem som mig. Men han fick det efter att han bytte grafikkort så grafikkortet ligger mycket i mina tankar nu! :P Men börjar att pröva det där med minnena!

 

mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara i princip vadsomhelst av såväl hårdvara som mjukvara. :P Generellt sett. Och generellt kan också nätagget vara en misstänkt kandidat. Nu handlar det dock inte "generellt" utan om din hårdvarukonfiguration.

 

Man får fundera och ringa in det mest sannolika och utesluta det ena efter det andra. Och det stämmer att jag som nästa grej skulle vilja pröva med ett annat grafikkort. Det känns lite som en "favorit i repris" från i somras. Men har du prövat med att bara byta till annan PCIe16x-port?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det har jag ej gjort. men ska pröva detta med minnena först. Sitter bara på 1 minne nu och den har inte hängt sig på ca 2 och en halv timme nu. Kan pröva byta pci plats om inte detta minnena funkar innan jag köper ett "billigare" grafikkort att testa med!

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller fortfarande på att pröva minnena. Det sker konstiga saker. Det första minnet jag testade så hänge sig inte datorn på 11 timmar. efter 11 timmar så hänge den si inte som vanligt utan det kom upp en blue screen som det stod PFN_LIST_CORRUPT sen startade datorn om automatiskt. Efter det så bytte jag minne. Med det andra så hänge sig datorn nästan hela tiden men inte så att jag var tvungen att stänga av den. Den hängde sig i ca 1-2 minuter sen kom allt tillbaks. Musen frös då inte. Och det hände direkt när jag kom in i windows så fort jag gjorde något som krävde lite av datorn. Nu sitter jag med minne 3 av 4 och än så länga har inget hänt, det har funkat bra i 3 timmar. Jag kör vidare med det ett tag för att sedan fortsätta med minne 4.

 

mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag med minne 3 av 4 och än så länga har inget hänt, det har funkat bra i 3 timmar.

Å andra sidan funkade väl minne 1 i elva timmar..? :-/

 

PFN_LIST_CORRUPT kan antyda om trasigt minne men också t ex strulande drivrutin. Minne 2 är antagligen trasigt. Eventuellt är även minne 1 det. Men datorns problem kan ju bero på både minnet plus drivrutiner.

 

Och vad var det jag tänkte... jo, om du har tid vore det också ganska bra om du testade i olika minnesplatser för att försöka utröna ifall det inte alls är minnet utan moderkortet det är fel på. Du har ju trots allt testat med en massa minnen nu (från början använde du väl dessutom en helt annan uppsättning minnen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...