Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt mediecenter vägrar starta - virus?


dingle

Rekommendera Poster

Hej alla IDG:are!

Här finns en mycket okunnig kille som behöver hjälp från någon med betydligt bättre kunskaper!

 

Mitt mediecenter som körs med Windows Mediacenter Edition har varit på lagning tre gånger för lite olika problem. Nu har det fungerat bra i några veckor, men tyvärr har jag glömt att installera ett antivirusprogram. Efter lite surfande gick jag till slut in på Pirate Bay - jag laddade inte ned något utan sökte endast! Helt plötsligt startar datorn om och när den kommit igång varnar Windows om virus. (TROR att det står något om trojansk häst.) Jag ringer då en kompis och han tipsar om ett antivirusprogram - och nästa gång jag ska starta upp datorn och ta hem detta program frågan dator om jag vill starta Windows i felsäkert läge, eller starta Windows som vanligt. Efter åtskilliga försök att starta om i dessa två lägen ger jag upp - vad jag än väljer kommer jag tillbaka till samma prompt. På denna prompt står:

 

"We apologize for the inconvenience, but Windows did not start successfully. A recent hardware or software might have caused this." Osv...

 

Tyvärr har jag köpt mediecentret på Onoff - vilket innebär att jag ej har någon skiva med Windows.

 

Någon kunnig människa som har något tips på vad jag kan göra?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh

 

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Windows kommer igång så är det svårt att rensa på något annat sätt än att flytta över hårddisken till en annan dator alternativt att starta med CD-skivor med olika antivirusprogram och liknande på. Men det är ju inte säkert att det räcker för att få igång Windows.

 

Tyvärr har jag köpt mediecentret på Onoff - vilket innebär att jag ej har någon skiva med Windows.
Det spelar nog ingen roll var datorn är inköpt utan det är ju något som datortillverkaren bestämmer. Om det inte levereras med någon skiva så ska det finnas en återställningspartition med tillhörande program som återställer datorn till leveransskick. Man brukar starta den återställningen genom att trycka på någon särskild tangent tidigt i uppstarten av datorn. Kolla i manualen vad det står.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar, Cecilia! Har nu plöjt igenom instruktionsboken till min Acer Aspire Idea och tyvärr står det inte ett ord om hur man kan återställa datorn. (Eller rättare sagt; det står bara om hur man kan återställa datorn när man väl kommit in i Windows, vilket jag ju inte kan göra...)

 

Har du, eller någon här på forumet, något annat tips på hur man kan göra?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu plöjt igenom instruktionsboken till min Acer Aspire Idea och tyvärr står det inte ett ord om hur man kan återställa datorn.

Hela kapitel 6 handlar väl om just det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Mikael och Cecilia!

Ursäkta sen feedback (har befunnit mig på resande fot).

 

Mikael - det stämmer bra, men det står inte ett ord om hur man gör när man inte ens kommer in i Windows.

 

Cecilia - tackar för all hjälp! Tidigare kunde jag komma till en meny där man kunde välja "boot" eller "enter setup", nu kommer jag inte ens dit...av denna anledning har jag nu kontaktat Acer och de har berättat vilka knappar man ska trycka på vid uppstart för att komma till meny där man kan välja "recovery". Har nu också beställt recoveryskivor. Ännu en gång - tack!

 

Mvh

 

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...