Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn kraschar, misstänker nytt grafikkort.


Newt

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har ett problem och hoppas att ni som är lite mer kunniga än jag kan hjälpa mig.

 

Efter att jag köpte mitt nya grafikkort ett asus radeon HD 4850 så har jag fått problem med att när jag kör vissa spel så kraschar datorn. Det som händer är att bildskärmen blir helt plötsligt svart och datorn slutar att svara på allt annat än avstängning. Detta sker när man sitter i menyerna i Batman: Arkahm Asylum och Dawn of War 2 och även under vad som ser ut som slumpmässiga ställen när man spelar Dawn of War 2 och Call of Duty 4. Troligtvis fler spel. Om spelen är ner tabbade händer det inte. Jag har provat ställa in fläkthastigheten på max men det har inte hjälpt märkvärt.

 

All hjälp är välkommen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Guru of 3D behövs minst ett nätaggregat på 450 W för Radeon HD 4850 samt minst 30 A på 12 V tillsammans. Kolla märkningen på ditt nätaggregat, brukar stå på sidan när du tar bort sidoplåten på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du satt i den 6-poliga strömförsörjningen till grafikkortet?

 

Rätt drivrutin? Kan vara knepigt vad jag förstått när det gäller spel. Detta bör RN kunna reda ut, hoppas han läser detta.

[inlägget ändrat 2009-10-16 23:42:00 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade. Nätagget uppfyllde alla kraven

Specificera ditt nätaggregat. Ber man andra om hjälp så funkar det inte att säga att man kollat upp saker själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade datorn och testade att sätta en vanlig fläkt att blåsa in i den när jag kör och då slutade problemen! Några tips på hur jag ska sänka temperaturen i fortsättningen?

 

Jag kan inte kolla agget precis nu!

[inlägget ändrat 2009-10-17 00:55:02 av Newt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylningsproblem är en hyfsat vanlig orsak till nedstängningar med intensivt tyngda kretsar (grafikkort och processor räknas in här när de utnyttjas av dagens krävande spel).

I dessa fall handlar det alltså inte om "krascher" utan om en självbevarande funktionalitet. Utan denna skulle potentiellt kretsarna fysiskt förstöras av värmeutvecklingen. Lösningen är helt enkelt en bättre kylning inuti ditt chassi och för detta finns det många alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det Anjuna och flora50 redan har sagt så undrar jag även över något eventuellt felmeddelande vid krascher? Kommer något meddelande alls, eller hoppar spelen ut till skrivbordet, datorn startar om, slocknar, eller vad händer? Exempelvis kan en "atimdag.sys"-krasch betyda inkompatibelt moderkort eller, vanligare, att moderkortets chipset behöver uppdaterade drivrutiner.

 

Ovanstående krasch kan också tyda på att något felar med strömtillförseln (för svagt nätagg – eller i ditt fall troligare då ett defekt sådant – eller felkopplingar där inne i burken.

Det kan tyda på problem med RAM-minnet; har du t ex DDR2-1066, så hoppa ner litegrann och kör dem i DDR2-800 istället. Eller behåll hastigheten men kontrollera hos tillverkaren att bios verkligen ger rätt spänning (exempelvis 1.9 istället för bara 1.7V el dyl).

 

Det går givetvis inte att avfärda Anjunas resonemang om värmeproblem även om HD4850 ändå kan jobba stabilt i 100C eller högre..!

Och flora50 du har rätt i detta med drivrutiner – de är tyvärr en "hel vetenskap". :( Nyare versioner kan fixa frustrerande problem för nyare spel, men samtidigt riskera att krascha supporten för vilket som helst av äldre spel! Här gör sig både AMD och Nvidia skyldiga till snedsteg men Nvidia är ändå den som i särklass tar hem priset över "sämsta stödet för gamla spel". För den intresserade så var jag tvungen att spy lite om den saken på forums.amd.com – här från en tråd...

[log]That decision you'll have to make yourself (of course). But I'd say go for it.

 

There will always be something wrong with the driver and it will never be totally finished. The same goes for Nvidia's ditto.

 

Just look at the legacy 9.8 for Radeon X1000-series: it isn't finished even though support has stopped.

 

I ran a SLI-setup with 8800GTS's between 2006-2008 and Forceware drove me nuts! I have never before nor after been as angry with driver-"updates" (silly to be angry at a freaking driver).

 

Since the summer 2008 with two HD4850's I haven't had nearly as much problems. Whereas "ten years old" games almost never worked with Nvidia all of a sudden I could play them again with Ati! Nvidia did never understand that just because a particular game may be seven years old it doesn't mean that nobody is playing it anymore. They mostly focused on only getting the newest "hottest" games to work. But even that could take time. I remember waiting months before I could play CoJ with 8800GTS and without graphics corruptions.

 

My gaming-PC at home has had (chronologically since late -90's) Voodo 2, GF 2, GF 3, Radeon 9700, GF 6800, GF 7900, Radeon X1950, GF 8800's, Radeon HD4850's and now HD5870. And since GF 8800 Nvidia have probably lost me as a customer in the foreseeable future... but of course you should never say never.

 

Anyway it's not much use waiting with the Radeon 5800; some things will not work from the beginning; some things will work from the beginning; some things will "never work".[/log]

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=120154&highlight_key=y

 

...och här från en annan. >:-)

[log]Thats right. And speaking of christmas I remember Nvidia were going to spoil my christmas 2007. Nvidia didn't want me to enjoy my freetime with Baldur's Gate II which is a RPG that still is waiting to be surpassed. But a Radeon X1950Pro AGP saved me over my 8800GTS' SLI. Later on when Nvidia broke the support for Neverwinter Nights I had almost had it with them. I could count several more games but don't think it's needed.

 

Nvidia's driver support goes more like "if the game isn't hyped enough and hasn't been seen in the media for at least three years before release, or if it's older than around four years, if it isn't promoting our god damn PhysX – you could forget about us supporting it/our customers".

 

Maybe some of the games actually do work with Forceware's as of today, or maybe not. I don't care and won't risk it any time soon with any upcoming Nvidia-card.

 

Oh, and who gives a [censored] about "world records" in 3DMarks!? At least I am not playing 3DMark.

 

Edit: just changed to the right Christmas – 2007. Last Christmas, 2008, I was running HD4850 Crossfire.

[/log]

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=120298&highlight_key=y

 

Så Newt jag vill ge dig en :thumbsup: bara av det faktum att du sitter med AMD-kort! ;-)

 

Nåväl, för att allting ska klaffa bör du ha uppdaterad bios, installera uppdaterade chipset-drivare, om du kör Vista bör (ska) uppdaterad vcredist (C++ 2005) installeras innan du kör Catalyst-installer:

http://code.msdn.microsoft.com/KB961894/Release/ProjectReleases.aspx?ReleaseId=2067

 

Du bör, för Control Center, helst ha fräsch utgåva av .NET Framework:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=D0E5DEA7-AC26-4AD7-B68C-FE5076BBA986&displaylang=sv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inget felmeddelande, skärmen slocknar men det ser ut som att datorn fortfarande är på fast det går inte att göra någonting, ljudet fungerar och tangentbordet slutar svara. Det enda som går att göra är att starta om den på on/off-knappen.

 

Jag kör redan på DDR2-800, vilket skulle passa till min dator. Hur vet jag om de får fel spänning?

 

RN, tror du inte bara att det kan bero på kylningsproblem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inget felmeddelande, skärmen slocknar men det ser ut som att datorn fortfarande är på fast det går inte att göra någonting, ljudet fungerar och tangentbordet slutar svara. Det enda som går att göra är att starta om den på on/off-knappen.

Hmm, spontant verkar det ju som att det blir för hett. Jag föreslår att logga tempen under en kort tids spelande:

 

Ladda ned och öppna GPU-Z:

http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

Under fliken Sensors så finns längst ned en ruta Log to file – klicka i rutan och minimera programmet. Starta nåt favoritspel och lira kanske tio minuter. Stäng av spelet, maximera GPU-Z, klicka ur rutan och stäng programmet (gör man inte det så fortsätter det bara att logga).

 

Öppna sen textfilen som har skapats och luska fram hur hett grafikkortet faktiskt har varit. Posta tempen här.

 

Som jag sa kan själva HD4850 lätt jobba i uppåt hundra grader. Men börjar det passera 110 grader och mer så bör du snarast göra något åt kylningen – inte bara av själva kortet utan även chassits luftgenomströmning och kylning.

 

Detta om tempen. Vidare undrar jag vilken version Catalyst du använder? Vissa av de första ur 9.x-serien kunde jag uppleva som tämligen instabila.

 

Och glöm inte att kolla efter uppdaterad bios samt uppdaterade chipset-drivare. För drivrutiner kan du alltid börja med att undersöka vad 3DP Chip har att föreslå:

http://www.3dpchip.com/index_eng.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...