Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

64bit


HUP151

Rekommendera Poster

via cnet kom jag över gratis abonnemang över 1 år av zone alarm pro version 9.0.136 som jag inte får bukt med (i en separat äldre maskin har jag xp med en äldre zone-alarm som jag inte har några problem med). kommer inte ut på internet och stänger jag ner funkar det efter ett tag men sen låser sig Firefox på nåt sätt och säger att "firefox körs" redan och att jag måste avsluta pågående firefox-session eller starta om systemet för att gå vidare.har via aktivitetshanteraren försökt avsluta firefox (visar 00%) men ej lyckats. tröttnade försökte starta om via"tvångsknappen" men då dök upp en ruta att att

forcefield.exe hindrade omstart men det gick att gå vidare och starta om. nu har jag stängt av ZA igen. är problemet relaterat till ZA som program eller att det inte är lämpligt för 64bits Vista? Har egentligen gott om skydd i form av AVG, Superantispyware, Windows Defender, Ad-Aware och CCleaner och allt detta körs dagligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du har något problem med Firefox framför allt, eller?

Har du prövat med att köra Firefox i dess felsäkra läge (nås via Start - Program - Mozilla Firefox)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökt med "felsäkert läge" men svarar inte och inte heller din svarslänk i windows mail reagerar så jag har nu kopierat den och klistrat in i Explorer som fungerar. du verkar inte tro att detta är relaterat till ZA - Vista 64bit så ska jag avinstallera Firefox och nyinstallera - eller räcker det att "skriva över"? jag ser du lämnat hjälp tidigare i ämnet ZA - forcefield.exe men jag hoppas verkligen det inte är samma problematik.

obs närrjag startar datorn får jag alltså i n t e igång internet men sen stänger jag av ZA och även trådlösa modemet en kort stund och då funkar allt men efter ett tag så återkommer problemet med Firefox. Ska nog ta bort ZA också men Firefox vill jag ha som standardläsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kan jag inte avgöra om det är Firefox, ZoneAlarm eller kombinationen som orsakar dina problem. Men att Firefox låser sig och inte kan avslutas ens via Aktivitetshanteraren låter för mig mest som ett Firefox-problem. Det är oftare något tillägg i Firefox som ställer till med problem än själva Firefox och det var därför jag föreslog Firefox felsäkra läge som innebär att inga tillägg är aktiverade.

 

Men om alla problem började när du installerade ZoneAlarm så är det ju troligt att det orsakar problemen. Vad hade du för brandvägg tidigare? Det är ju viktigt att man inte har två brandväggar samtidigt.

 

jag ser du lämnat hjälp tidigare i ämnet ZA - forcefield.exe men jag hoppas verkligen det inte är samma problematik.
Hehe, mer än jag kommer ihåg ;)

 

Det finns ju andra brandväggar som är gratis och minst lika bra som betalvarianten av ZoneAlarm om nu inte ZoneAlarm fungerar bra i din dator. Jag har några förslag på min webbsida

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har avinstallerat ZA och SpeedyFox, återinstallerat Firefox och nu funkar det. Men Firefox är väsentligt snabbare i min XP trots att jag har en kraftig Vista

med 4 gb snabbt minne och intel dubbelkärna på 3.0 men i och för sig har ju Vistan alltid minst 70 processer på gång. Jag hade förutsatt att jag bockat av Windows brandvägg när jag installerade ZA men jag ser nu att den är "på" eller kanske den automatiskt "slog på"? om inte så hade jag haft 2 brandväggar på när vi dryftade problematiken. kan det vara orsaken? i skrivande stund får jag upp en varning från Firefox att "Microsoft .Net Framework Assistent 1.1 och Windows Presentation Foundation 3.5.30729.1" är kända för att orsaka stabilitets-eller säkerhetsproblem" och att Firefox vill inaktivera dessa med omstart. Nu vet jag inte vad dessa tillägg är och om jag ska inaktivera dem eller inte. Antingen var dessa inlagda av dem som byggt datorn eller komit via Windows Update. Glömde för övrigt att nämna att jag hade 2 Firefox med stjärnor i aktivitetshanteraren varav den ena gick att avsluta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar nog mellan olika avinstallationer av brandväggar om de slår på Windows-brandväggen, jag tror att jag har varit med om både att det gått med automatik och fått göra det själv. Att ha två brandväggar igång kan i alla fall leda till konstiga problem.

 

i skrivande stund får jag upp en varning från Firefox att "Microsoft .Net Framework Assistent 1.1 och Windows Presentation Foundation 3.5.30729.1" är kända för att orsaka stabilitets-eller säkerhetsproblem" och att Firefox vill inaktivera dessa med omstart. Nu vet jag inte vad dessa tillägg är och om jag ska inaktivera dem eller inte. Antingen var dessa inlagda av dem som byggt datorn eller komit via Windows Update.
Det är tillägg från Microsoft som för tillfället har kända säkerhetshål och därför bör inaktiveras.

 

Glömde för övrigt att nämna att jag hade 2 Firefox med stjärnor i aktivitetshanteraren varav den ena gick att avsluta.
Stjärnor?

Men något går ju fel om du har två Firefox-processor.

 

i och för sig har ju Vistan alltid minst 70 processer på gång.
Jag har just nu 55 och då har jag dragit igång flera program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de "2" firefoxarna fanns när problemen var aktuella - nu har jag bara en ff-process. "stjärnor" finns efter flera processer typ jusched.exe* liksom för OpenOffice-processerna. ja - jag förstår att jag har många processer på "g" men törs inte röra dem. jag hade ju hoppats att windowsbrandväggen skulle vara tillfyllest men ska prova nån av de rekommendationer du lämnade via länk och då slå av den befintliga brandväggen. nästa uppgift jag har är att försöka flytta över mejlen från Outlook Express till Windows Mail och hoppas även då på hjälp om jag kommer att behöva. tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...