Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mr.Corleone

Ipred. Förlåt

Rekommendera Poster

Mr.Corleone

Förlåt mig för att jag tar upp den här gamla sörjan. Jag har googlat men så fort man skriver ipred+något annat i sökfältet får man en miljard träffar om arga finniga tonåringar som blir svaga i knäna inför lagen. Vad jag undrar men inte får fram är hur många som har blivit anklagade/dömda sedan lagen trädde i kraft.

Tack för svar /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thomas Tydal
Vad jag undrar men inte får fram är hur många som har blivit anklagade/dömda sedan lagen trädde i kraft.

Ingen. Det tar lite tid med det juridiska.

Direkt när lagen trädde i kraft så anmälde fem bokförlag en IP-adress där det fanns en lösenordsskyddad ftp-server som innehöll bland annat ljudböcker.

I tingsrätten kom man fram till att det finns ingen annan anledning att ha upphovsrättsskyddat material på en ftp-server än att sprda det till allmänheten. Alltså förelåg sannolika skäl och personuppgifter till den som ägde internetabonnemanget skulle lämnas ut.

Internetoperatören lämnade dock inte ut uppgifterna utan överklagade.

Häromdagen avgjordes fallet i hovrätten och de var inte eniga. Två stycken tyckte samma som i tingsrätten medan de två andra ansåg att bokförlagen borde bevisa att allmänheten faktiskt har tillgång till ftp-servern. När det blir oavgjort så är det ordföranden som avgör, och ordföranden tyckte att bokförlagen inte hade tillräckligt med bevis och att de därmed inte ska lämna ut personuppgifterna.

I nuläget är det inte känt om bokförlagen ska överklaga till högsta domstolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
Jag har googlat men så fort man skriver ipred+något annat i sökfältet får man en miljard träffar om arga finniga tonåringar som blir svaga i knäna inför lagen.

Verkar inte bara vara fjortisar som fildelar, enligt undersökningen här:

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/tre-miljoner-fildelar-illegalt-i-sverige-1.972254

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne

Av vis betydelse för domen var kanske att Antipiratbyrån inte ville berätta hur de loggat in på servern och kommit över uppgifterna.

Som de använde som bevis.

Att serverinnehavaren på loggarna kunde se vilket konto som loggat in på servern och tagit fram bevisen som Antipiratbyrån visade upp i rätten.

Och bla laddat upp en upphovsrättsskyddad film på servern.

(Var det kontoinnehavaren själv som gjort det var det OK. Att logga in alltså. Var det inte kontoinnehavaren, så hade den som gjort det, gjort sig skyldig till olaga dataintrång. Ungefär som när folkpartister loggade in på socialdemokraternas interna servar med hjälp av inloggningar de kommit över.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr.Corleone

tusen tack för svaren :) då vet jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...