Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung SH-s202h hittar varken i bios lr windows..


bowll

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en samsung sh-s202h som jag haft i en dator o tänkte nu flytta över den till min dator, men varken bios lr windows hittar den..

den funkade felfritt i förra datorn o tänkte testa den nu igen men samma problem på denna dator. har testat med andra cd-rom mellan och då funkar alla kablar och cd-rom. testat att bygla om dvd-brännaren också men ingen skillnad!

den lyser lite vid uppstart annars är den helt död :(

 

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man löser det?

 

 

EDIT:

har testat att bara köra den på IDE-sladden och bios hittar den inte då heller.

 

 

Tack på förhand!

 

/b.

 

[inlägget ändrat 2009-10-14 11:35:16 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testat att bygla om dvd-brännaren också men ingen skillnad!

 

Frågan är om du byglat den rätt?

har testat att bara köra den på IDE-sladden

 

Varje IDE kabel kan ta två enheter, viktigt är att varje enhet är rätt byglad och på rätt possition på kabeln.

 

Det finns två lägen att bygla en IDE enhet, tre om man räknar CS Cable Select/Kabel val, men den bortser vi ifrån då den kan ställa till problem.

 

Enheten byglad Master skall sitta på den yttersta kontakten på IDE kabeln, randen mot pin 1 dvs. mot strömmatnings kontakten.

 

Enheten byglad Slave skall sitta på kontakten i mitten randen mot pin 1.

 

Du bör inte ha en Slave utan Master på en IDE kabel men du kan ha en ensam master.

 

IDE kabeln har tre kontakter, en kontakt i änden på kabeln sitter lite längre ifrån mittkontakten, den skall sitta i moderbordet, randen mot 1.

 

Vissa hårddiskar har ett fjärde byglingsval SM Single Master, sitter den ensam på en IDE kabel skall den byglas så men sätter du dit en slav enhet på samma kabel måste den byglas om till MA Master för att bios skall kunna detektera slavenheten.

 

den funkade felfritt i förra datorn

Mycket kan ha hänt, elektronik kan gå sönder så frågan är om den NU fungerar i en annan dator, även om den gjorde det när du plockade ur den ur din gamla?

 

Kolla att du inte böjt något stift i IDE kontakten när du kopplade i den igen, det har hänt att man av misstag råkat böja stiften.

 

En sak till du kan prova är att sätta i en CD i enheten när du startar datorn och går in i Windows, kolla om den läser på CD'n och om den kommer igång i Windows då, i så fall är det annat som blockerar funktionen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja bygla rätt har jag gjort! testat sl ma o cs.

ja som sagt har testat enbart på master, slave o cable select.

 

nej har provat i den gamla datorn också o där är det samma sak tyvärr :/

men kan den ha gott sönder o ändå blinka (lampan på fronten) vid uppstart?

 

kollade stiften och det ända jag kan se är att två st satt lite längre in, vet inte om det ska vara så?

 

angående CD-enheten funkar den utan problem i windows, har läst skiva ifrån den med drivrutiner o installerat så.

 

Tack för svar

 

/b.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade stiften och det ända jag kan se är att två st satt lite längre in, vet inte om det ska vara så?

 

Nej, alla stiften skall sitta i samma höjd.

 

angående CD-enheten funkar den utan problem i windows

 

Förstår jag dig rätt om du har en vanlig CD läsare också plus brännaren som inte vill fungera?

Det var nämligen din Samsung som du skulle testa med en skiva i från starten och se om den vaknar i Windows.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, alla stiften skall sitta i samma höjd.

 

då är det där felet är kanske?

 

Förstår jag dig rätt om du har en vanlig CD läsare också plus brännaren som inte vill fungera?

Det var nämligen din Samsung som du skulle testa med en skiva i från starten och se om den vaknar i Windows

 

nej har en IDE-kabel dvs en hårddisk på den o sen en dvd-brännare (som jag inte får igång) men kört med CD-enhet innan o nu under tiden.

 

okej jag får prova att koppla in o sätta i en skiva o se om den vaknar i windows :)

 

 

EDIT:

testade med skiva men inget händer. kan inte ens öppna dvd-enheten i windows. lampan lyser iaf på fronten!

 

kollade även stiften på cd-enheten o det är ett stift som är längre in där. samma som på dvdn.

 

tack för svar!

 

/b

[inlägget ändrat 2009-10-15 09:49:47 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...