Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

chat - förhindra server att skicka meddelande till avsändande klient


Dertomo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min fundering gäller alltså:

- Jag har en server som valfritt antal klienter kan ansluta till

- klienten skickar ett meddelande till servern och samtliga anslutna (INTE avsändaren) + servern ska få meddelandet.

 

För att inte avsändaren ska få tillbaka meddelandet klurar jag över en lösning:

 

Jag funderar på att skapa en Message-klass och istället för att skicka en string till server skicka en instans av Message som innehåller information om avsändaren. (lokal port osv)

 

Servern kan sedan jämföra det inkommande meddelandets portnummer med de portar i de sockets som anslutit till den.

 

Är väldigt tveksam över detta så jag undrar om detta är ett bra sätt eller finns det någon smidigare metod?

 

mvh Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du skicka din Message klass??? Ska du 'serialicera' den själv? Objekt som lever i din VM kan väl inte bara skickas över http utan vidare. De måste prepareras på något sätt. Http används inte normalt för att skicka Java objekt! och hur ska din kontainer på serversidan hantera 'lösa' objekt som far in och ut ur dess kontroll???

 

Låter kanske elak nu, är inte meningen. Ville bara höra om du har en lösning eller om jag fick dig att tänka efter lite.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja..

 

Det går alldeles utmärkt att göra som han beskriver.

Det är kanske inte den mest optimala lösningen men han kan få det att fungera.

 

 

Vem har sagt något om att skicka över HTTP?

Det är vanliga sockets som det handlar om.

 

Att serialsera en enkel klass som enbart innehåller heltal och några strängar är inte något problem.

 

 

Innan du låter otrevlig kanske du ska läsa inlägget ordentligt.

 

 

 

/Anders..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...