Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vista premium 64 bit


HUP151

Rekommendera Poster

finns det i vista nåt verktyg att ändra storleken på "C" ? skulle behöva 30 gb till som jag lätt skulle kunna ta från närliggande partition. om svaret är ja går det att få en enkel väglednng?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Dator -> Hantera -> Diskhantering. Högerklicka på Vista-partitionen och välj utöka. Men jag tror att du måste ha opartitionerat utrymme direkt efter Vista-partitionen för att kunna göra detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack - - med opartionerat utrymme menar du att nästa - som är D - ska vara tom? i så fall kan jag flytta innehållet på D till nästa E.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med opartionerat utrymme menar du att nästa - som är D - ska vara tom?

Ja. Om jag inte minns helt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommandot "utöka" går ej att komma åt inte heller efter att jag tömt D. endast "krymp volym" är markerat - detta gäller alla 4 partitioner jag har. märkligt att det enbart går att krympa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går ej att komma åt inte heller efter att jag tömt D

Innebär tömt D, att du har tagit bort partitionen, så att det står oallokerat utrymme?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har flyttat det innehåll jag hade på D som då bör vara tom. nu har jag provat att krympa D med 25 gb som datorn föreslagit ( D är totalt på 50 gb) och det var faktiskt alt som gick att krympa men är tillräckligt. sagt och gjort minskades D till 25 och en ny "svartmarkerad" partition utan Enhetsbeteckning dök upp. provade nu med att försöka utöka C men likförbaskat kommer jag inte åt "utöka" på C. däremot är "utöka" nu markerad på D så jag hoppas att jag kan återställa D "baklänges" nu -eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finn en risk att c: är en primär partition och d:, e: och f: är logiska partitioner i en utökad partition efter c: på hårddisken.

Eller?

För då måste du ju flytta början på den utökade partitionen för att kunna utvidga c:

Rekommenderar att du backar upp allt du inte vill förlora innan du börjar försöka fixa till det med tex GpARTED LIVE eller nått liknande program.

http://www.google.se/#hl=sv&q=Partition+tool&meta=&fp=381c864546feee36

http://gparted.sourceforge.net/

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-12 21:10:23 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en hårddisk om 500 gb som jag bad min datoraffär dela upp i 4 partitioner med varierande storlek och med C om 30 gb som visar sig vara för lite. om jag fattar rätt är egentligen hela disken om 500 gb primär men delad i 4 delar. vad jag gjort är att krympa D i syfte att ge plats därifrån för att kunna utöka C men som sagt jag kommer inte åt "utök" på C efter denna tveksamma manöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va roligt med alla intresserade - ska jag försöka återställa D först och sen ta bort hela D? just nu är alltså D om 25 gb tom (även om egenskaper anger att det finns 130 mb) plus en till "svart D" om 25 gb (utan enhetsbeteckning). om jag sen kommer åt "utöka" på C måste jag då utöka med allt som kommer att föreslås? annars försvinner väl den bit av 50 som jag inte utökar med?? nästa dumma fråga - om jag tar bort D försvinner då inte hela den kapaciteten??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte återställa till D:s gamla storlek innan du tar bort D:. När du tar bort nuvarande lilla D: så kommer hela gamla D: att se ut som det tomma utrymme du nu har efter den krympta D:.

 

Om du ställer in visning av operativsystemfiler och dolda filer i Datorn/Utforskaren så bör du ser de filer/mappar som tar upp 130 MB.

 

Efter att du har utökat C: med den mängd du vill så kan du skapa en ny D: av det återstående tomma utrymmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flyttat det innehåll jag hade på D som då bör vara tom.

Det räcker inte, utan du behöver gå vidare genom att ta bort partitionen/volymen för att det som jag tidigare skrev, ska stå 'oallokerat utrymme'.

Att krympa D räcker inte för att kunna utöka C, utan då är det i teorin partitionen efter, alltså E, som kan utökas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok - har tagit bort hela "D" nu och lyckats utöka C med hela D (50 gb) till 80 gb.

har alltså nu 3 partitioner C med 80, E med 100 och F med 286 gb (blir ju förståss inte 500 gb totalt men det kanske det inte var tidigare heller). Detta kanske blev fel nu och att jag skulle ha sparat lite "oallokerat" för D men visste inte hur jag skulle göra men C har ju fått gott om utrymme nu. Men om jag nu vill ha en ny 4e partition om säg 15 gb så ser jag inget alternativ att skapa en ny - jag skulle mycket väl kunna stjäla dessa från både C E och F om det ginge och eventuellt kunna döpa den till D.

F ö har jag inställt på att "visa alla filer" men det syntes inte vad de 130 mb på gamla D bestod av.

Tack för all hjälp - och hoppas på lite mer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en D: med 15 GB så krymp C: med 15 GB och gör en D: av det lediga utrymmet som det blir då. Du kan inte ta lite av C:, lite av E: och lite av F:, för en partition måste vara sammanhängande och om du krymper t ex F: så blir ju det tomma utrymmet allra sist på hårddisken och inte ihop med utrymmet som blir ledigt när du krymper C:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sagt och gjort - har nu en ny D på 15 gb som heter Ny Volym och det spelar väl ingen roll att de andra heter Lokala Diskar! Tack så hemskt mycket Alla Snälla - nu har jag lärt mig mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...