Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan någon med bättre vetande snälla hjälpa mig med mitt nya modem/router!


headown

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis införskaffat ett modem/router (netgear DGN2000)

min tanke e att slippa dra den nätverks sladd ja har nu genom hela lägenheten fram o tillbaka från min stationära till min laptop..

Men nu e ja osäker på hur ja ska göra.. Detta e ju ett modem med router.. Så som jag ser det så har jag 2 val..

 

1: Att jag kopplar in denna till mitt nuvarande modem och kör in min stationära via en nätverks kabelm och sen kör min laptop trådlöst!

 

2: Att jag kontaktar min internet leverantör och ger dom detta serie numret på denna så jag slipper ha 2 st modem ihopkopplande!?

 

..Jag är som Ni säkert förstår väldigt färsk med just detta, och vet sen tidigare att Ni har en väldig stor koll på hur allt fungerar! =)

Så jag hade vart jätte tacksam om någon ville ge mig lite råd om hur jag bäst får ihop detta!

Ge gärna något råd om brand väggs inställningar.. Jag har eset brandvägg nu som ja e väldigt nöjd med!

 

Tack på förhand, Mvh Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du har adsl, så är det allra enklaste att du bytar ut modemet och kopplar in det nyköpta, så slipper du bekymmerna med krockar och konstiga inställingar, det är bara till att följa den Guiden som startar igång när du loggar in på routern.

 

Brandväggsinställningar brukar vara bra från början, den fråga ju oftast om du ska tillåta vissa program när dom kommer upp. är det något speciellt som du tänker på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för du svara! =)

 

JAg tänkte på att om jag nu tar bort mitt nuvarande modem, och kopplar inte den nya, så måste ja ju kontakta min internet leverantör så att dom får det nya numret på min nya router/modem?

Sist fick ja ringa in o berätta numret för att jag skulle kunna bli uppkopplad här hemme.. så jag antar att jag måte göra den även med min nya då?

Vet ej om dom godkänner att jag skaffar en egen? (comhem)

 

Om ja istället kopplar in detta nya modem till den som redan e aktiv så slipper ja väl det?

 

Tack återigen! =)

 

Mvh Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haj

För att klargöra:) du har Bredband genom kabel? inte genom telefonjacket?

För om du har kabel så funkar inte den modemet/routern utan du får skaffa en som endast är en trådlös router tyvärr, det är fel ingång på din modem/routern för att det ska funka med vanlig kabel, tyvärr.

 

Eller så ringer du kundtjänst och ser om du kan beställa ett kabelmodem med trådlösa funktion, om du får ett bra pris:) annars köp en seperat trådlös router

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

 

Fyyyfan va besviken ja blev nu när du sa att jag inte kan använda mitt nya modem/router här hemma..?

jag har comhem genom väggen, via ett modem.. Varför skulle inte de funka att använda denna? Kollade du upp just den ja hade (netgear DGN2000) och avgjorde därutifrån att jag inte kunde använda den!?

 

usch så ledsen ja blev nu.. =( Jag antar att du har full koll på detta, men kan knappt tro att de e sant..

När ja va inne på claes ohlson o frågade om en router så jag kunde ha min stationära uppkopplad, och min laptop trådlöst, så sa dom att de inte skulle va några problem, ja trodde dom hade full koll på detta! =(

 

Det e såhär att ja hade tänkt köpa en router, så vi slapp dra sladd över hela lägenheten, o kunde surfa samtidigt jag och min sambo..

Men jag hann inte köpa en förens hon snacka med sin far, som du lämpligtvis hade en sån här (netgear DGN2000) hemma som va helt oanvänd.. Och vad ja vet så har han oxå via kabel hos sigm så tycker de e konstigt att han hade ett moden/router för telefonjacks användning!

 

Fan, ja som va så glad över o fått en bara sådär utan att behöva köpa en.. så kommer detta som en minst sagt kalldusch! Hade sett fram mot hela dagen nu att få komma hem o koppla in den o pilla lite med det..

 

Det står ju adsl PLUS modem router!? Ska ja inte kunna koppla den via mitt redan existerande modem då? Ja säger inte emot dig, de e bara de att ja vill inte tro det e sant att ja inte kan använda denna nu.. Shit...

Finns de INGEN lösning med denna?

Mvh M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju adsl PLUS modem router!?
ADSL är den standard som används på telefonlinjer. Så det verkar vara ett modem avsett för telefonlinjer.

 

-----------

Din nya tråd om samma sak är raderad eftersom det räcker bra med en tråd för ett problem.

Cecilia - Moderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som cecilia nämnde så är det för telefonlinjer.

det är olika kopplingar och kontakter om du har adsl, eller kabel. När du fråga på clas ohlsson har dom rätt i att använda den som en router är fullt möjligt med adsl, ej kabel.

 

så det är en fristående trådlös router som gäller i ditt fall tyvärr, taskigt men se det från den ljusa sidan du har inte lagt ut några pengar på en router som du inte kan använda:)

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...