Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP goes sengångare


Skuggan84

Rekommendera Poster

För ett par dagar sen hände något konstigt med mitt XP. Allt började gå ofantligt långsamt. Det mesta verkar fungera men det tar x1000 ggr normal tid. Att starta upp t.ex kontrollpanelen kan ta 20 min, Firefox tar nån timme etc etc. Muspekaren går i normal takt och under korta perioder, om några sekunder, tycks allt fungera normalt. Sen segar det ner igen. Problemen märks inte under själva uppstarten, det är från inloggningsskärmen som det börjar.

 

Efter många timmar lyckades jag genomföra en systemåterställning till ett "säkert" datum/punkt. Tyvärr verkar det inte ha hjälpt. Nu försöker jag med diskrensing och defragmentering genom felsäkert läge, håller tummarna för det.

 

Jag testade att göra en ytterligare XP-installation för att utesluta att det var något hårdvarufel. Den nya installationen fungerar som den ska.

 

Jag har försökt lista ut vad jag gjorde den där dagen, det enda jag kommit på är en installation av ett tillägg för Firefox, men det borde väl inte påverka så här mycket tycker jag.

 

Är det någon som har idéer kring vad som orsakar detta och hur jag kan lösa det?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om Windows upplever att det är problem med hårddisken så kan den sänka hastigheten på kommunikation mellan processorn och hårddisken. Du kan t ex se om HD Tune anser att det är något problem med hårddisken:

http://www.hdtune.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...